Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Określenie potencjału strategicznego firmy, poprzedzone strukturalną analizą sektora, umożliwia ocenę sytuacji firmy w porównaniu z jej głównymi rywalami. Kolejnym krokiem jest podjęcie przez kierownictwo decyzji o rodzaju strategii konkurowania firmy w poszczególnym sektorze. Celem strategii konkurencji jednostki gospodarczej w danym sektorze jest wyszukanie takiej pozycji, w której przedsiębiorstwo najlepiej może się bronić przed występującymi siłami konkurencyjnymi lub spożytkować je na własną korzyść1. W ostateczności to ona decydować będzie o powodzeniu w realizacji poszczególnych celów firmy, a tym samym o jej przyszłości i rozowju. Wybór strategii konkurencji jest dlatego często kluczowym momentem w działaniu firmy. Każda jednostka musi wypracować własną, niepowtarzalną strategię, zależną od jej specyficznych uwarunkowań. Można wyróżnić jednak pewne wzorce strategii i na podstawie głównych ich cech charakteryzujących, zaliczyć je do kilku podstawowych grup. W literaturze występuje wiele typologii strategii konkurencyjnych, począwszy od koncepcji opartych na zasadach zdrowego rozsądku, poprzez podziały powstałe w wyniku badań empirycznych, po propozycje ściśle teoretyczne. Nie rozstrzygając, która koncepcja jest najwłaściwsza z uwagi na przedmiot zainteresowań niniejszej pracy, kolejno przedstawiono niektóre z najważniejszych typologii strategii konkurencji. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
5--39
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- D. A. Aaker, Strategie Market Management, John Wiley & Sons, Inc., New York 1992.
- D. Begg, S. Fischer, R. Dombusch, Ekonomia, t. 1, PWE, Warszawa 1995.
- R. G. Hamermesch, M. J. Anderson, E. Harris, Strategies for Low Share Business, Harvard Business Review, Massachusetts 1978, s. 95-102.
- Ph. Kotler, Marketing management - analysis, planning, implementation and control, Prentice-Hall International 1991.
- H. Kreikebaum, Strategiczne planowanie w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 1997.
- K. Obłój, Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1997.
- R. E. Miles, C. C. Snow, Organizational Strategy. Structure and process, McGraw-Hill, New York 1978.
- Z. Pierścionek, Strategie rozwoju firmy, PWN, Warszawa 1996.
- M. E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992.
- M. Romanowska, Zarządzanie strategiczne firmą, CIM, Warszawa 1996.
- M. Treacy, F. Wiersema, The Discipline of Market Leaders: Choose Your Customers, Narrow Your Focus, Dominate Your Market, Addison-Wesley, Massachusetts 1997.
- R. V. Wright, A. System For Managing Diversity, A. D. Little, Massachusetts 1974.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171298067