PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 18 (XVIII) | nr 20 (3) | 203--215
Tytuł artykułu

Application of Constrained Cost Benefit Analysis to the Third Party Risk Control around Airports

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Analiza kosztów i korzyści w kontekście kontroli ryzyka osób trzecich na terenie portów lotniczych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Niniejsza publikacja przedstawia metodologię oceny ryzyka osób trzecich przebywających na terenie portów lotniczych, rekomendowaną przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, dotyczącą zakazu lotów w strefie bezpieczeństwa publicznego w przypadku konkretnych pasów startowych oraz portów lotniczych jako całości. Ryzyko to dotyczy osób indywidualnych, które mogą stracić życie w wyniku wypadku lotniczego. W niniejszej analizie została uwzględniona liczba osób znajdujących się we wspomnianych portach lotniczych. Ukazuje ona wartość aktuarialną (ubezpieczeniową) w przypadku osób, które mogłyby stracić życie w wyniku ewentualnego wypadku lotniczego w odniesieniu do kosztów związanych z przemieszczeniem tych osób do innego portu. W tym kontekście główne założenie dotyczyło tego, iż ryzyko istnieje zawsze i nie może być zredukowane do zera, ale powinno ono być przewidywalne, przejrzyste i kontrolowane, a także wymierne i możliwe do oszacowania. Zagadnienie to jest istotne zarówno ze względu na bezpieczeństwo statków powietrznych i ich pasażerów, jak również ze względu na ludzi na ziemi. Należy pamiętać, że wypadki lotnicze są kosztowne dla społeczeństwa i konieczne jest podejmowanie wszelkich działań w celu zapobiegania im. W ciągu ostatniego roku liczba wypadków lotniczych spadła, a powodem są opracowywane i wdrażane strategie ograniczające możliwości wystąpienia wypadku, jak również promowanie technologii, programów i praktyk zwiększających bezpieczeństwo. (abstrakt oryginalny)
EN
Public Safety Zones (PSZ) policy at civil airports is recommended by ICAO to protect the population living or performing activities in airports' vicinity from the hazard being killed occasionally by crashing aircraft. Currently it is based on methodology to evaluate the individual risk around airports, called Third Party Risk (TPR), using appropriate historical aircraft accident data and population loss due to them. The paper presents how combination of constrained cost benefit analysis (CBA) with TPR weighs the actuarial value of the number of lives that would be lost in a single incident against the cost of reducing population densities through relocation. The basic assumption has been that risk always exists, cannot be reduced to zero and should be predictable, transparent, and controllable. The economic costs are or the costs of removing of existing activity or a percentage of the value of land-usage development. The benefits in human risk assessment are usually proportional to the monetary value of the human's life engaged in the activity and to the individual risk in the specific location where the activity takes place. The value of statistical life, economical damage and the degree to which the exposure to the risk is voluntary are taken into account. CBA allows to prove the TPR values of PSZ boundaries for airports. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
203--215
Opis fizyczny
Twórcy
  • National Aviation University, Kyiv
  • National Aviation University, Kyiv
Bibliografia
  • Global Accident Rate Reaches New Low - Regional Challenges Remain (http://www.iata.org/pressroom/pr/pages/2012-03-06-01.aspx)
  • Airport Planning Manual. Part 2. Land Use and Environmental Control. - Montreal, Canada, ICAO Doc. 9184-AN/902/2, 3-rd ed., 2003. - 35p.
  • Statistical Summary of Commercial Jet Airplane Accidents: Worldwide Operations 1959 - 2005, Boeing Commercial Airplanes, USA, 2006.
  • F. Netjasov, M. Janic. A Review of the Research on Risk and Safety Modelling in Civil Aviation. Third International Conference on Research in Air Transportation FAIRFAX, VA, USA, 1-4 June 2008
  • Evans A.W., Foot P.B., Manson S.M., Parker I.G., Slater K. (1997) - Third Party Risk Near Airports and Public Safety Zone Policy - National Air Traffic Services Limited - R&D - Report 9636.
  • Distefano N. Leonardi S Buscema D. Proposal of a methodology for airport public safety zones policy. 4th International SIIV Congress - Palermo (Italy), 12-14 September 2007.
  • 7. Analysis of Aircraft Overruns And Undershoots for Runway Safety Areas. ACRP Report 3, TRANSPORTATION RESEARCH BOARD, WASHINGTON, D.C.,2008.
  • The Environmental Costs of Aviation. Parliamentary Office of Science and Technology, Postnote, No 207, November 2003.
  • Piers Ma, Loog Mp, GIESBERTS MKH, MOEK G. Couwenberg MJH, Smeets MCJ, the development of a method for the analysis of societal and individual risk due to aircraft accidents in the vicinity of airports, NLR CR 93372, 1992.
  • Jonkman S.N., Lentz A. Propositions for loss-of-life modelling in risk assessment? Paper-draft, 2006.
  • Jonkman S.N., Van Gelder P.H.A.J.M., Vrijling J.K. An overview of risk measures for loss of life and economic damage, Journ. Of. Hazardous Material A99, 2003, pp.1-30.
  • Lentz A., Rackwitz R. Loss-of-Life Modelling in Risk Acceptance Criteria. Proc. PSAM7 - ESREL '04, Berlin, 14-18 June 2004: 1924-1929. Springer-Verlag, London, 2004.
  • Risk Criteria for Land-use Planning in the Vicinity of Major Industrial Hazards. Health and Safety Executive, London, HMSO, 1989.
  • Housing Statistics 2004. Housing Data and Statistics Division / Department for Communities and Local Government , London, December 2004.
  • Housing Statistical Release: House Price Index - January 2012 / Department for Communities and Local Government, March 2012, ISBN: 978-1-4098-3383-3.
  • Amsterdam Airport SchipholGovernment white paper (2006): See http://www.schipholbeleid.nl/download/16102006/kabinetsstandpunt_eng.pdf
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171295601

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.