PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | Zarządzanie marketingowe. Koncepcje marketingu a praktyki zarządzania. Aspekty teoretyczne i badawcze | 279--309
Tytuł artykułu

Marketing tanich usług. Innowacja czy regres marketingu ? (na przykładzie tanich linii lotniczych)

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Coraz więcej firm działa na rynkach stagnacyjnych lub nasyconych, ujawniających potrzebę modyfikacji dotychczasowych metod działania i sposobów konkurowania. Zmienia się również rola marketingu poszukującego nowych, trwalszych sposobów konkurowania na rynku, umożliwiających firmie dostarczenie klientowi "większej obietnicy wartości", innej niż konkurencja i trudniejszej do naśladowania. Taką szansę stwarza marketing tanich usług, którego rozwój jest związany z coraz liczniejszą grupą konsumentów mających więcej czasu i mniej pieniędzy, szukających tanich oferentów, dla których "tropienie specjalnych okazji sprzedażowych" staje się istotnym warunkiem utrzymania lub poprawy stopy życiowej. Przedmiotem prezentowanych poniżej rozważań są marketing tanich usług, kluczowe warunkowania rozwoju oraz specyficzne elementy tej koncepcji. Podjęto również próbę wskazania cech pozwalających na uznanie tej koncepcji za innowacyjną. Całość zamyka studium przypadku tanich linii lotniczych, które jako jedne z pierwszych z sukcesem realizują niskoosztową koncepcję marketingu. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Adamczewska I., Blewąska J.: Zagraniczny turysta kupuje. "Gazeta Wyborcza" z 8-9.04.2000 r.
  • Airlines: A New Operating Model Providing Services Coverage Without Cost Penalty. Booz Allen Hamilton Analysis, Booz Allen Hamilton Inc., 2002.
  • Barbot C.: Price Competition Amongst Low Cost Carriers. Research Center on Industrial, Labour and Managerial Economics. Universidade do Porto, November 2004.
  • Bosshard D., Neuno J.L., Staib D.: The Age of Cheap. Why Customers Intend to Pay Less and Less as Prices Become More Important Than Ever. Gottlieb Duttweller Institute. Study No. 13, GDI 2004.
  • Chan Kim W., Mauborgne R.: Strategia błękitnego oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna. Wydawnictwo MT Biznes Ltd., Warszawa 2005.
  • Chomątowska B.: Tanie latanie. Startują w Polsce. Praktyczny przewodnik nr 3. "Dziennik Polski" z 16.02.2000 r.
  • Drucker P.: Natchnienie i fart czyli innowacja i przedsiębiorczość. Studio Emka, Warszawa 2004.
  • Damuri Y.R., Anas T.: Strategic Directions for ASEAN Airlines in a Globalizing World. The Emergence of Low Cost Carriers in South East Asia. Final Raport, October 2005.
  • Global Pricing Trends. Raport Globar Retail and Consumer Products. Ernest & Young Customer Services, October 2004.
  • Groocock J.M.: The chain of Quality. John Wiley & Sons, New York 1986.
  • Jarach D.: Future Scenarios for the European Airline Industry: A Marketing Based Perspective. "Journal of Air Transportation" 2004, Vol. 9, No 2.
  • Kałążna-Drewińska U., Wankiewicz-Rak B.: Marketing w handlu. AE, Wrocław 1997.
  • Karasiewicz G.: Pozycjonowanie cenowe. Warszawa 2003.
  • Kłos B.: Kształtująca się klasa średnia. W: Dawne i nowe problemy społeczne. Szkice do obrazu społeczeństwa polskiego u progu XXI stulecia. Red. A. Kojdera. Biuro Studiów i Ekspertyz. Kancelaria Sejmu, Warszawa 2002.
  • Koncentracja i konkurencja w handlu artykułami spożywczymi i artykułami powszechnego użytku w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem sieci handlowych (raport). Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa 2005.
  • Kotler Ph.: Philip Kotier o marketingu. Jak kreować i opanowywać rynki. Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków 1999.
  • Koźmiński K.: Zarządzanie w warunkach niepewności. PWN, Warszawa 2004.
  • Lambin J.J.: Strategiczne zarządzanie marketingowe. PWN, Warszawa 2001.
  • Masson K.J.: Future trends in Business Travel Decision Making. "Journal of Air Transport" 2002, Vol. 7, No 1.
  • Misiąg F.: Marginalizacja marketingu. W: Kontrowersje wokół marketingu w Polsce. Red. L. Garbarski. Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im L. Koźmińskiego, Warszawa 2004.
  • Morris M.H., Schindehutte M., LaForge R.W.: Entrepreneurial Marketing: A Construct for Integrating Emerging Entrepreneurship and Marketing Perspectives. "Journal of Marketing Theory and Practice" 2002, Vol. 4 (10).
  • Mruk H., Pilarczyk B., Szulce H.: Marketing. Uwarunkowania i instrumenty. AE, Poznań 2005.
  • Najda Ch.: Low Cost Carriers and Low Fares. Competition and Concentration in the US Airline Industry. May.
  • Nowicki J.: Tanie linie lotnicze na rynku europejskim. "Rynek Turystyczny" 2005, nr 8.
  • Offshoring będzie się rozszerzał. "Zarządzanie na Świecie" 2005, nr 1.
  • Podstawy marketingu. Red. J. Altkorn. Instytut Marketingu, Kraków 1996.
  • Powszechna mentalność taniości. "Zarządzanie na Świecie" 2005, nr 1.
  • Raport o stanie handlu wewnętrznego w 2003 roku. Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Departament Rozwoju przedsiębiorczości, Warszawa 2004.
  • Rewiński R.: LOT dia biznesmenów, Centralwings dla bezrobotnych. "Gazeta Wyborcza" z 10.05.2006 r.
  • Simon H.: Zarządzanie cenami. PWN, Warszawa 1996.
  • Strategic Directions for ASEAN Airlines in a Globalizing Word: LCCs. PEPSF Project 04/008:Final Report.
  • Tiplady R.: Czy tanie komórki podbiją rynek ? "BusinessWeek" 2005, nr 9 (173).
  • Waniowski P.: Strategie cenowe. PWE, Warszawa 2003.
  • Wysokiński J.: Będziemy się rozwijać znacznie szybciej. Rozmowa z Piotrem Kociołkiem, prezesem Centralwings. "Rynek Podróży" 2005, nr 10.
  • Zakrzewska J.: Podniebna promocja tanich Unii lotniczych. "Rynek Turystyczny" 2005, nr 11.
  • Żukowski J.: Tanie latanie też kosztuje. "Gazeta Wyborcza" z 17.01.2005 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171290221

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.