Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Tworzenie wspólnego rynku jest procesem długotrwałym i wymagającym nieskrępowanego funkcjonowania transportu jako technicznego instrumentu wymiany dóbr i usług, jednak sam transport również jest poddany procesowi ujednolicenia w celu stworzenia wspólnego rynku europejskiego. W pierwszym okresie istnienia EWG swoboda działalności transportowej napotykała wiele przeszkód, wynikających z formalności granicznych i celnych oraz ograniczeń reglamentacyjnych, infrastrukturalnych i finansowych. Większość tych przeszkód usunięto w latach 90. ubiegłego wieku dzięki harmonizacji warunków wyjściowych konkurencji firm transportowych: prawnych, technicznych, fiskalnych i socjalnych. Pojawiły się nowe regulacje, których celem była liberalizacja dostępu do rynku, a jednocześnie podniesienie standardów dotyczących przewoźników oraz świadczonych przez nich usług. W efekcie tych działań na rynku europejskim powinny pozostać tylko firmy transportowe gwarantujące wysoki poziom jakości i uzasadnione koszty własne. Obecnie problemy stojące do rozwiązania przed polityką transportową dotyczą głównie harmonizacji warunków finansowych prowadzenia działalności przez firmy transportowe z różnych krajów UE. Zagadnieniom tym zostało poświęcone niniejsze opracowanie, przy czym rozważania zawężono do sektora transportu drogowego, ze względu na jego dominację i znaczenie dla funkcjonowania wspólnego rynku. Szczególną uwagę zwrócono na konsekwencje finansowe dla przewoźników, związane z dostępem do zawodu i do rynku, korzystaniem z infrastruktury drogowej, problematyką ochrony środowiska. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
91--105
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego
autor
- Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171301673