PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2005 | nr 10 | 26--31
Tytuł artykułu

Studium typologii aliansów strategicznych przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W aliansach opartych na wiedzy następuje wzajemna wymiana, tworzenie oraz wykorzystywanie wiedzy i własności intelektualnej. Alians strategiczny może przybrać różną formę w zależności od przyjętego kryterium wyboru. Stąd, w literaturze przedmiotu, istnieje wiele heterogenicznych typologii, których kryteria mogą stanowić rozmaite zmienne. Co więcej, znamienną cechą tego rodzaju porozumień jest ich zdolność do ewoluowania, a więc wraz ze zmianą celów, zadań czy okoliczności funkcjonowania konkretne typy aliansów, mogą przeistoczyć się w inne, bardziej adekwatne do nowych uwarunkowań działalności. Dlatego też nie można wskazać jednej, uniwersalnej klasyfikacji znajdującej zastosowanie bez względu na osobliwość konkretnego sojuszu. W konsekwencji, wśród propozycji typologii aliansów strategicznych można wyróżnić ujęcie jednokryterialne, dwukryterialne i wielokryterialne. W artykule omówione są kolejno wszystkie ujęcia. (fragment tekstu)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
26--31
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Bleeke J., Ernst D., Is Your Startegic Alliance Really a Sale?, "Harvard Business Review" 1995 nr 1
  • Chwistecka-Dudek H., Sroka W., Aliance strategiczne. Problemy teorii i dylematy praktyki, Wydawnictwo profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000
  • Cygler J., Alianse strategiczne w ujęciu teorii kosztów transakcyjnych, "Przegląd Organizacji" 2000 nr 1.
  • Doz Y.L., Hamel G., Alliance Advantage. The Art of Creating Value through Partnering, Harvard Business School Press, Boston 1998.
  • Ernst D., Halevy T., Monier J-H.J., Sarrazin H., A Future for E-Alliances, "The McKinsey Quarterly" 2001 nr 2.
  • Faulkner D., Bowman C., Strategie konkurencji, Wydawnictwo Gebethner & Ska, Warszawa 1996.
  • Garrette B., Dussauge P., Strategie aliansów na rynku, Warszawa 1996.
  • Gomes-Casseres B., The Alliance Revolution. The New Shape of Business Rivalry, Harvard University Press, Cambridge 1996.
  • Lorange P., Roos J., Bronn R, Building Successful Strategic Alliances, "Long Range Planning" 1992 nr 25/12.
  • Lorange P., Roos J., Strategic Alliances. Formation, Implementation, and Evolution, Blackwell Publishers Ltd, Oxford 2000.
  • Lynch R.P., Business Alliances Guide. The Hidden Competitive Weapon, John Wiley & Sons, New York 1993.
  • McNamara P., Knowledge Based Strategic Alliances and Value Creation: A Study of Biotechnology Firms Quoted on the London Stock Exchange, "Irish Business and Administrative Research" 1998/1999 nr 19/20/1.
  • Nault B.R., Tyagi R.K., Implementable Mechanisms to Coordinate Horizontal Alliances, "Management Science" 2001 nr 47/6.
  • Rigsbee E., Developing Strategic Alliances, Crisp Publications Inc., 2000.
  • Sroka W., "Zielone" alianse - nowa broń strategiczna przedsiębiorstw, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 1998 nr 11.
  • Śmigielska G., Zembura R., Transfer wiedzy jako czynnik sukcesu aliansu strategicznego, [w:] Zarządzanie firmą w społeczeństwie informacyjnym, materiały konferencji naukowej pod red. A. Stabryły, Kraków 2002.
  • Yoshino M., Rangan U.S., Strategic Alliances. An Entrepreneurial Approach to Globalization, Harvard Business School Press, Boston/Massachusetts 1995.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171291093

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.