PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | Dynamika zarządzania organizacjami : paradygmaty - metody - zastosowania : księga pamiątkowa wydana z okazji 50-lecia pracy naukowej prof. zw. dr. hab. Jerzego Rokity | 231--249
Tytuł artykułu

Areny konkurencji i instrumenty konkurowania współczesnych przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Competition Scenes and Competition Instruments of Contemporary Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne warunki funkcjonowania przedsiębiorstw można syntetycznie opisać siedmioma następującymi określeniami: - turbulencyjność, - strategiczna nieciągłość zjawisk i procesów, - globalizacja rynków, - wzrost znaczenia wiedzy i zdolności do uczenia się, - wzrost tempa i dyfuzji innowacji technologicznych, - imperatyw wzrostu satysfakcji interesariuszy, - wzrost intensywności konkurencji . Warunki te wymagają określonych zachowań przedsiębiorstw, wśród których - generalnie - można wyróżnić trzy grupy zachowań: transakcyjne, koope-racyjne i konkurencyjne. W prezentowanym opracowaniu rozważania skoncentrowania na zachowaniach konkurencyjnych. (fragment tekstu)
EN
In the paper have been presented main markets where compete contemporary enterprises. They are: markets of resources ("entry side" competition of enterprise treated in a systemic way); markets where enterprises compete for profitable sale of manufactured good and services ("exit side" enterprises competition); as well as enterprises market where they compete for attractive relations with market leaders. Different competi-tive instruments are required on each of those different markets. Competitive instruments adequate for each of the above markets have been described and classified into four groups according to the significance of: quality, price, service as well as communication and information. Efficiency of competitive instruments depend on external and internal situational factors which have been described as well. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • Hitt M.A., Keats B.W., DeMarie S.M. : Navigating in the New Campetitive Landscape : Building Strategic Flexibility and Competitive Advantage in the 21st Century. "The Academy of Management Executive", 1998, Vol. 12, November.
  • Bettis R.A., Hitt M.A. : The New Competitive Landscape. "Strategic Management Journal", 1995, Vol. 16.
  • Rokita J. : Organizacja ucząca się. AE, Katowice 2003.
  • Stankiewicz M.J. : Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. "Dom Organizatora", Toruń 2005.
  • Gatignon H., Reibstein D. : Creative Strategies for Responding to Competitive Actions. W : Wharton on Dynamic Competitive Strategy. Ed. Day G.S., Reibstein D.J., Gunther R., John Wiley & Sons, Inc. New York 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171296809

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.