PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | Wychowanie w środowisku akademickim. Wybrane zagadnienia | 49--68
Tytuł artykułu

O pozorze wartości i wartości pozoru w akademickim kształceniu

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wartości są wszechobecne w życiu ludzi, to "ku" nim, jako intrygującym jakościom życia, jest skierowane ich postępowanie. Są tym, co Józef Tischner nazywa inspiracją działania i odpoczywania człowieka oraz źródłem jego zobowiązania moralnego. Nie można bowiem mówić o wartościach w oderwaniu od człowieka, bo tylko poprzez jego czyny one dają się poznać, a będąc sensem jego życia - organizują mu je. Jeśli więc "same w sobie" są bezsilne, a niezrealizowane są - z punktu widzenia rzeczywistości - niczym, staje się oczywistym podejmowanie wciąż od nowa refleksji "w" wartościach osadzonej i "ku" nim skierowanej. Refleksji koniecznej, kiedy jest się nauczycielem akademickim, który działalność dydaktyczną i wychowawczą ku wartościom kieruje, a samemu ich doznając - dąży do bycia ich "nosicielem". Mimo eksponowania wartości w rozprawach naukowych, w zapisach formalno-prawnych, mimo deklaracji studentów zapewniających o doniosłym znaczeniu wartości w ich życiu, wychowanie ku wartościom wydaje się wciąż nie dość doskonałe, wciąż wzbudza uczucie niedosytu, potrzebę wymiany poglądów. Choć skupiają się one wokół wartości, w gruncie rzeczy dotykają człowieka i jego kondycji moralnej. Niniejszym opracowaniem, w którym na wartości obecne i nieobecne w akademickim kształceniu spoglądam z perspektywy własnych doświadczeń i badań (głównie etnograficznych), dołączam do grona dyskutujących o istocie uniwersytetu; wraz z nimi podejmuję namysł nad rangą wartości we współczesnej uczelni oraz ich znaczeniem dla osób bytujących w uczelnianej rzeczywistości. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Arystoteles: Metafizyka. PWN, Warszawa 1983.
  • Berne E.: W co grają ludzie? Przeł. P. Izdebski. PWN, Warszawa 1987.
  • Bornowska K., Jendza J., Zamojski P.: Ambiwalencja selekcji w szkole wyższej - raport z badań. "Problemy Wczesnej Edukacji" 2009, nr 9.
  • Bourdieu P: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przeł. P. Biłoś. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
  • Brzezińska A.: Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2000.
  • Cywiński R.: Rodowody niepokornych. Biblioteka "Więzi", Warszawa 1971.
  • Filek J.: Filozofia jako etyka. Znak, Kraków 2001.
  • Gadamer H.-G.: Prawda i metoda. Przeł. B. Baran. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Goffman E.: Człowiek w teatrze życia codziennego. Przeł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak. Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
  • Grabowski M.: Wstęp. W: Wypisy z "Etyki". Red. N. Harmtann, D. von Hildebrandt. Przeł. Z. Zwoliński. Wybór i red. pol. M. Grabowski. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1999.
  • Groenwald M.: Nieoczekiwany wynik egzaminu - dlaczego zaskoczył? W: Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Red. L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko. Impuls, Kraków 2009.
  • Hartmann N.: O podstawach ontologii. Przeł. J. Garewicz. Comer, Toruń 1994.
  • Hartmann N.: Osobowość. W: Wypisy z "Etyki". Red. N. Harmtann, D. von Hildebrandt. Przeł. Z. Zwoliński. Wybór i red. pol. M. Grabowski. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1999.
  • Hartmann N.: Szlachetność. W: Wypisy z "Etyki". Red. N. Harmtann, D. von Hildebrandt. Przeł. Z. Zwoliński. Wybór i red. pol. M. Grabowski. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1999.
  • Hartmann N.: Wprowadzenie do filozofii. Przeł. A.J. Noras. Warszawa 2000 (wykład).
  • Hildebrandt D.: Odpowiedź na wartości. W: Wypisy z "Etyki". Red. N. Harmtann, D. von Hildebrandt. Przeł. Z. Zwoliński. Wybór i red. pol. M. Grabowski. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1999.
  • Jaśtal J.: Etyka cnót, etyka charakteru. W: Etyka i charakter. Red. J. Jaśtal. Aureus, Kraków 2004.
  • Kapias M., Polok G.: Preferencje aksjologiczne studentów pierwszego i drugiego roku studiów Akademii Ekonomicznej. W: Etyczne aspekty wychowania w szkole wyższej. Red. M. Kapias, K. Kasperek, G. Polok. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2008.
  • Okońska D., Stachewicz K.: O wartościach i ich ambiwalencji - uwagi wprowadzające. W: Co się dzieje z wartościami? Próba diagnozy. Red. E. Okońska, K. Stachewicz. Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2009.
  • Mikiewicz P.: Ekspansja edukacji i jej konsekwencje. "Ars Educandi" 2010 (w druku).
  • Reykowski R J.: Procesy emocjonalne, motywacja, osobowość. W: Psychlogia ogólna. Red. T. Tomaszewski. PWN, Warszawa 1992.
  • Siemianowski A.: O potrzebie filozoficznych badań nad wartościami. W: Co się dzieje z wartościami? Próba diagnozy. Red. E. Okońska, K. Stachewicz. Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2009.
  • Słownik języka polskiego. Red. M. Szymczak. PWN, Warszawa 1988.
  • Stróżewski W.: W kręgu wartości. Znak, Kraków 1992.
  • Sztompka P.: Socjologia. Znak, Kraków 2002.
  • Tischner J., Kłoczowski J.A.: Wobec wartości. W Drodze, Poznań 2001.
  • Tischner J.: Filozofia dramatu. Znak, Kraków 2006.
  • Tischner J.: Spór o istnienie człowieka. Znak, Kraków 1998.
  • Trochimska-Kubacka B.: Absolutyzm aksjologiczny. Filozofia XXXV, Acta Universitatis Wratislaviensis, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.
  • Wiśniewski R.: Bełkot aksjologiczny w komunikacji międzyludzkiej. W: Co się dzieje z wartościami? Próba diagnozy. Red. E. Okońska, K. Stachewicz. Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2009.
  • Witkowski L.: Cztery ligi w nauce polskiej. "Ars Educandi" 2010 (w druku).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171288785

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.