PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | Kierunki studiów ekonomicznych - nowe uwarunkowania i wyzwania : materiały II wydziałowej konferencji dydaktyczno-naukowej | 61--80
Tytuł artykułu

Inteligencja emocjonalna jako czynnik sukcesu menedżera oraz kluczowe wyzwanie dydaktyczne na studiach ekonomicznych

Autorzy
Warianty tytułu
Emotional Intelligence as Success Factor for Manager and Key Didactic Challenge in Economic Studies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego opracowania jest przekonanie czytelnika o konieczności kształtowania u kandydatów na menedżerów wyjątkowo ważnych i dotychczas niedocenianych cech przywódczych mieszczących się w sferze inteligencji emocjonalnej, takich jak: emocjonalne ciepło, nawiązywanie z innymi bliskich relacji interpersonalnych, a zwłaszcza przyjaźni, rozumienie intencji, emocji i zachowań innych ludzi, negocjowanie rozwiązań, umiejętność motywowania, poczucie humoru, skromność czy osobista odpowiedzialność. Nie może być dobrym przywódcą człowiek niedorozwinięty emocjonalnie, bez wcześniejszego ukształtowania swego charakteru zmierzającego do pozbycia się tak odpychających przypadłości, jak: pycha, arogancja, buta i egoizm, nieumiejętność panowania nad złością i gniewem, konfliktowość, nadmierny krytycyzm w stosunku do innych czy przerost własnej ważności i wiara w swoją nieomylność. To klasyczny antymenedżer wiecznie skonfliktowany z najbliższymi, surowy i szorstki szef, nieznośny służbista oraz choleryk i autokrata niezdolny do empatii i dostrzegania uczuć innych ludzi. Aby pozbyć się tych wyjątkowo antypatycznych cech osobowości, trzeba na studiach nie tylko ciągle o tym mówić, ale nauczyć kandydatów na menedżerów ćwiczeń i treningów, które ułatwią walkę z tymi wyjątkowo patologicznymi zachowaniami(fragment tekstu)
EN
The author tries to prove that the emotional intelligence is much more important then general intelligence at the manager's work. Even a manager is extraordinary clever, it is not possible to obtain a success without the emotional intelligence. A good leader has to previously shape his mood and get rid of pride, arrogance, insolence and selfishness, disability to be master of oneself, launching conflicts, too much criticism to others, too much self-confidence and infallibility. This paper describes the ways of getting rid of these features of a character. (author's abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Bieniok H,: Sztuka komunikowania się, negocjacji i rozwiązywania konfliktów. AE, Katowice 2005
  • Bradberry T., Greaves J.: Podręcznik inteligencji emocjonalnej. Helion, Gliwice 2006
  • Carnegie D.: I ty możesz być liderem. Studio Emka, Warszawa 1995
  • Gardner H., Komhaber M.L., Wake W.K.: Inteligencja. Wielorakie perspektywy. WsziP, Warszawa 2001
  • Goleman D., Boyatis R., McKnee A.: Naturalne przywództwo. J. Santorski Wydawnictwa Biznesowe, Warszawa 2002
  • Konrad S., Hendl C.: Inteligencja emocjonalna. Videograf II, Katowice 2000
  • Kotarbiński T.: Traktat o dobrej robocie. ZN im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków 1965
  • Nęcka E.: Inteligencja. Geneza -struktura -funkcje. GWP, Gdańsk 2003
  • Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań. Red. A.E. Sękowski. PWN, Warszawa 2004
  • Robbins S.P., DeCenzo D.A.: Podstawy zarządzania. PWE, Warszawa 2002
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171297551

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.