PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 19 (XIX) | nr 21 (1) | 67--75
Tytuł artykułu

Wpływ użyteczności produktów na proces podejmowania decyzji na rynku

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Impact of Products Utilities on Decision Making in the Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem pracy jest zwrócenie uwagi na użyteczność produktów, która ma decydujący wpływ na proces podejmowania decyzji zarówno kupna, jak i sprzedaży produktów na rynku. Wygenerowane potencjalne zadowolenie konsumentów z produktów nabywanych na rynku jest jednym z najważniejszych determinantów popytu. Konsumenci nie tylko dokonują wyborów pomiędzy ilościami różniących się od siebie produktów, ale również pomiędzy bardzo podobnymi produktami, mającymi różne kombinacje cech. Użyteczność może być postrzegana wyłącznie jako subiektywna ocena danego produktu dokonana przez konsumenta lub każdego potencjalnego konsumenta na rynku. Wynika to z faktu, że każdy konsument postrzega ten sam produkt zupełnie inaczej, polegając najczęściej na swoich zmysłach, doświadczeniu, inteligencji, rozumie, a nawet wierze. Z kolei użyteczność wraz z ceną produktu kształtuj ą poziom atrakcyjności rynkowej produktów, co znów przekłada się na potencjalne przychody i zyski firm, które dostarczają je na rynek. Istotnym elementem kreowania użyteczności produktów na rynku jest indywidualna lub grupowa percepcja konsumentów. Ważną rolę w kreowaniu percepcji odgrywaj ą nowoczesne media, takie jak prasa, radio, telewizja i Internet. Dla konsumentów najważniejszym kryterium przy wyborze właściwego produktu na rynku jest racjonalność, która w praktyce oznacza, że konsumenci, podejmując decyzję o zakupie, usiłują jedynie maksymalizować swoją satysfakcję, zadowolenie czy przyjemność z konsumpcji. Bardzo często przy tym dokonuje się wyboru, polegając jedynie na własnej wiedzy, zdobytej w sposób sensoryczny i subiektywnych odczuciach, które nierzadko są błędne. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the study is to draw attention to the utility of the product, which has a decisive influence on the decision making process of both buying and selling products on the market. Generated potential consumer satisfaction with products purchased on the market is one of the most important determinants of demand. Consumers do not only make choices between the quantities of different products, but also between very similar products with different combinations of features. Utility can be seen only as a subjective assessment of the product by the consumer or any potential consumer. This is due to the fact that each consumer perceives the same product differently, relying mostly on their senses, experience, intelligence, understanding, and even faith. On the other hand, utility and price of the product create the market attractiveness of the products, which in turn generate potential revenues and profits for the companies that provide them to the market. An important element of creating product utility on the market is the individual or group perception of consumers. An important role in shaping perceptions play modern media, such as newspaper, radio, television and the Internet. For consumers the most important criterion when choosing the right product on the market is rationality, which in practice means that consumers deciding to purchase only trying to maximize their satisfaction or pleasure. Consumers making a choice, usually rely on their own knowledge, gained by their sensors and subjective feelings, which often are wrong. (original abstract)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
67--75
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Rzeszowski
Bibliografia
  • Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2005.
  • Bentham J., The Works of Jeremy Bentham, 1838-1843, red. J. Bowring, London, Reprinted New York, NY 1962.
  • Bryant W.K., Zick C.D., The Economic Organization of the Household, Cambridge University Press, New York, NY 2006.
  • Caves R.E., Multinational Enterprise and Economic Analysis, Cambridge University Press Cambridge, New York, NY 2007.
  • Choices, values and frames, red. D. Kahneman, A. Tversky, Cambridge University Press, Cambridge 2000.
  • Colander D.C., Alternative Concepts of Utility and Applied Economics, Middlebury College 2005, http://community.middlebury.edu/colander/articles.
  • Colander D.C., Economics, Irwin-McGraw Hill Publishing Company, Boston, MA 2005.
  • Colander D.C., Edgeworth's Hedonometer and the Quest to Measure Utility, "Journal of Economic Perspectives" 21/1 (2007), s. 1-11.
  • Edgeworth F., Mathematical Psychics: An Essay on the Application of Mathematics to the Moral Sciences, C. Kegan Paul and Co., London 1881.
  • Edlin A., Gelman A., Kaplan N., Voting as a Rational Choice: Why and How People Vote to Improve the Well-Being of Others, "National Bureau Of Economic Research, Working Paper" No. 13562, Cambridge, MA 2007.
  • Hirshleifer J., Glazer A., Hirshleifer D., Price Theory and Applications. Decisions, Markets, and Information, Cambridge University Press, Cambridge 2005.
  • Irwin T.H., A 'Fundamental Misunderstanding'?, "Utilitas" 19/1 (2007), s. 78-90.
  • Jevons W.S., The Theory of Political Economy, Macmillan and Co., London1871.
  • Jones T.T., Business economics and managerial decision making, John Wiley & Sons, Ltd, The Atrium, Southern Gate, Chichester 2004.
  • Kotewicz M., Strategie zakupowe i metody oceny ich skuteczności, "Gospodarka materiałowa i logistyka" 2006/12.
  • LeRoy S., Expected utility: A defense, "Economic Bulletin" 7/7 (2003), s. 1-3.
  • Łuka P., Kwiatkowska-Sienkiewicz K., Kinetic Analysis of Quality, Utility and Price Changes of the Second-Hand Cars in Poland, "Annals of the Ovidius University", Economic Science Series, 2010/XV.
  • Łuka P., Kwiatkowska-Sienkiewicz K., Attractiveness evaluation of the second-hand passenger cars in Poland, Quality management of selected Processes. Methods and techniques of quality management, Radom 2010.
  • Macklem T., Gardner J., Value, Interest, and Well-Being, "Utilitas" 18/4 (2006), s. 362-382.
  • Mankiw N.G., Principles of Economics, Harcourt Brace & Co., New York 1998.
  • Mason E., The Nature of Pleasure: A Critique of Feldman, "Utilitas" 19/3 (2007), s. 379-387.
  • McKenzie R.B., Lee D.R., Microeconomics for MBAs: The Economic Way of Thinking for Managers, Cambridge University Press, New York, NY 2006.
  • McKerlie D., Rational choice, Changes in Values over Time, and Well-Being, "Utilitas" 19/1 (2007), s. 51-72.
  • Mill J.S., Utilitarianism, 1863, http://www.utilitarianism.com.
  • Moto Focus, Analiza rynku używanych samochodów osobowych wystawionych do sprzedaży w Polsce w 2006 roku, 2007, http://www.motofocus.pl.
  • Norcross A., Varieties of Hedonism in Feldman's Pleasure and the Good Life, "Utilitas" 19/3 (2007), s. 388-397.
  • Perloff J.M., Karp L.S., Golan A., Estimating Market Power and Strategies, Cambridge University Press, Cambridge, New York, NY 2007.
  • Rabin M., Diminishing marginal utility of wealth cannot explain risk aversion, [w:] red. D. Kahneman, A. Tversky, Choices, values and frames, Cambridge University Press, Cambridge 2000.
  • Rabin M., Risk aversion and expected utility: A calibration theorem, "Econometrica" 2000/68, s. 1281-1292.
  • Roy R. van, Quality and quantity of information exchange, "J. Logic, Language and Information" 2003/12, s. 23-45.
  • Sen A., Reason, Freedom and Well-being, "Utilitas" 18/1 (2006), s. 80-96.
  • Stiglitz J.E., Walsh C.E., Economics, W.W. Norton & Company, New York, London 2002.
  • Warranty Direct, Lista najbardziej niezawodnych samochodów używanych w 2009 roku, 2010.
  • Watt R., Defending expected utility theory, "Journal of Economic Perspective" 16/2 (2002), s. 227-230.
  • Wessels W.J., Economics, Barron's, New York, NY 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171294947

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.