PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 5 (CD) | 979--986
Tytuł artykułu

Znaczenie pozytywnych relacji interpersonalnych pracowników dla rozwoju przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
The Role of Positive Relationships at Work in the Company Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wśród problemów, którymi zajmują się współczesne nauki o zarządzaniu, znajduje się wiele behawioralnych aspektów funkcjonowania organizacji, m.in. pozytywne relacje interpersonalne pracowników. Ich znaczenie dla podnoszenia efektywności organizacji jest niezaprzeczalne, aczkolwiek nadal brakuje bardziej jednoznacznych wskazań dotyczących istniejących w tym zakresie zależności. Niniejszy artykuł jest próbą wpisania się w tę lukę. Na podstawie danych uzyskanych w badaniu ankietowym przedsiębiorstw, w toku analiz statystycznych obejmujących m.in. obliczenia współczynników korelacji i regresji, ustalono siłę zależności pomiędzy elementami pozytywnych relacji interpersonalnych pracowników i wybranych przejawów rozwoju przedsiębiorstwa. Najistotniejszym aspektem pozytywnych relacji w organizacji okazało się przekładanie relacji panujących w zespołach na relacje pomiędzy zespołami. Zjawisko to ma istotny wpływ na wszystkie analizowane przejawy rozwoju organizacji. (abstrakt oryginalny)
EN
Among problems analyzed by the modern management there are many behavioral facets of company performance, including employee positive relationships. Their importance for an organization efficiency increase is undeniable, however, there is still the lack of the more clear evidence of associations in this area. This article attempts to fill the gap. On the basis of a questionnaire research conducted in companies, through statistical analysis including correlation coefficient and regression analysis, the strength of causal links between elements of positive relationships and selected company development indicators has been calculated. The transfer of positive relationships existing within teams to the positive interpersonal relationships among the teams in the company turns out to be the most significant aspect of relationships at work. This phenomena influences all analyzed company development indicators. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
979--986
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • 1. Allen T.D., Turner de Tormes Eby L. (2012), The Study of Interpersonal Relationships: An Introduction, w: Personal Relationships. The Effect on Employee Attitudes, Behavior, and Well-being, eds. L. Turner de Tormes Eby, T.D. Allen, Routledge, New York, s. 3-14.
  • 2. Atwater L., Carmeli A. (2009), Leader-Member Exchange, Feelings of Energy, and Involvement in Creative Work, Leadership Quarterly, no. 20, s. 264-275.
  • 3. Avolio B.J., Bass B.M. (1991), The Full Range Leadership Development Programs: Basic and Advanced Manual, Bass, Avolio & Associates, Binghamton.
  • 4. Blustein D.L. (2011), A Relational Theory of Working, Journal of Vocational Behavior, no. 79, s. 1-17.
  • 5. Cameron K.S., Dutton J.E., Quinn R.E. eds. (2003), Positive Organizational Scholarship - Foundations of a New Discipline, Berrett-Koehler Publishers, Inc., San Francisco.
  • 6. Cameron K.S., Spreitzer G.M. eds. (2012), The Oxford Handbook of Positive Organizational Scholarship, Oxford University Press, Oxford.
  • 7. Chiaburu D.S., Harrison D.A. (2008), Do Peers Make the Place? Conceptual Synthesis and Meta-Analysis of Co-Worker Effects on Perceptions, Attitudes, OCBs, and Performance, Journal of Applied Psychology, no. 93, s. 1082-1104.
  • 8. Cooperrider D.L., Whitney D. (2005), Appreciative Inquiry: A Positive Revolution in Change, Berrett-Koehler, San Francisco.
  • 9. Dutton J.E., Ragins B.R. (eds.) (2007), Exploring Positive Relationships at Work: Building a Theoretical and Research Foundation, Lawrence Erlbaum, New York.
  • 10. Fredrickson B.L. (2003), Positive Emotions and Upward Spirals in Organizations, w: Positive Organizational Scholarship. Foundation of a New Discipline, eds. K.S. Cameron, J.E. Dutton, R.E. Quinn, Berrett-Koehler Publishers, Inc., San Francisco, s. 163-173.
  • 11. Glińska-Neweś A. (2010), Pozytywny Potencjał Organizacji jako prorozwojowa architektura zasobów przedsiębiorstwa, w: Pozytywny Potencjał Organizacji. Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, red. M.J. Stankiewicz, "Dom Organizatora" TNOiK, Toruń, s. 37-52.
  • 12. Granovetter M. (1973), The Strength of Weal Ties, American Journal of Sociology, no. 78, s. 1360-1380.
  • 13. Halbesleben J.R.B. (2012), Positive Coworker Exchanges, w: Personal Relationships. The Effect on Employee Attitudes, Behavior, and Well-being, eds. L. Turner de Tormes Eby, T.D. Allen, Routledge, New York, s. 107-130.
  • 14. Ibarra H. (1993), Personal Networks of Women and Minorities in Management: A Conceptual Framework, Academy of Management Review, no. 18, s. 56-87.
  • 15. Kahn W.A. (1990), Psychological Conditions of Personal Engagement and Disengagement at Work, Academy of Management Journal, no. 33, s. 692-724.
  • 16. Kahn W.A. (1998), Relational Systems at Work, w: Research in Organizational Behavior, eds. B.M. Staw, L.L. Cummings, vol. 20, JAI Press, Greenwich, s. 39-76.
  • 17. Losada V., Heaphy E.D. (2004), The Role of Positivity and Connectivity in the Performance of Business Teams, American Behavioral Scientist, no. 47, s. 740-765.
  • 18. Margolis J.D., Walsh J.P. (2003), Misery Loves Companies: Rethinking Social Initiatives by Business, Administrative Science Quarterly, no. 48, s. 268-305.
  • 19. McGregor D. (1960), The Human Side of Enterprise, McGraw-Hill, New York.
  • 20. Mills J., Clark M.S., Ford T.E., Johnson M. (2004), Measurement of Communal Strength, Personal Relationships, no. 11, s. 213-230.
  • 21. Organ D.W. (1988), Organizational Citizenship Behaviour. The Good Soldier Syndrome, Lexington Books, Lexington.
  • 22. Peterson C., Seligman M. (2003), Positive Organizational Studies: Lessons from Positive Psychology, w: Positive Organizational Scholarship: Foundations of a New Discipline, eds. K. Cameron, J. Dutton, R. Quinn, Berret-Koehler Publishers, Inc., San Francisco.
  • 23. Rawlins W.K. (1992), Friendship Matters: Communication, Dialectics, and the Life Course, Hawthorne, Aldine, New York.
  • 24. Zbierowski P. (2012), Orientacja pozytywna organizacji wysokiej efektywności, Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • 25. Zieleniewski J. (1969), Organizacja i zarządzanie, PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171294751

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.