PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 2 (183) | 7--16
Tytuł artykułu

Reforma rynku owoców i warzyw i jej znaczenie dla polskiego ogrodnictwa

Warianty tytułu
Reform of EU Fruit and Vegetable Sector and its Impact on Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W dniu 24 styczniu 2007 r. Komisja Europejska (KE) przedstawiła projekt szeroko zakrojonej reformy wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw. Prezentacja miała miejsce na forum Parlamentu Europejskiego oraz w przedstawicielstwach Komisji Europejskiej w wybranych państwach członkowskich, m.in. w Warszawie. Reforma ma istotne znaczenie dla polskiego ogrodnictwa, zwłaszcza dla producentów owoców miękkich i pomidorów. Główną ideą reformy jest odejście od dopłacania do produkcji owoców i warzyw na rzecz zwiększenia finansowania grup producenckich. Jeśli ministrowie rolnictwa państw członkowskich oraz Parlament Europejski przyjmą odpowiednie akty prawne do połowy 2007 r., nowe przepisy wejdą w życie w 2008 r. (fragment tekstu)
EN
In January 2007 the European Commission adopted its proposal for a reform of the Common Market Organisation for fruit and vegetables. The proposals aim to bring the F&V sector into line with other sectors under the CAP which have already been reformed. The proposed rules eliminate product-coupled support, including export refunds and EU-financed withdrawals (except for free distribution) and integrates the F&V sector into the Single Farm Payment Scheme, introducing specific environmental commitments that fruit and vegetables farmers must meet in order to qualify for payments. One of the main objectives of the CMO reform is to encourage growers to join producer organisations (POs) in order to boost their bargaining power in relations with highly concentrated retail and discount chains and increased competition from third country products. The authors analyze the main items of the reform and comment on their impact on the Polish agriculture, especially on producers of soft fruits and tomatoes. The results of the analysis show that new mechanisms promoting big producer organisations may be unfavorable for Polish growers. In Poland they sell via POs about 2 per cent of their marketed production while in the EU on average 40 per cent. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
7--16
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie
  • Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie
Bibliografia
  • Komisja Europejska, Reforma sektora owoców i warzyw, 2007
  • Wywiad z M. Brzóską, niezależnym ekspertem, konsultantem ds. WPR i funduszy UE, Agrotrendy, nr 5(59)/2007, http://agrotrendy.pl/index.php?option=content&task=view&id=257
  • Wypowiedź zastępcy dyrektora generalnego ds. rolnictwa Komisji Europejskiej J. Plewy na konferencji prasowej, UE: nowe zasady dla rynku owoców i warzyw od 2008 r., 25.01.2007, http://www.ppr.pl/artykul.php?id=134209
  • Wypowiedź prezesa Związku Sadowników RP, M. Maliszewskiego, Internetowa Giełda Towarowa, 29.01,2007, http://www.netbrokers.pl/owoce_artykuly_archiwum_wynik.php ?newlang=polish&id=17459
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171294879

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.