Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych, a w szczególności ubezpieczeń auto casco, szeroko poruszana w literaturze kwestia estymacji rozkładów częstości i wysokości szkód jest szczególnie trudna z uwagi na występowanie łaknienia zniżek, czyli niezgłaszanie części szkód przez ubezpieczonych, którzy dzięki temu mogą zachować zniżki za bezszkodową jazdę. Umożliwiająca dokładne szacowanie składek pełna informacja o spowodowanych wypadkach nie jest więc dostępna. W opracowaniu zaproponowano model, za pomocą którego można oszacować wpływ czynników a priori (wiek kierowcy, pojemność silnika itp.) na przeciętną szkodowość ubezpieczonych. Wykorzystanie danych panelowych pozwala na uwzględnienie i oszacowanie wpływu na częstość powodowanych wypadków również czynników nieobserwowalnych, jak np. skłonność do brawurowej jazdy.(fragment tekstu)
Rocznik
Strony
107--114
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
- ---
- Pociecha J., Podolec B., Sokołowski A., Zając K.: Metody taksonomiczne M> badaniach społeczno-ekonomicznych. PWN, Warszawa 1988
- Raporty analityczne Beskidzkiego Domu Maklerskiego, 2004
- Walesiak M.: Uogólniona miara odległości w statystycznej analizie wielowymiarowej. AE, Wrocław 2002
- Walesiak M., Bąk A., Jajuga K.: Uogólniona miara odległości - badania symulacyjne. Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania. Taksonomia 9. Prace naukowe. AE, Wrocław 2002^
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171291019