PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 4 | 84--92
Tytuł artykułu

Struktura czasu a przedsiębiorczość organizacyjna, czyli czy można czynić więcej dla innowacyjnego rozwoju organizacji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Time Structure Contradiction and Corporate Entrepreneurship : How to do More for Innovative Organization Growth
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rola czasu we współczesnych ujęciach przedsiębiorczości jest zazwyczaj drugoplanowa. W niniejszym opracowaniu czas został umiejscowiony w centrum uwagi, a głównym przedmiotem zainteresowania jest jedna z wyodrębnionych w oparciu o krytyczną analizę literatury popartą analizą statystyczną orientacji czasowych - struktura czasu. Podstawowe założenie, jakie przyjęto mówi, że orientacje czasowe dostarczają ważnej struktury nośnej dla wyjaśnienia i zrozumienia przedsiębiorczości w organizacjach, oszacowanej miarami zarządzania przedsiębiorczego i orientacji przedsiębiorczej oraz dla wyznaczania strategicznego tempa ich rozwoju. Rozważania teoretyczne wsparto szczegółowymi wynikami badań empirycznych przeprowadzonych na grupie 199 polskich organizacji. (abstrakt oryginalny)
EN
Taking into consideration a multitude of time manifestations, it is surprising how little is done in the research field. Specifying both the dynamics and multi-dimensional nature of corporate entrepreneurship, it is worth to reconsider paradoxes of time in that process. Therefore trying to oppose susceptibility to excessive simplification and over-rationalizing, it is essential to apply a broad perspective for describing time in five basic dimensions of contradictions. In this vein I present and discuss empirical results of "Time Structure" contradiction. Based on research conducted between 2007 & 2008 by means of a questionnaire of top and middle management in 199 organizations operating in the Southern part of Poland. I concluded with suggestions for taking time more seriously when entrepreneurial and innovative growth is considered. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
84--92
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • 1. Św. Augustyn, (1987), Wyznania, PAX, Warszawa.
  • 2. Bate P., Khan R., Pye A., (2000), Towards a Culturally Sensitive Approach to Organizational Structuring: Where Organizational Design Meets Organizational Development, "Organizational Science" no. 2, s. 197-211.
  • 3. Beer M., Nohria N., (2000), Cracking the Code of Change, "Harvard Business Review" no. 1, s. 133-145.
  • 4. Bratnicki M., Dyduch W., Kozłowski R., Kulikowska M., (2002), Strategic Contradictions: An Integrative Framework, Empirical Test and Practical Applications, referat przedstawiony na SMS and Strategy Academy Conference: "Strategy: Plurality, Perspectives and Paradoxes", Rotterdam, s. 1-31.
  • 5. Bratnicki M., Gabryś B.J., (2002), Temporal Dimensions of Entrepreneurial Growth, [w:] M. Nowicka-Skowron, R. Lescroart (red.), Economic Aspects of Industrial Reconversion, Virton, Częstochowa.
  • 6. Bratnicki M., Gabryś B.J., (2004), Orientacje czasowe przedsiębiorczego rozwoju, [w:] J. Strużyna (red.), Przedsiębiorczość organizacyjna. Orientacje czasowe, opcje realne, wyjątkowi ludzie, Wydawnictwo Gnome, Katowice, s. 11-35.
  • 7. Covin J.G., Slevin D.P., (1989), Strategic Management of Small Firms in Hostile and Benign Environments, "Strategic Management Journal" vol. 10, no. 1, s. 75-87.
  • 8. Gabryś B.J., (2009), Orientacje czasowe a przedsiębiorczość w organizacjach, niepublikowana dystertacja doktorska, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice.
  • 9. Hall E.T., (1983), The Dance of Life: The Other Dimension of Time, Anchor Press, Garden City.
  • 10. Hall E.T., (1966), The Hidden Dimension, Anchor Books, New York.
  • 11. Harvey M., Novicevic M.M., (2001), The Impact of Hypercompetitive "Time-scapes" on the Development of Global Mindset, "Management Decision" no. 6, s. 448-460.
  • 12. Morgan G., (1997), Obrazy organizacji, PWN, Warszawa.
  • 13. Mosakovski E., Earley P.Ch., (2000), A Selective Review of Time Assumptions in Strategy Research, "Academy of Management Review" no. 4, s. 796-812.
  • 14. Sastry M.A., (1997), Problems and Paradoxes in a Model of Punctuated Organizational Change, "Administrative Science Quarterly" no. 2, s. 237-275.
  • 15. Williams R., (1998), Renewable Advantage. Crafting Strategy Through Economic Time, The Free Press, New York.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171300867

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.