Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Teoria chaosu stanowi uniwersalne podejście do wszelkich zjawisk zachodzących w przyrodzie i społecznościach ludzkich. Jej bardzo szeroki zakres zastosowań objął także nauki o zarządzaniu. Zgodnie z założeniami teorii chaosu istnieją układy, w których proste przyczyny prowadzą do znacznych nieregularności zachowań, a te z kolei sprawiają wrażenie przypadkowości. Przeprowadzenie dokładnych analiz takich układów prowadzi do wykrywania w nich określonych reguł i prawidłowości. W celu odróżnienia owych nieregularnych, jednakże jednoznacznych zjawisk, od całkowitego nieporządku używa się pojęcia "chaosu". Traktowany zatem jako nieprzypadkowy, chaos stał się ukrytą postacią porządku. W dobie organizacji szeroko przetwarzających różnorodne informacje aplikacyjność idei teorii chaosu znajduje szerokie możliwości zastosowań. Wydaje się, że jednym z najistotniejszych z tej perspektywy rozpatrywania jest kontekst kreatywności ludzi w organizacji. Staje się ona istotnym czynnikiem warunkującym elastyczność organizacji. Chaos może oznaczać: otwartą komunikację, partnerską współpracę, celową sieć powiązań, wielorakość mocnych stron. Ograniczenie ludziom w organizacji pola dla kreatywności, ogranicza jednocześnie organizacji możliwość adaptacji. Zakres wolności jednostek nie może być jednak ani zbyt rozległy, ani zbyt wąski. Uznaje się, że relacja między stopniem kreatywności dla działania a stopniem formalizacji dla struktury ma charakter odwrotnie proporcjonalny.(fragment tekstu)
Rocznik
Strony
413--419
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
Bibliografia
- Binsztok A., Perechuda K.: Nowe funkcje informacji we współczesnych koncepcjach zarządzania. W: Informacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Pozyskiwanie, wykorzystanie i ochrona (wybrane problemy teorii i praktyki). Red. B. Borowiecki, M. Kwieciński. Zakamycze, Kraków 2003
- Krupski R.: Teoria chaosu a zarządzanie. "Organizacja i Kierowanie" 1999, nr 2 (96). Müller U.R.: Zmiana warty w zarządzaniu. Placet, Warszawa 2000
- Pytko K.: Szpiegom nie dorównasz. "Focus" 2007, nr 8
- Szomański B.: Zarządzanie bezpieczeństwem informacji - podstawy oraz znaczenie w ochronie firmy przed nieuczciwymi pracownikami, klientami i usługodawcami. W: Zarządzanie bezpieczeństwem informacji i programami anty- korupcyjnymi. Red. T. Wawak. Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2007
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171290191