PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 1 | 26--34
Tytuł artykułu

Mierzenie społecznej wartości dodanej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Measuring Social Added Value
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Tematyka pomiaru społecznej wartości dodanej, tworzonej w ramach przedsięwzięć społecznych, to kluczowe zagadnienie wpisujące się w nurt ekonomii społecznej. Podstawowe zasady i metody wdrażania przedsięwzięć o charakterze społecznym zostały w dużej mierze przyswojone, zarówno przez instytucje publiczne, jak i organizacje należące do tzw. trzeciego sektora. Wciąż jednak brakuje elementarnej wiedzy na temat metod oceny tego typu przedsięwzięć. Artykuł pt. Mierzenie społecznej wartości dodanej podejmuje, po pierwsze, próbę zdefiniowania i klasyfikacji pojęcia społecznej wartości dodanej, a po drugie przedstawia dwie metody oceny wpływu organizacji społecznych na otoczenie: społeczną stopę zwrotu oraz mnożnik LM3.(abstrakt oryginalny)
EN
issue of measuring social added value, created within the framework of social projects constitutes the key problem of mainstream social economy. The basic principles and methods of social project implementation have been largely assimilated by public institutions as well as by third sector organisations. Yet the basic knowledge about the methods of social projects evaluation is missing. The article "Measuring social added value" deals first with the attempt to define and categorise the notion of social added value and second, it presents two methods of evaluating the impact of social orgnisations on their environment: social shareholder return and multiplier LM3. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
26--34
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Black J. [2008], Słownik ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Clark C., Rosenzweig W., Long D., Olsen S. [2004], Double Bottom Line Project Report: Assessing Social Impact in Double Bottom Line Ventures. Methods Catalog, Rockefeller Foundation.
  • Dobija D. [2000], Możliwości pomiaru kapitału intelektualnego organizacji i jego prezentacji w sprawozdaniach finansowych, Zeszyty Naukowe nr 553, Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
  • Emerson J., Wachowicz J., Chun S. [1999], Social Return on Investment: Exploring Aspects of Value Creation in the Nonprofit Sector, [w:] REDF Box Set Volume 2 - Investor Perspectives, The Roberts Enterprise Development Fund.
  • Górniak J., Keler K. [2007], Wskaźniki w ewaluacji ex-post programów publicznych, [w:] A. Haber Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, PARP, Warszawa.
  • Herbst K. [2006], Czy ekonomia społeczna wspomoże rozwój lokalny?, Ekonomia Społeczna Teksty, Warszawa.
  • Kamerschen D., McKenzie R., Nardinelli C. [1991], Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ "Solidarność", Gdańsk.
  • Krawczyk K., Kwiecińska D. [2008], Audyt społeczny jako metoda oceny działalności przedsiębiorstw społecznych - na tle innych sposobów określania społecznej wartości dodanej, [w:] J. Hausner (red.) Wspieranie Ekonomii Społecznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie (Małopolska Szkoła Administracji Publicznej), Kraków.
  • Juraszek-Kopacz B., Tyrowicz J. [2008], Zmierzyć niemierzalne, czyli o pomiarze oddziaływania społecznego Poradnik dla organizacji pozarządowych i przedsiębiorstw społecznych, Stowarzyszenie Klon/Jawor.
  • Sumek-Brandys B. [2000], Mierniki kreowania dodatkowej wartości, Zeszyty Naukowe nr 553, Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
  • Tuan M. [2008], Measuring and/or Estimating Social Value Creation: Insights Into Eight Integrated Cost Approaches, Bill & Melinda Gates Foundation.
  • Ward B., Lewis J. [2002], Plugging the Leaks. Making the Most of Every Pound That Enters Your Local Economy, New Economics Foundation.
  • A guide to Social Return on Investment [2009], The Office of the Third Sector.
  • Measuring social impact: The Foundation of Social Return on Investment (SROI) [2004], New Economics Foundation.
  • Społeczna wartość dodana: perspektywy [2007], Social Economy Exchange Network.
  • The Money Trail. Measuring Your Impact on the Local Economy Using LM3 [2002], New Economics Foundation and The Countryside Agency.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171295687

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.