PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | nr 4 | 29--35
Tytuł artykułu

Motywacja w nauczaniu zdalnym

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Motywacja leży u podstaw sukcesu w procesie uczenia się. Pozwala na wytworzenie chęci (woli) działania i uczestniczenia w kursach zdalnej edukacji. Tymczasem programy kursów online z reguły nie uwzględniają komponentów motywujących i wychodzą z założenia, że wola działania zależy wyłącznie od czynników leżących po stronie uczącej się osoby. Jeżeli nawet elementy motywujące są wprowadzane, to oscylują one w obszarze składników racjonalnych (kognitywnych) i nie uwzględniają przesłanek emocjonalnych. Tymczasem właśnie emocje odgrywają ważną rolę w decyzjach o podjęciu kursu oraz o jego kontynuacji. Artykuł przybliża zagadnienia motywacji i przedstawia ich rolę w decyzjach uczących się osób. Szczegółowej analizie poddana jest - dotychczas niedoceniana - emocjonalna strona zagadnienia w kursach e-learningowych. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
29--35
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Arnold P., Didaktik und Methodik telematischen Lehrens und Lernens. Lernräume - Lernszenarien - Lernmedien. State-of-the-Art und Handreichung. Mit Hinweisen für die Entwicklung der telematischen Lernkultur von Gerhard Zimmer, Waxmann, Münster, Nowy Jork, Monachium, Berlin 2001.
  • Astleitner H., A review of motivational and emotional strategies to reduce dropout in web-based distance education, [w:] D. Leutner, R. Brünken (red.), Neue Medien in Unterricht, Aus- und Weiterbildung, Waxmann, Münster, Nowy Jork, Monachium, Berlin 2000.
  • Astleitner H., Schinagl W., High-level Telelernen und Wissensmanagement, Peter Lang, Frankfurt, Berlin, Bern, Bruksela, Nowy Jork, Wiedeń 2000.
  • Astleitner H., Qualität des Lernens im Internet. Virtuelle Schulen und Universitäten auf dem Prüfstand, Peter Lang, Frankfurt, Berlin, Bern, Bruksela, Nowy Jork, Oxford, Wiedeń 2004.
  • Busch F., Mayer T.B., Der Online-Coach. Wie Trainer virtuelles Lernen optimal fördern können, Beltz, Weinheim, Bazylea 2002.
  • Dassler S., Onlinenachhilfe. Nachhilfeunterricht via Internet, Wissenschaftlicher Verlag, Berlin 2004.
  • Edström K., Design of Motivation, [w:] R. Hazemi, S. Hailes, The Digital University - Building a Learning Community, Springer, Londyn 2002.
  • Hauck v, Effekte von Modalitätspräferenzen beim Wissenserwerb mit multimedialen Lernsystemen, Logos Verlag, Berlin 2005.
  • Heyder F., Autorensysteme - moderne Werkzeuge für die Schule, Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn 2000.
  • Hinze U., Computergestütztes kooperatives Lernen. Einführung in Technik, Pädagogik und Organisation des CSCL, Waxmann, Münster, Nowy Jork, Monachium, Berlin 2004.
  • Jakobs D., e-Learning in der Produktion. Eine Untersuchung zur Einsetzbarkeit der Neuen Medien zum Lernen am Beispiel der DaimlerChrysler AG, Logos Verlag, Berlin 2004.
  • Jones A., Issroff K., Learning technologies: Affective and social issues in computer-supported collaborative learning, "Computers and Education" 2005, nr 44.
  • Meger Z., Czynniki afektywne w zdalnej edukacji, "e-mentor" 2008, nr 3 (25). Z. Meger, Einstellungen der Schüler bei der Arbeit mit integrierten Lernsystemen, [w:] Deutsche Physikalische Gesellschaft, Fachverband Didaktik der Physik, Vorträge Frühjahrestagung 1994 Hamburg, Bad Honnef 1994.
  • Meger Z., Ergebnisse des computerunterstützten Unterrichts der Astronomie und Gravitation, [w:] Deutsche Physikalische Gesellschaft, Fachverband Didaktik der Physik, Vorträge Frühjahrestagung 1995 Duisburg, Bad Honnef 1995.
  • Meger Z., Oddziaływania socjalne w czasie pracy w systemie CSCL, [w:] M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E-learning w kształceniu akademickim, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2006.
  • Meger Z., Szczypiński R., Żurawska M., Mikrokomputery w nauczaniu fizyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Słupsk 1994.
  • Mülle M., Lerneffizienz mit E-Learning, Rainer, Monachium, Mering 2004. D.G. Myers, Psychologie, Springer, Heidelberg 2005.
  • Pfleging B., Effektives Lernen mit multimedialen aufbereiteten Inhalten, Waxmann, Münster, Nowy Jork, Monachium, Berlin 2003.
  • Reglin T., Severing E., eLearning für die betriebliche Praxis, Bertelsmann Verlag, Bielefeld 2003.
  • Schwarzer R. (red.), MultiMedia und TeleLearning. Schriftenreihe der ADIA-Stiftung zur Erforschung neuer Wege für Arbeit und soziales Leben, Campus, Frankfurt, Nowy Jork 1998.
  • Spannagel C., Eine Weblog-Umgebung zur Förderung selbstbestimmt motivierend Lernens, [w:] Christoph Rensing, Guido Rößling (red.), Proceedings der Pre-Conference Workshops der 5. e-Learning Fachtagung Informatik. DeLFI 2007. Siegen, 17. September 2007, Logos Verlag, Berlin 2007.
  • Turner J.C., . Meyer D.K,. Schweinle A, The importance of emotion in theories of motivation: empirical, methodological, and theoretical considerations from a goal theory perspective, "International Journal of Educational Research" 2003, nr 39.
  • Wu-Yuin H., Chen-Bin Ch., Gan-Jung Ch., The relationship of learning traits, motivation and performance-learning response dynamics, "Computers and Education"2004, nr 42.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171299201

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.