Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce i w Unii Europejskiej
Języki publikacji
Abstrakty
Although growing rapidly since the late 1990s, unfortunately the share of the Polish PPP market is negligible since in 1990-2009 it amounted to only 0.4% of the total number of completed projects and 1.7% of the total value. The new laws that entered into force in 2009 have brought a slow upward trend in PPP projects, though only one in five calls for competition brings a signed deal. The low value of the Polish PPP market also results from its specific structure. In developed markets, transport has remained the largest PPP sector. The dominant sectors in Poland were sport and leisure (35%) and the construction and management of parking lots (12%), followed by sewage-water management, energy, healthcare, education, ITC, housing, culture and only 2% in transport. These shares result from fact that Polish local governments of communes and city counties are predominantly involved in public-private projects. The development of the PPP market in Poland can be hampered by e.g. insufficient knowledge, no transparent legal framework and procedures and no specialized PPP units, no PPP market development strategy, political and economic factors.(original abstract)
Europejski rynek PPP rozwija się dynamicznie od drugiej połowy lat 90. XX wieku, jednak udział Polski w tym rynku jest marginalny, w latach 1990-2009 wyniósł zaledwie 0,4% ogólnej liczby zamkniętych projektów i 1,7% jego całkowitej wartości. Wejście w życie w 2009 r. nowych regulacji prawnych przyniosło powolny wzrost projektów PPP, jednak tylko co piąte ogłoszenie skutkuje podpisaniem umowy. Mała wartość rodzimego rynku PPP wynika z jego specyficznej struktury. Na rozwiniętych rynkach PPP największy udział ma transport. Tymczasem w Polsce dominuje sektor sportowo-rekreacyjny (35%) oraz budowa i zarządzanie parkingami (12%), dalej uplasowały się gospodarka wodno-kanalizacyjna, energia, ochrona zdrowia, edukacja, ITC, mieszkalnictwo, kultura i zaledwie 2% transport. Przedsięwzięcia PPP są w Polsce domeną samorządów lokalnych - gmin i miast na prawach powiatu. Najważniejszymi barierami w rozwoju polskiego rynku PPP są: niedostateczna wiedza, brak przejrzystych przepisów i procedur oraz wyspecjalizowanych jednostek PPP, brak strategii rozwoju rynku PPP, czynniki polityczne oraz ekonomiczne.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Strony
231--241
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Maria Curie-Skłodowska University in Lublin, Poland
Bibliografia
- Directive 2004/18/EC of the European Parliament and of the Council of 31 March 2004 on the coordination of procedures for the award of public works contracts, public supply contracts and public service contracts OJ L 134, 30.4.2004
- Fundusze Europejskie szansą rozwoju PPP w Polsce, Centrum PPP, Warszawa 2009
- Green Paper on public-private partnerships and Community law on public contracts and concessions COM/2004/0327 final, Brussels 30.4.2004
- Guidelines for successful public-private partnership, EC 2003, Brussels March 2003.
- Herbst I., PPP w praktyce, "Biuletyn Partnerstwa Publiczno-Prywatnego" 2012, nr 2, PARP, Warszawa 2012.
- Herbst I., Jadach-Sepioła A., Marczewska E., Analiza potencjału podmiotów publicznych i przedsiębiorstw do realizacji projektów partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce, PARP, Warszawa 2012.
- Kappeler A., Nemoz M., Public-Private Partnership in Europe - Before and During the Recent Financial Crisis, Economic and Financial Report 2010/04, European Investment Bank 2010.
- Moszoro M., Partnerstwo publiczno-prywatne w sferze użyteczności publicznej, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2010.
- Review of the European PPP Market 2010, EPEC, Market Update, http://www.eib.org/epec/resources/ epec-market-update-2010-public.pdf (20.07.2013)
- Rynek PPP w Polsce 2009, Report Investment Support that evaluates the first year after introducing the act on PPP and the act on concession for construction works and services, Warszawa 2010.
- Rynek PPP w Polsce 2012. Raport Fundacji Centrum PPP, http://www.centrum-ppp.pl/templates/ download/RYNEK_PPP_W_POLSCE_2012_Raport_Centrum_PPP.pdf.
- Toolkit for Public-Private Partnerships in Roads and Highways, World Bank/PPIAF March 2009 r., http://www.ppiaf.org/sites/ppiaf.org/files/documents/toolkits/highwaystoolkit/4/4-3.html.
- Using EU Funds in PPPs - explaining the how and starting the discussion on the future, EPEC, May 2011.
- Ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym [Act of 27 October 1994 on toll motorways and the National Road Fund], Dz.U. no 127, item 627 as amended.
- Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej [Act of 20 December 1996 on commune economy], Dz.U. 2011, no 45, item 236.
- Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami [Act of 21 August 1997 on real estate management], tj. Dz.U. 2010, no 102, item 651 as amended.
- Ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie [Act of 24 April 2003 on public benefit and volunteer work], Dz.U. 2010, no 234, item 1536 as amended.
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych [Act of 29 January 2004 on public procurement law], Dz.U. no 19, item 177 as amended.
- Ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym [Act of 19 December 2008 on publicprivate partnership], Dz.U. 2009, no 19, item 100 as amended.
- Ustawa z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi [Act of 9 January 2009 on concessions for construction works or services], Dz.U. no 19, item 101 as amended.
- Walker C., Smith A., Privatized infrastructure: The build opera transfer approach, Thomas Telford Publ., London 1995.
- Yescombe E.R., Public-Private Partnerships: Principles of Policy and Finance, Elsevier, Oxford 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171298775