PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 5 (CD) | 786--792
Tytuł artykułu

Dylematy reorientacji projakościowej w regulacjach dotyczących polskiego szkolnictwa wyższego

Warianty tytułu
Dilemmas of Quality Reorientation in Polish Legal Regulations Concerning Higher Education Institutions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opracowaniu przedstawiono ocenę procesu wprowadzania zmian w zakresie regulacji prawnych dotyczących jakości kształcenia oraz doskonalenia procesów projakościowej transformacji polskich instytucji szkolnictwa wyższego. Kontekst oceny dotyczy zestawienia tych regulacji z bogatym i niekwestionowanym dorobkiem zarządzania jakością. Na podstawie analizy stanu istniejącego zaproponowano rozwiązania mogące skutecznie wesprzeć uczelnie wyższe w działaniach na rzecz podniesienia jakości usług i poprawy skuteczności realizowanych procesów. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the study on assessment of the process of changing the legal framework for the improvement of quality of education and processes of quality oriented transformation of Polish higher education institutions. Evaluation context refers to the comparison of the regulations with undisputed achievements of quality management domain. On the basis of an analysis of the current status solutions has been proposed which may effectively support universities in their efforts to improve the quality of services and improve the effectiveness of their key processes. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
786--792
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • 1. Bargh C., Scott P., Smith D. (1996), Governing Universities: Changing the Culture?, SRHE and Open University Press, Buckingham.
  • 2. Buchacz T. (2005), Pierwsze kroki w stosowaniu Modelu EFQM, Problemy Jakości, nr 5.
  • 3. Burlton R. (2001), Business Process Management: Profiting from Process, Sams, Indianapolis.
  • 4. Escotet M.A. (2006), University Governance, Accountability and Financing, w: Higher education in the World. The Financing of Universities, Macmillan, Palgrave, s. 125-132.
  • 5. Eurydice (2007), Key Data on Higher Education in Europe - 2007 Edition, Eurostat, Bruksela.
  • 6. Fried J. (2006), Higher Education Governance in Europe, Autonomy, Ownership and Accountability - A Review of the Literature, w: Higher Education Governance Between Democratic Culture, Academic Aspirations and Market Forces, European Commission.
  • 7. Grudowski P. (2007), Podejście procesowe w systemach zarządzania jakością w małych i średnich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Seria Monografie, Gdańsk.
  • 8. Grudowski P. (2009), Wybrane aspekty wykorzystania projakościowych systemów zarządzania w szkolnictwie wyższym, Przegląd Organizacji, nr 10.
  • 9. Lin Ch., Wu Ch. (2005), Managing Knowledge Contributed by ISO 9001:2000, International Journal of Quality and Reliability Management, no. 9.
  • 10. Raport końcowy "Modele zarządzania uczelniami w Polsce" (2011), Centrum Badań nad Szkolnictwem Wyższym Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • 11. Senge P.M. (1998), Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  • 12. Shattock, M. (2003), Managing Successful Universities, SRHE and Open University Press, Maidenhead.
  • 13. Standardy i wskazówki dotyczące zapewnienia jakości kształcenia w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego (2005), Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Zapewnienia Jakości w Szkolnictwie Wyższym, MEN, Warszawa.
  • 14. Wawak T. (2012), Jakość zarządzania w szkołach wyższych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • 15. Wspólna Metoda Oceny. Doskonalenie organizacji poprzez samoocenę (2008), Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
  • 16. Zechlin L. (2008), Strategic Planning in Higher Education, w: International Encyclopedia of Education, 3rd ed., Elsevier, Amsterdam.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171293681

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.