PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 15 | nr 3 | 31--36
Tytuł artykułu

Problematyka oceny efektywności szkolnictwa wyższego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Issue of the Evaluation of Efficiency in Higher Education
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przybliża problematykę efektywności szkolnictwa wyższego. Prezentuje czynniki wpływające na funkcjonowanie uczelni wyższych, takie jak sytuacja demograficzna oraz limitowane środki publiczne. Dokonywanie oceny efektywności w tym kontekście jest konieczne, a roli takiej nie spełniają rankingi i kategoryzacja, gdyż nie przynoszą one rekomendacji, co należy zrobić, aby poprawić pozycję słabszych uczelni. Autor proponuje kierunki dalszych badań z wykorzystaniem nieparametrycznej metody pomiaru efektywności Data Envelopment Analysis. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the issues of efficiency in higher education. The author attempts to identify the determinants of the universities. The complexity of factors affecting the efficiency of higher education institutions, such as the demographic situation and limited budgetary resources was emphasized. In the face of problems that Polish universities expect, it is necessary to bear in mind that during evaluation one should take into account different factors. The measurement and evaluation of efficiency should not only serve the formation of rankings, but also provide advice on the direction of changes that would improve weaker institutions. It will be possible if applied methods allow to analyze used resources, as well as the effects of the operation. An example of such a method is Data Envelopment Analysis enabling relative assessment of compared objects as well as the preparation of projections which specify the actions to be taken in order to improve the situation of inefficient universities. (original abstract)
Rocznik
Tom
15
Numer
Strony
31--36
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • M. Abbott, C. Doucouliagos, The efficiency of Australian universities: a data envelopment analysis, "Economics of Education Review" 2003, nr 22, s. 89-97.
  • M. Abbott, H. Doucouliagos, Research Output of Australian Universities, "Education Economics" 2004, vol. 12, nr 3, s. 251-265.
  • D. Antonowicz, B. Gorlewski, Demograficzne Tsunami. Raport na temat wpływu zmian demograficznych na szkolnictwo wyższe do 2020 roku, Warszawa 2011.
  • M. Bielski, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Warszawa 2002, s. 54-56.
  • W.W. Cooper, L.M. Seiford, J. Zhu, Handbook on Data Envelopment Analysis, Nowy Jork 2011.
  • A. Ćwiąkała-Małys, Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akademickim, Wrocław 2010.
  • M. Dąbrowa-Szefler, System nauki i szkolnictwa wyższego. Funkcjonowanie i elementy zarządzania, Warszawa 2003, s. 56.
  • GUS, http://www.stat.gov.pl. B. Guzik, Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Poznań 2009, s. 18-20.
  • Handbook on constructing Composite Indicators. Methodology and user guide, OECD 2008.
  • L. Harvey, D. Green, Defining quality, "Assessment and Evaluation in Higher Education" 1993, t. 18, s. 9-34.
  • J. Jabłecka, Szkolnictwo wyższe: ocenianie, wskaźniki osiągnięć - przegląd problematyki, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe" 1995, nr 5, s. 7-22.
  • A. Jashapara, Zarządzanie wiedzą, Warszawa 2006, s. 381.
  • R.S. Kaplan, D.P. Norton, Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Warszawa 2001, s. 38.
  • K.H. Leitner, J. Prikoszovts, M. Schaffhauser-Linzatti, R. Stowasser, K. Wagner, The impact of size and specialization on universities' department performance: A DEA analysis applied to Austrian universities, "Higher Education" 2007, vol. 53, s. 517-538.
  • R. Morawski, Kryteria efektywności instytucji akademickich, [w]: Model zarządzania publiczną instytucją akademicką, red. J. Woźnicki, Warszawa 1999, s. 135.
  • M. Pawłowska, Konkurencja i efektywność na polskim rynku bankowym na tle zmian strukturalnych i technologicznych, "Materiały i studia" 2005, nr 192, s. 21.
  • J. Pfeffer, R. Sutton, Wiedza a działanie, Kraków 2002, s. 129.
  • T. Pszczołowski, Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Warszawa 1978, s. 60.
  • C. Salerno, What we know about the efficiency of higher education institutions: The best evidence, s. 13, doc.utwente.nl/47097/1/bhw-99-bgo99.pdf
  • P. Samuelson, W. Nordhaus, Ekonomia, Warszawa 2004, t. I, s. 618.
  • Szkoły wyższe i ich finanse w 2010 r., GUS, Warszawa 2011.
  • R.L. Woodbury, Why not run a business like a good university?, "The Christian Science Monitor" 1993, http://www.csmonitor.com/1993/0323/23191.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171302071

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.