PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 4 (227) | 7--18
Tytuł artykułu

Polscy eksporterzy na rynku Unii Europejskiej w okresie poakcesyjnym

Warianty tytułu
Polish Exporters in the European Union Market in the Post-Accession Period
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przeanalizowano oceny firm eksportujących, głównie na rynek unijny, uzyskane w badaniach ankietowych IKCHZ i IBRKK z lat 2003-2013. Odnoszą się one do czynników wpływających na rozmiary eksportu tych firm, progu rentowności ich eksportu i zabezpieczania się przed ryzykiem kursowym, strategii eksportowych firm, wykorzystania wsparcia publicznego, a także wpływu akcesji na warunki działania na głównych rynkach. W ocenie ankietowanych firm akcesja do UE doprowadziła do znacznej poprawy warunków ich działania na rynku unijnym. W okresie poakcesyjnym wśród tendencji obserwowanych w strategiach eksportowych pozytywnie należy ocenić rosnącą rolę eksportu bezpośredniego i realizowanego pod własnym znakiem firmowym, natomiast niepokoi utrzymująca się dominacja konkurencji cenowej jako podstawowego sposobu konkurowania na rynkach zagranicznych, czego efektem jest uzyskiwanie na tych rynkach cen niższych od cen konkurentów zagranicznych. Niska aktywność inwestycyjna za granicą badanej grupy eksporterów nie sprzyjała zwiększeniu potencjału eksportowego. W obszarze odziaływania polityki państwa pozytywnie oceniano złagodzenie polityki pieniężnej, dzięki któremu kurs walutowy, a ostatnio także poziom stopy procentowej zaczęły korzystnie wpływać na rozmiary sprzedaży eksportowej. Istotnym czynnikiem poprawy międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw stał się dostęp do funduszy europejskich, przynoszący efekty zwłaszcza w zakresie ulepszania parku maszynowego i jakości oferty eksportowej. Wraz z rosnącym doświadczeniem polskich firm w działalności na rynku unijnym malała natomiast popularność oferowanych przez państwo instrumentów bezpośredniego wsparcia eksportu o charakterze finansowym i promocyjnym. (abstrakt oryginalny)
EN
In their article, the authors analyse, upon the surveys conducted in the years 2003-2013 by the Foreign Trade Research Institute and its successor, the Institute for Market, Consumption and Business Cycles Research, the evaluation done by companies exporting mainly in the EU market, relating to factors affecting the size of their exports, the break-even point for exports, the protection against foreign exchange risk, their export strategies, the use of state aid and the impact of EU accession on the operating conditions in the main markets. In the opinion of the companies surveyed, the accession to the EU has led to a significant improvement of their activities in the EU single market. In the post-accession period, among the tendencies observed in export strategies, positively noted can be the growing role of direct exports and the ones carried out under private brand, whereas alarming is the persisting prevalence of price competition as the basic way of competing in foreign markets whose effect is recording in those markets of prices lower than the foreign competitors' prices. The low foreign investment activity of the group of exporters in question did not facilitate the increase in the export potential. In the area of state intervention, there was positively assessed monetary policy quantitative easing, owing to which the exchange rate and recently also the interest rate level began to favourably affect the volumes of export sales. A considerable factor of improvement of the enterprises' international competitiveness there became the access to the EU funds, yielding effects particularly in the area of improvement of machinery and quality of the export offer. However, with the growing experience of Polish firms in their activities in the EU market, there was decreasing popularity of the state instruments of direct support for exports of the financial and promotional nature. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
7--18
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie
  • Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie
  • Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie
Bibliografia
  • Działalność gospodarcza podmiotów z kapitałem zagranicznym w 2012 r., GUS, Warszawa 2013, s. 47 i 93
  • Marczewski, Efekt Balassy - Samuelsona a sektor realny w Polsce, Bank i Kredyt, nr 11-12/2001
  • K. Marczewski, Kurs złotego w 2013 roku i jego znaczenie dla eksporterów, (w:) Polityka gospodarcza Polski w integrującej się Europie 2013-2014, J. Kotyński (red. nauk. i koordynacja), IBRKK, Warszawa 2014
  • E. Duliniec, Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2004, s. 103
  • M.K. Witek-Hajduk, Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2010, str. 250
  • T. Gołębiowski, Czynniki przewagi konkurencyjnej w strategiach marketingowych polskich przedsiębiorstw na wewnętrznym rynku Unii Europejskiej (w:) Marketing międzynarodowy. Uwarunkowania, instrumenty, tendencje, (red. E. Duliniec), SGH, Warszawa 2007, s. 55
  • Z. Pierścionek, Szanse polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej, (w:) Polskie przedsiębiorstwa wobec globalnej konkurencji, SGH, Warszawa 2006
  • Mocne i słabe strony MSP. Ujęcie według klas wielkości, raport PKPP Lewiatan 2011
  • Z. Pierścionek, S. Jurek-Stępień, Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej, SGH, Warszawa 2006
  • Plany i potrzeby przedsiębiorców sektora MSP w zakresie rozwoju eksportu i powiązań z zagranicznymi rynkami i partnerami handlowymi w kontekście uruchomienia działania 6.1 PIG "Paszport do eksportu", Policy & Action Group Uniconsult, na zlecenie PARP, Warszawa 2009
  • Szanse i zagrożenia rozwoju MSP wg sekcji gospodarki, raport PKPP Lewiatan, 2012
  • J. Chojna, Instrumenty wspierania eksportu, (w:) Działalność eksportowa polskich przedsiębiorstw przemysłowych w warunkach kryzysu - wyniki badania ankietowego w 2010 roku, IBRKK, Warszawa, grudzień 2010 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171302275

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.