PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 4 | 49--67
Tytuł artykułu

Bezpieczeństwo międzynarodowe, terroryzm i zasoby naturalne a międzynarodowa legitymizacja władzy w krajach Azji Środkowej

Warianty tytułu
International Security, Terrorism and Natural Resources and International Legitimization of the Authoritarian Regimes of Central Asia
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Po dwudziestu latach od uzyskania niepodległości zmiany w państwach Azji Środkowej bardziej oddalają te państwa od demokracji i rządów prawa niż je do nich przybliżają. (...) Powstałe reżimy utrzymywały się dzięki dławieniu przejawów protestu, polaryzacji społeczeństwa, selektywnemu i arbitralnemu rozdzielaniu dóbr, rozbudowywaniu dysfunkcjonalnego aparatu państwowego i nieustannej zmianie reguł gry. Na poziomie symbolicznym nawiązywały one często do rdzennej kultury, tradycji i historii. Co ważne, lokalne zasoby legitymizacyjne były dodatkowo wzmacniane odwoływaniem się do czynników międzynarodowych. Próbowano przede wszystkim stworzyć wizerunek przywódców, którzy są cenieni na arenie międzynarodowej i z tego powodu zasługują na poparcie w kraju. Same odwołania do międzynarodowej akceptacji nie miałyby jednak większego efektu, gdyby nie aktywność międzynarodowych aktorów, którzy nie tylko potwierdzali wewnętrzne roszczenia legitymizacyjne, ale bardzo często z zamiarem realizacji własnych interesów je wytwarzali. W ten sposób stawali się współtwórcami kultu jednostki czy systemów ideologicznych mających uzasadniać autorytarne rządy. (fragment tekstu)
EN
International support for Central Asian countries has played a vital, but rarely analysed role in legitimacy-building mechanisms instituted by state authorities. This was because of the weakness of other mechanisms of legitimacy: procedural, legal, economic and traditional The article attempts to raise the neglected issue of the international dimension of the legitimisation of an authoritarian regime. The paper examines the two areas where the international legitimacy of power took the most expressive forms, namely international security and the energetic and economic interests of the West. It aims to scrutinise the ways through which international actors provided legitimising arguments that were used by internal Central Asian actors to reproduce their authoritarian power. The empirical basis of the article consists of official documents, press releases and the recorded discourse of international political actors. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
49--67
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • A. Halonen, K. Frazier, Cień świętej księgi, tłum. S. Musielak, Wołowiec 2010, s. 226.
  • G. Tadżiew, Gurbanguly Berdymuchamedow: put ot wracza do prezidenta, "Wremia Wostoka", 20.04.2009 - www.easttime.ru/analitic/1/2/618.html.
  • H. Holbig, International Dimensions of Regime Legitimacy: Reflections on Western Theories and the Chinese Experience, "Journal of Chinese Political Science" 2011, nr 2/3, s. 161-181.
  • B. Hoffmann, The International Dimensions of Authoritarian Legitimation: The Impact of Regime Evolution, "GIGA Working Paper" 2011, nr 182.
  • S. Lipset, Homo Politicus. Społeczne podstawy polityki, Warszawa 1999, s. 81.
  • E. Schatz, Access by Accident: Legitimacy Claims and Democracy Promotion in Authoritarian Central Asia, "International Political Science Review" 2006, nr 3, s. 269-271.
  • S.R. Roberts, Doing the Democracy Dance in Kazakhstan: Democracy Development as Cultural Encounter "Slavic Review" 2012, nr 2, s. 308-330.
  • B. Brady, J. Owen, A Dirty Deal: Uzbek Dictator 'Has UK Over a Barrel '. Karimov Demands Official Visit in Logistics Deal over Britain s Pull-out from Afghanistan, "The Independent" z 8 kwietnia 2012 r.
  • A. Aktalow, Interwiu s komandirom CTP "Manas " polkownikom Dżejmsom Dżejkobsonom, 10.10.2011 - www.knews.kg/politics/4163/.
  • A. Grozin, Post-Soviet Asia: New Geopolitical Trends and Russia 's Interests, "Central Asia and the Caucasus" 2007, nr 5, s. 51-52.
  • A. Eberhardt, Polityka zagraniczna Republiki Uzbekistanu (1991-2003), "Polski Przegląd Dyplomatyczny" 2003, nr 6.
  • C. Murray, What Drives Support for this Torturer. Oil and Gas Ensure that the US Backs the Uzbek Dictator to the Hilt, "The Guardian" z 16 maja 2005 r.
  • W. Nijazmatow, Kolin Panel blagodorit Uzbekistan za uczastie w antiterroristiczeskoj koalicji, RIA "Nowosti" z 8 grudnia 2001 r.
  • NATO blagodorit Uzbekistan za podderżku ego dejatelnosti w Afganiste, Informacjonnoe agenstwo "Żachon" z 9 września 2009 r.
  • O. Ruzaliev, The Islamic Movement of Uzbekistan: Lines to Complete the Portrait, "Central Asia and the Caucasus" 2004, nr 3, s. 21-31.
  • C. J. Chivers, The Signs of a Buildup Are Becoming More Evident, "The New York Times" z 10 października 2001 r.
  • J. Feiser, Uzbekistan and the Evolving I.M.U., "Power and Interest News Report" z 9 sierpnia 2004 r.
  • A. Iqbal, Are Uzbeks Ready for Democracy? "United Press International" z 31 marca 2004 r.
  • R. Weitz, Tashkent is Not Madrid, "In the National Interest" z 14 kwietnia 2004 r.
  • S. Kendzior, Inventing Akromiya: The Role of Uzbek Propagandists in the Andijon Massacre, "Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet Democratization" 2006, nr 4, s. 545-562.
  • Speech by Secretary of State Madeleine K. Albright University of World Economy and Diplomacy, Tashkent, 17.04.2000 - http://1997-2001.state.gov/www/statements/2000/000417.html
  • J.C.K. Daly, K.H. Meppen, V. Socor, S.F. Starr, Anatomy of a Crisis: U.S.-Uzbekistan Relations, 2001-2005. Washington 2006.
  • J. Lobe, US Ignoring Human Rights Violations in Uzbekistan, "DAWN" z 10 grudnia 2003 r.
  • C. Murray, Her Majesty s Man in Tashkent, "Washington Post" z 3 września 2006 r.
  • A.F. March, On Ideological Formulation and Transmission in Islam Karimovs "Ideology of National Independence, "Central Asia and the Caucasus" 2002, nr 6, s. 84-92.
  • A. Rashid, Uzbekistan: On the Slippery Slope, "A Eurasia Net Commentary" z 17 maja 2005 r.
  • D. Van Natta Jr., U.S. Recruits a Rough Ally to Be a Jailer, "The New York Times" z 1 maja 2005 r.
  • T.E. Ricks, S.B. Glasser, U.S. Operated Secret Alliance With Uzbekistan, "Washington Post" z 14 października 2001 r.
  • Uzbekistan's Reform Program: Illusion or Reality? International Crisis Group. Asia Report, Osh and Brussels 2003, nr 46, s. 4.
  • N. Shukuralieva, Kryzys promocji demokracji. Zachodni aktorzy wobec władzy w Azji Środkowej, [w:] N. Shukuralieva, Ł. Jureńczyk, W. Trempała (red.), Kryzys w stosunkach międzynarodowych. Typy, wymiary, skutki, metody przeciwdziałania, Bydgoszcz 2012, s. 197-216.
  • Shadow of the Holy Book. Press Materiał, b.m.w. 2009, s. 16.
  • Odpowiedzialność korporacyjna Siemens, Siemens, 15.07.2012 - www.siemens.pl/pl/o-nas/odpowiedzialnosc-korporacyjna.htm
  • Kodeks etyczny Grupy Bouygues - 2006 - www.bouygues.com/en/press-room/publications/code-of-ethics, s. 5.
  • J.B. Jeangène Vilmer, L'impossible indépendance de la télévision du Turkménistan indépendant (1991-2009), "Le Temps des médias. Revue d'histoire" 2009, nr 13, s. 86-104.
  • Kazachstan: neftegazowyj gigant globalnogo znaczenia, "Kazenergy" 2011, nr 6, s. 30.
  • Programma po razwitiju neftegazowogo sektora w Respublike Kazachstan na 2010-2014 gody, Astana 2010, s. 7-8.
  • Analiz neftedobywajuszej otrasli RK. Analiticzeskaja służba Rejtingowogo Agenstwa RFCA, Alamaty 2010.
  • M. Dobbs, Investment in Freedom is Flush with Peril. Authoritarian Leaders are Determined to Protect Power and Privileges, "The Washington Post" z 25 stycznia 2001 r.
  • www.justice.gov/criminal/fraud/fcpa/cases/giffen-etal.html.
  • www.akorda.kz
  • http://inform.kz.
  • Czleny Meżdunarodnogo konsultatiwnogo soweta sczitajut Kazachstan "jakorem stabilnosti" w regione, "IA Nowosti-Kazachstan" z 25 lutego 2013 r.
  • S. Baker, Blair Scorned at Home Builds Business Empire Abroad, "Bloomberg News" z 4 kwietnia 2013.
  • Ja. Krasijenko, Toni Bler prodlil kontrakt s prawitelstwom Kazachstana, 1.11.2012 -www.ktk.kz/ru/news/video/2012/11/01/19716.
  • I. Bil, Trzeba wspierać Kazachstan. Spór o Aleksandra Kwaśniewskiego. Polemika, "Gazeta Wyborcza" z 26 stycznia 2013 r., s. 33.
  • A. Tynyszbajew, Kazachstan - priznannyj lider, "Kyzyslordinskie westi" z 1 grudnia 2012 r.
  • Glawa gosudarstwa Nursultan Nazarbajew prinial eks-Premier-Ministra Weliko-britanii Toni Blera, "Kazachstanskaja prawda" z 20 lutego 2012 r.
  • Prezident chalykaralyk konsultatiwtyk kengestin muszelerymen kezdesti, "Chabar" Agenttygy z 25 lutego 2013 r.
  • Kazakstán Respublikasynyng Prezidenty Nursultan Nazarbajew Awstria Respublikasyna resmi sapary ajasynda Chalykaralyk konsultatiwtyk kenges muszelerymen kezdesti, 22.10.2012 - www.akorda.kz.
  • N. Żiengalijew, XXI wek: Politiki, duchownyje lidery, intellektualy i biznesmeny mira o NA. Nazarbajewe, Almaty 2005.
  • Kazachstan imejet ważnoje znaczenie na mirowoj energeticzeskoj kartę - wice-prezident "Ekson Mobil", "Kazachstanskaja prawda" z 4 października 2011 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171290425

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.