Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Publiczna interwencja w miejskim transporcie zbiorowym w Europie jest powszechna i wynika z podatności transportu na regulację oraz substytucyjnej względem motoryzacji indywidualnej pozycji rynkowej transportu zbiorowego (co jest podstawą wykorzystywania tego sektora w realizacji polityki transportowej i rozwoju przestrzennego). W szczególności interwencję tę uzasadnia się: związkiem transportu miejskiego i rozwoju gospodarczego, wpływem na efektywność i konkurencyjność gospodarki oraz negatywnym oddziaływaniem transportu na otoczenie. Interwencję publiczną (przyjmującą w szczególnych przypadkach postać pomocy publicznej) w miejskim transporcie zbiorowym praktykuje się szeroko przynajmniej od połowy XX w., jednak zapoczątkowana pod koniec lat 90. XX w. w Europie liberalizacja tego sektora prowadzi do zmian w zakresie i instrumentarium tej interwencji. W szczególności obserwuje się poszerzanie zakresu wolności gospodarczej i odchodzenie przez władze publiczne od bezpośredniego zaangażowania publicznego w transporcie miejskim. Władze w coraz większym stopniu koncentrują interwencję na rynku i jego stronie popytowej, a nie na aktywności w sferze podażowej. Wynika to głównie z przekonania o wyższej efektywności takiego podejścia i jego większej zgodności z celami interwencji. Także w Polsce konieczna jest szybka i szeroka liberalizacja rynków transportu miejskiego, polegająca na znoszeniu barier dostępu do rynku oraz na prywatyzacji operatorów publicznych. Cele interwencji powinny być osiągane poprzez finansowanie rozwoju usług oraz infrastruktury będącej podstawą ich świadczenia. Takie podejście jest tym bardziej uzasadnione, że unijna kontrola pomocy publicznej utrudnia, a nawet wręcz uniemożliwia bezpośrednie, selektywne finansowanie działalności bieżącej i rozwoju operatorów transportu miejskiego. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
107--118
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
autor
- Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
- Savas E.S. : Prywatyzacja. Klucz do lepszego rządzenia. PWE, Warszawa 1992.
- Dydkowski G., Tomanek R. : Zasady publicznego finansowania działalności przewozowej PKM Jaworzno sp. z o.o. Katowice 2006.
- Tomanek R. : Wpływ systemów finansowania na funkcjonowanie i rozwój transportu miejskiego w Polsce. W : Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 2004, Seria : Transport. Zeszyt nr 52.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171301677