PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 3 | 67--72
Tytuł artykułu

Wspólna taksonomia kompetencji oraz zawodów jako instrument wspomagający funkcjonowanie systemów kształcenia oraz rynków pracy

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ośrodki akademickie są częścią większego systemu, na który składają się m.in.: agencje odpowiedzialne za funkcjonowanie szkolnictwa wyższego czy agendy regulujące procesy zachodzące na rynku pracy. W obrębie każdego systemu - by działał on sprawnie - powinny zachodzić relacje pozwalające na wymianę informacji, swoiste "sprzężenia zwrotne" pomiędzy jego elementami. Gwarantuje to sukces i warunkuje dalsze sprawne funkcjonowanie systemu. Wymagania pracodawców w stosunku do przyszłych pracowników stale rosną. Obecnie nie wystarczy już tylko legitymować się dyplomem ukończenia uczelni wyższej. Istotną rolę odgrywają posiadane przez absolwentów kompetencje, takie jak np. kreatywność, umiejętność pracy w grupie, radzenia sobie z pojawiającymi się problemami czy zdolność do analitycznego myślenia. Coraz więcej absolwentów jest świadomych, że dokonujący się postęp technologiczny wymusza stałą adaptacje do pojawiających się nowych warunków oraz form pracy. A to z kolei wiąże się z ciągłym doskonaleniem posiadanych kwalifikacji. Stąd wielu interesariuszy duże nadzieje wiążę z ESCO - nową inicjatywą Komisji Europejskiej, mającą na celu opracowanie wspólnej taksonomii kompetencji oraz zawodów. (fragment tekstu)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
67--72
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, wyd. III poprawione, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
  • Definition and Selection of Competences, OECD, Paryż 2005.
  • Delors J., Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty First Century: Learning: The Treasure Within, UNESCO, Paryż 1996.
  • Europe 2020. A European Strategy for Smart, Sustainable and Inclusive Growth, Communication from the Commission, COM (2010) 2020, Bruksela, 03.03.2010.
  • Key Competences for Lifelong Learning, European Reference Framework, Education and Culture DG, European Communities, Belgia 2007.
  • Knowledge Management in the Learning Society, OECD, Paryż 2000.
  • Miclea M., "Learning to Do" as a Pillar of Education and Its Links to Entrepreneurial Studies in Higher Education: European Contexts and Approaches, "Higher Education in Europe" 2002, t. 29, nr 2.
  • New Skills for New Jobs: Action Now, A Report by the Expert Group on New Skills for New Jobs prepared by the European Commission, European Commission, luty 2010.
  • Nixon N., The Organizational Learning Cycle: How Can We Learn Collectively?, Gower, Aldershot, Wielka Brytania 1999.
  • Reichert S., . Tauch Ch, Trends 2003: Progress Towards the European Higher Education Area, Bologna Four Years After: Steps towards Sustainable Reform of Higher Education in Europe, European University Association, European Commission DG Education and Culture, lipiec 2003.
  • Rezolucja Rady Unii Europejskiej z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie uczenia się przez całe życie, Dz.U. C 163 z 9.7.2002.
  • The Role of the European Taxonomy of Skills, Competencies and Occupations (ESCO) In Lifelong Learning Policies, European Commission, Education and Culture, Lifelong Learning: Education and Training Policies, Bruksela 2010.
  • Trunk Sirca N., Nastav B., Lesjak D., Sulčič V., The Labour Market, Graduate Competences and Study Programme Development: A Case Study, "Higher Education in Europe", t. 31, nr 1, kwiecień 2006.
  • Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia Europejskich Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, Dz.U. UE 2008/C 111, 23.04.2008.
  • Znaniecki F., Społeczne role uczonych, PWN, Warszawa 1984.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171293763

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.