PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 6 | nr 2 | 33--44
Tytuł artykułu

Professed Values and Consumer Confidence Level in European Countries

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of this article is to assess dependencies between the basic categories of human values and the main indicator of the economic sentiment of a population - the consumer confidence index. It is a research article and it presents the results of empirical analyses. The data used in the analyses come from the international comparative research conducted every two years since 2002 (the European Social Survey) and research conducted on a monthly basis with the use of the situation test. The analyses were conducted on the basis of cross-sectional data series for 22 selected European countries. he assessment of the correlation between values and economic sentiment was based on the data from 2006 and 2010. In both periods, it was confirmed that there are statistically significant dependencies between the level of consumer confidence and most of the basic categories of human values. he ranking of countries showing their order in accordance with the annual average Consumer Confidence Index drawn up for years 2005-2012 shows a high degree of position stability in the case of most of the countries. In most cases the analysis of correlations confirms very strong dependencies between the values of the Index in successive years, which also indicates that in some countries the Consumer Confidence Index - although it changes with the changes of the economic situation - is always on a relatively low level, whereas in other, it reaches relatively high values. (original abstract)
Rocznik
Tom
6
Numer
Strony
33--44
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Szczecin, Poland
  • Poznań University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Antonides, G., van Raaij, W. F. (2003), Zachowania konsumenta. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Bywalec, Cz. (2009), Ekonomika i finanse gospodarstw domowych, PWN, Warszawa.
  • Drozdowicz-Bieć, M. (2011), Psychologiczne uwarunkowania nastrojów konsumentów i propozycja alternatywnego ich pomiaru, in: E. Adamowicz (red.), Zmiany aktywności gospodarczej w świetle wyników badań koniunktury, Prace i Materiały IRG SGH, nr 87, Warszawa.
  • Jankiewicz, J. (2013), Nastroje konsumentów a fluktuacje koniunkturalne w polskiej gospodarce, Handel Wewnętrzny, Rynek-Przedsiębiorstwo-Konsumpcja-Marketing, No 2.
  • Kramer, J. (1997), Konsumpcja w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa.
  • Schwartz, S. H. (1992), Universals in the content and structure of values: Theory and empirical tests in 20 countries. in: M. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology, Academic Press, New York.
  • Schwartz, S. H. (2005), Basic human values: heir content and structure across countries. in: A. Tamayo, J. B. Porto (Eds.), Valores e comportamento nas organizaęoes [Values and behavior in organizations], Vozes, Petrópolis, Brazil.
  • Sygnowski, G., Toruń, Ł. (2003), Prognozowanie koniunktury gospodarczej w oparciu o wskaźniki oczekiwań i nastrojów konsumentów, w: K. Piech, S. Pangsy-Kania, Diagnozowanie koniunktury gospodarczej w Polsce, Dom Wydawniczy Elispa, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171296083

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.