Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Dzięki osiągnięciom IT działamy w cyberprzestrzeni, której cechą charakterystyczną jest nieistotność miejsca, czasu i drogi realizacji poszczególnych transakcji. Wywiera to zasadniczy wpływ na funkcjonujące w organizacji systemy komunikacyjne. Cyberprzestrzeń daje niemal nieograniczoną pojemność dla magazynowania informacji i moc do ich przetwarzania. W konsekwencji podstawowy problem zarządzania, jakim jest gospodarowanie w warunkach niedoboru zasobów, jest rozwiązywany dzięki nowym formom, takim jak: rynek elektroniczny czy organizacje wirtualne, czego celem jest zaspokojenie potrzeb społeczeństwa informacyjnego. Informacja i wiedza stają się kluczowymi zasobami i zgodnie z koncepcjami cybernetyków, takich jak Asby (1963) czy Wiener (1971), wszystko zaczyna być pojmowane w kategoriach informacyjnych. Zarządzanie w organizacjach w coraz większym stopniu przenosi się do cyberprzestrzeni. Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie tendencji we współczesnej gospodarce i praktyce organizacji i zarządzania, które będą wywierać coraz większy nacisk na zarządzanie, zmierzając do jego wirtualizacji. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
19--26
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, doktorant
Bibliografia
- Asby R.W. (1963): Wstęp do cybernetyki. PWN, Warszawa.
- Davenport T.H. (1993): Process innovation. Reengineering work through information technology. Harvard Business School Press, Boston.
- Doligalski T. (2006): Czym się różni przedsięwzięcie e-biznesowe od tradycyjnego w zakresie relacji z klientami? Cz. 1. "E-mentor", nr 15.
- Gierszewska G. (2000): Nowe modele biznesu zmieniają naturę pracy. "Zarządzanie na Swiecie", nr 9.
- Hammer M., Champy J. (1996): Reengineering w przedsiębiorstwie. Neuman Management Institute, Warszawa.
- http://portalwiedzy.onet.pl
- Jedd M. (2006): Virtual Reality. "PM Network", August.
- Kiełtyka L. (2002): Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
- Kisielnicki J. (2005): Szkoła zarządzania informacją i wiedzą jako nowy kierunek nauk organizacji i zarządzania. W: Problemy zarządzania. Informatyka w zarządzaniu. Red. J. Kisielnicki. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.
- Koźmiński A.K. (2004): Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych. PWN, Warszawa.
- Kumar S., Abraham A. (2007): People and Process with Content in Context. "KM World", January.
- Smith H., Finger P. (2003): Business Process Management: The third wave. Meghan-Kiffer Press, Tampa.
- Smoląg K. (1999): Polska gospodarka elektroniczna w przeddzień przystąpienia do Unii Europejskiej. Spotkania Kół Naukowych i Studiów Doktoranckich, Zakopane. Cyt. za: L. Kiełtyka (2002): Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia, i formy przekazu informacji. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
- Toffler A. (2006): Trzecia fala. Wydawnictwo Kurpisz, Poznań.
- Wiener N. (1971): Cybernetyka, czyli sterowanie i komunikacja w człowieku i maszynie. WNT, Warszawa.
- Zacher L.W. (2003): Dochodzenie do "nowej gospodarki" - etykiety, modele, wzorce, strategie i polityki. W: "Nowa gospodarka" a transformacja. Red. M. Piątkowski. Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171296715