PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2005 | 1 | nr 1 | 11
Tytuł artykułu

Importance of the Kraljic Matrix as a Strategic Tool for Modern Purchasing

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Die Wichtigkeit der Kraljic Matrix als Strategie-Werkzeug in der Modernen Beschaffung
Znaczenie macierzy Kraljic'a jako narzędzia strategicznego dla współczesnej działalności zakupowej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Zbyt często działalność zakupowa jest postrzegana tylko jako udoskonalone narzędzie na poziomie operacyjnym. Przy takim ujęciu możliwości zastosowania działalności zakupowej jako narzędzia strategicznego są po prostu ignorowane. Praca udawadnia, że działalność zakupowa może spełniać więcej funkcji. Jako punkt wyjścia zastosowano słynny i dobrze znany model portfolio autorstwa Petera Kraljic'a, następnie przedstawiono obecne tendencje rozwojowe w celu przekształcenia tego modelu w narzędzie strategiczne mogące mieć zastosowanie w działalności zakupowej. Poddano dyskusji zastosowanie tego modelu w organizacjach wirtualnych dużych przedsiębiorstw i przedstawiono możliwości wykorzystania tego modelu przez powyższe organizacje przy podejmowaniu decyzji w takich obszarach jak decyzje make or buy lub wypracowywanie długookresowych stosunków z dostawcami. (abstrakt oryginalny)
EN
Too often purchasing is seen as just an improved operational task. Due to this a lot of possibilities to use purchasing as a strategic tool for the organization are simply ignored. This article will show that purchasing could be more. The famous and well known portfolio model of Peter Kraljic will be used as starting position but the core will be to show current developments to turn this model into a strategic tool for purchasing. Also the use for this model in virtual organizations and for extended enterprises will be discussed and we will show that these organizations will profit from using this model for making decisions concerning make or buy decisions and long term relations with suppliers. (original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Tom
1
Numer
Strony
11
Opis fizyczny
Twórcy
  • Arnhem Business School
  • Arnhem Business School
autor
  • Nedap N.V., Groenlo
Bibliografia
  • Baily P., Farmer D., Jessop D. and Jones D., 1998, Purchasing Principles & Management, 8th ed. Prentice Hall/ Person Edication Ltd. Harlow.
  • Christopher M., 1998, Logististics and Supply Chain management. Pearson Education Ltd.
  • Gelderman C. J., Albronda B.J., 1999, Professioneel inkopen. Educatieve Partners Nederland BV Houten.
  • Gelderman C. J., 2003, De inkoopportfolio. Kluwer Deventer.
  • Harrison A., Van Hoek, R., 2002, Logistics Management and Strategy. Pearson Education Limited.
  • Kraljic P., 1983, Purchasing must become supply management. Harvard Business Review, p 109-117.
  • Monczka R., Trent R. and Handfield R., 2002, Purchasing and supply chain management. Thomson Learning, Cincinnati.
  • Nijs W., 1994, Grondslagen van de inkoop; een eigentijdse benadering, 4de druk,Kluwer Bedrijfswetenschappen/NEVI, Deventer.
  • Pieters R., 2003, Praktische logistiek. MBES Arnhem.
  • Ruepert P. W. G., Beoordeling Facilitaire inkoop, http://www.nevi.nl/media/docimages/BeoordelingFacilitaireinkoop.pdf
  • Weele A. J. van, 2001, Inkoop in strategisch perspectief. Kluwer, Deventer.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171297097

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.