PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
1999 | nr 1-2 | 1--4
Tytuł artykułu

O społecznym i ekonomicznym statusie artystek

Warianty tytułu
About the social and economic status of women artists
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem rozważań jest społeczny i finansowy status pierwszego pokolenia profesjonalnych polskich artystek. Jest to próba określenia, czy ich działalność artystyczna miała społeczne poparcie i finansowe zabezpieczenie. Moje rozważania odnoszą się do okresu, w którym następowały procesy profesjonalizacji kobiecej działalności artystycznej, a więc schyłku XIX wieku. Ogólnie nakreślę też możliwości pracy twórczej kobiet na przestrzeni dziejów. Postaram się zilustrować hipotezę, że na formowanie się środowiska artystek oraz profesjonalizacji ich działalności artystycznej miał wpływ czynnik finansowy.(fragment tekstu)
EN
The topic of this paper is the social and finan-cial status of the first generation of Polish profes-sional women artists. It is an attempt to determine whether their artistic activity had the support of society and financial security My deliberations relate to the period in which the processes of professionalisation of women's professional activities was occurring, namely the close of the 19th century. I will generally also out-line the possibilities women have had to do cre-ative work over the passage of history. I will try to illustrate the hypothesis that the formation of a milieu of women artists and the professionalisa-tion of their activities was influenced by the finan-cial factor.(fragment of text)
Słowa kluczowe
PL
EN
Woman   Art   Stereotypes  
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
1--4
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Opolski
Bibliografia
  • Batowski, Z. (1927), Marcin Kober, malarz śląski XVI wieku. Sprawozdania z posiedzeń Towarzystwa Naukowego Warszawskiego (XIX) Wydziałll.
  • Batowski, Z. (1951), Malarki Stanisława Augusta, Wrocław, Ossolineum.
  • Beauvoir, de S. (1972), Druga płeć, przeł. G. Mycielska, Kraków, Wydawnictwo Literackie, t.l.
  • Brooks, R. (1977), Women Visible, Women Invisible, "Studio International", maj/czerwiec.
  • Czanerle, M. (1977), Panie i panowie teatru, Kraków.
  • Daszyński, I. (1908), "Naprzód", nr 271. Cyt. za: J. Michalik (1985), Dzieje Teatru Miejskiego w Krakowie w latach 1893-1915, Kraków. Dzieje teatru w Krakowie. T.5, cz.1, vol. 1.
  • Dworkin, A. (1979), Pornography. Men Possesing Women, New York (E. Truszkiewicz, 1997, Feminizm wg Dworkin, "Wiadomości Kulturalne" nr 18).
  • Krzysztofek, K. (1998), Kultura polska w nowej sytuacji historycznej: próba podsumowania. Kultura od strony twórcy i twórczości, w: Kultura polska w nowej sytuacji historycznej, Instytut Kultury, Warszawa.
  • Mili, Stuart J. (1995), Poddaństwo kobiet, w: J.S.Mill, O rządzie reprezentatywnym. Poddaństwo kobiet, tłum. Ch.Chyżyńska, Znak, Kraków.
  • Morawińska, A. (1991) Artystki polskie, w: Artystki polskie. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa.
  • Mulvey, L.(1975), Visual Pleasure and Narrative Cinema, "Screen", vol.16, No.3, Autumn.
  • Nałęcz, E. (1896), Nasze pionierki w dziedzinie sztuki, "Tygodnik Ilustrowany" nr 24.
  • Nochiin, L. (1971), Why Are There No Great Women Artists, w: Women in Sexist Society. Studies in Power and Power Lessness, ed. by V. Gornick, B. Moran, New York.
  • Okońska, A. (1981), Żywoty pań malujących, Nasza Księgarnia, Warszawa.
  • Popiołek, I. (1996) "Folia Mazoviana". Teksty o sztuce i edukacji, nr 1 (2).
  • Poprzęcka, M. (1996), Boznańska i inne, w: Żarnowska, A., Szwarc, A., (red.), Kobieta i kultura. Kobiety wśród twórców kultury intelektualnej i artystycznej w dobie rozbiorów i w niepodległym państwie polskim. Zbiór studiów, Warszawa, wyd. DiG.
  • Radkiewicz, M. (1997), Kobieta za kamerą. O indywidualnym stylu współczesnych reżyserek, "Pełnym Głosem" nr 5.
  • Rastawiecki, E. (1851) Słownik malarzów polskich, Warszawa, t.ll (przepisy dla bractwa malarzy lwowskich, uchwałą rady miejskiej z d. 21 stycznia r.1597 postanowione).
  • Rękopiśmienna kronika kościoła Dominikanów w Krakowie z drugiej połowy XVII w., po łacinie (wypiski udzielone Z. Batowskiemu wr.1912 przez brata zakonnego Kazimierza Jucewicza). za: Z. Batowski, (1951), Malarki Stanisława Augusta, Wrocław, Ossolineum.
  • Utrio, K. (1998), Siostry Szekspira, w: Kaari Utrio (1998), Córki Ewy, historia kobiety europejskiej, przeł. Maria Gąsiorowska, Wydawnictwo 69, Warszawa.
  • Wilski, Z. (1990), Aktor w społeczeństwie. Szkice o kondycji aktora w Polsce, Warszawa, PAN - Instytut Sztuki.
  • Witz, I. (1964), Wielcy malarze amatorzy, Warszawa, Wydawnictwo Związkowe CRZZ.
  • Zientara, M. (1997), Ewolucja paradygmatu Ewy we współczesnej sztuce polskiej. Od grzesznej pramatki do Super - Matki, "Pełnym Głosem" nr 5.
  • Żarnowska, A., Szwarc, A., (red.), (1996), Kobieta i kultura. Kobiety wśród twórców kultury intelektualnej i artystycznej w dobie rozbiorów i w niepodległym państwie polskim. Zbiór studiów, Warszawa, wyd. Di
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171294649

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.