Czasopismo
Tytuł artykułu
Warianty tytułu
Competitiveness of Enterprises in the Age of Globalization
Języki publikacji
Abstrakty
Istota zjawiska konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku jest efektem oddziaływania mechanizmów zewnętrznych i wewnętrznych, tkwiących w przedsiębiorstwie, jak i w otoczeniu organizacji. Kluczowym czynnikiem warunkującym przetrwanie współczesnych przedsiębiorstw na globalnym rynku jest dążenie do realizacji własnych interesów, poprzez maksymalizację efektywności podejmowanych działań, zgodnie z potrzebami klientów. Rywalizacja przedsiębiorstw odbywa się przy wykorzystaniu instrumentów konkurowania, tworzących jednocześnie ofertę rynkową. To bezpośrednie narzędzie osiągania przewagi konkurencyjnej, determinuje także strategiczną pozycję przedsiębiorstwa. Celem niniejszego artykułu jest analiza potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa w kontekście zmian zachodzących w jego funkcjonowaniu i bieżącej działalności w dobie globalizacji. W badaniach, autorzy posłużyli się metodą analizy SWOT, mającej na celu ocenę pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku krajowym oraz zagranicznym.(abstrakt oryginalny)
The essence of the phenomenon of enterprise competitiveness is the result of the impact of internal and external mechanisms, inherent in the enterprise and in the environment of the organization. A key factor in the survival of modern enterprises in the global market is the pursuit of their own interests, by maximizing the effectiveness of actions taken, in accordance with the needs of customers. The rivalry of the companies are using the instruments of competition, while creating market offer. This direct tool to gain competitive advantage, determines the strategic position of the company. The purpose of this article is to analyze the potential competitiveness of the company in the context of changes in its functioning and current activities in the era of globalization. In studies, the authors used a method of SWOT analysis, aimed at assessing the competitive position of the company on domestic and foreign markets.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
115--128
Opis fizyczny
Twórcy
- Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach; European Business Club Association; Castel Oedheim, FRG; Institute of Management
autor
- European Business Club Association; Castel Oedheim, FRG; Institute of Management
Bibliografia
- 1. Adamkiewicz-Drwiłło H., 2002, Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, s. 236-237.
- 2. Borowiecki R., 2011, Przedsiębiorstwo w obliczu wyzwań współczesnej gospodarki, www.ur.edu. pl/file/5668/01.pdf, s. 6.
- 3. Bratnicki M., 2000, Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, s. 13, 116-117.
- 4. Cziomer E., Zyblikiewicz L, 2000, Zarys współczesnych stosunków międzynarodowych, PWN, Warszawa-Kraków, s. 120.
- 5. Godziszewski B., 1997, Globalizacja jako wyzwanie konkurencyjne dla polskich przedsiębiorstw, "Przegląd Organizacji", nr 4, s. 17-20.
- 6. Komorowski J., 2011, Cele i wartości współczesnego przedsiębiorstwa. Ujęcie behawioralne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 25-27.
- 7. Krzyżanowska M., 2007, Nowoczesne koncepcje przewagi konkurencyjnej, Marketing i Rynek, nr9, s. 6.
- 8. Marshall M., 1962, The Gutenberg Galaxy: the making of typographic man, Toronto, Canada: University of Toronto Press, s. 293.
- 9. Maddala G.S., Miller E., 1989, Microeconomics. Theory and Applications, McGraw Hill, Company, New York, s. 829.
- 10. McConnel C.R., BrueS.L, 1990, Economics. Principles problems and Policie, McGraw, Hill, New York, s. 6-11.
- 11. Messner D., Muscheler F, 1997, Global Guvermence Herrausforderungen an der Schwelle der XXI Jahrhunders, [w:] D. Senghaes, Frieden machen Frankfurt am Main, s. 337-361.
- 12. Moszkowicz M., Jeżak J., (red), 2003, Przewagi konkurencyjne - próba systematyzacji, [w:] Rozwój teorii i praktyki zarządzania strategicznego, Wydawnictwo Polsko-Amerykańskie Centrum Zarządzania, Łódź, s. 294.
- 13. Noga M., Stawicka M.K., (red), 2008, Globalizacja a konkurencyjność w gospodarce światowej, CeDeWu, Warszawa, s. 11-14.
- 14. Obłój K., 1998, Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa, s. 171-181.
- 15. Pierścionek Z., 2003, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, s. 204.
- 16. Pomykalski A., 2001, Zarządzanie innowacjami, PWN, Warszawa-Łódź, s. 68.
- 17. Przybytniowski J.W., 2013, Konkurencyjność rynku usług pośrednictwa ubezpieczeniowego w Polsce, Wydawnictwo Menedżerskie PTM, Warszawa, s. 63-67.
- 18. Romanowska M., 1998, Strategie rozwoju i konkurencji, CIM, Warszawa, s. 60.
- 19. Samuelson P.A., Nordhaus W.D., 1989, Microeconomics, McGraw Hill, New York, s. 626.
- 20. Sapienza H.J., Autio E., George G., Zahra SA., 2006, A Capabilities Perspective on the Effects of Early Internationalization on Firm Survival and Growth, Academy of Management Review, t. 31, nr 4.
- 21. Stankiewicz M.J., Rutka R., (red), 2003, Źródła przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw XXI wieku a szanse konkurencyjne polskich przedsiębiorstw, [w:] Dostosowanie polskich przedsiębiorstw i instytucji do wymogów gospodarki rynkowej. Relacje z otoczeniem, Wydawnictwo Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 348.
- 22. Stjglitz J.E., 2006, Making Globalization Work.. WW. Norton & Company, Business & Economics, s. 358.
- 23. Strużycki M., (red), 2004, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa, s. 219.
- 24. Sudoł S., 2006, Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, s. 37-38.
- 25. www.ign.org.pl/aktualnosci/7586/dane-statystyczne-z-sektora-budowalnego
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171298227