PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 4 | 195--204
Tytuł artykułu

Kształtowanie tożsamości organizacji poprzez budowanie dojrzałej osobowości kadry zarządzającej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Shaping the Identity of the Organization by Building a Mature Personality for Executive Staff
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W dobie globalizacji tożsamość organizacji jako jej wyróżnik i siła przyciągania zarówno klientów, jak i pracowników nabiera coraz większego znaczenia. Oznacza to, że firmy, chcąc zadbać o swoją efektywność, powinny przywiązywać coraz większą wagę do budowania swojej tożsamości, by cechy przez nie reprezentowane były faktycznie wyróżniające je i trwałe. Celem artykułu jest wskazanie obustronnego wpływu tożsamości jednostki i tożsamości organizacji oraz konieczności oddziaływań rozwojowych zmierzających w kierunku zmiany przekonań i postaw kadry zarządzającej, a więc budowania dojrzałej osobowości poszczególnych menedżerów. (abstrakt oryginalny)
EN
In the era of globalization, the identity of the organization and its features - the power to attract both clients and employees - is becoming increasingly important. This means that companies wanting to ensure their effectiveness should take care of their identity. The features represented by these companies must be both distinctive and durable. The identity as described by the LVTE model indicates the great importance of the leaders in its shaping. Currently, training workshops and executive training as provided by the market aim at a certain unification of behaviour, without a deeper reflection on one's own attitude, without reference to the actual world of values and the leader's real responsibility for what an organization is. In this paper the importance of managerial maturity and care for the process of building individual identity within the developmental processes for managers are pointed out. If a person is not sure whom he/she is and what is important for him/her, he/she does not undertake the effort of creating the reality around. Such a person will only react to the situations around and try to adapt to them. A person's maturity forms the key for being mature manager and creating a mature organization with a strong and appealing identity that attracts valuable employees. It is worth to move from typical training sessions equipping the participants with tools to manage, to more developmental projects that aim at supporting the process of building a mature personality of organization members. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
195--204
Opis fizyczny
Twórcy
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Polska
Bibliografia
  • 1. Albert S., Whetten D.A., (2004), Organizational Identity, [w:] M.J. Hatch, M. Shultz, (2004), Organizational identity, Oxford University Press, New York.
  • 2. Argyris C., (1960), Understanding Organisational Behaviour, Dorsey Press, Homewood, Illinois.
  • 3. Balmer J.M.T., (1997), Corporate Identity: Past, Present and the Future, University of Stratclyde, Glasgow.
  • 4. Baumeister R.F., Vohs K.D., (2004), Handbook of Self-regulation, Guilford Press, New York.
  • 5. Cantor N., Kihlstrom J.F., (1987), Personality and Social Intelligence, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New York.
  • 6. Carver C.S., Scheier M.F., (1981), Attention and Self-regulation: A Control Theory Approach to Human Behavior, Springer-Verlag, New York.
  • 7. Czarnota-Bojarska J., (2010), Dopasowanie człowiek - organizacja i tożsamość organizacyjna, Scholar, Warszawa.
  • 8. Erikson E.H., (2004), Tożsamość i cykl życia, Zysk i S-ka, Poznań.
  • 9. Giddens A., (2001), Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 10. Hatch M.J., Shultz M., (2004), Organizational Identity, Oxford University Press, New York.
  • 11. Higgins E.T., (1987), Self-discrepancy: A Theory Relating Self and Affect, "Psychological Review" no. 94, s. 319-340.
  • 12. Kozak A., (2007), The Relation between The Meneger's Personality and the Values in an Organization, [w:] M. Polic, B. Bajec, L. Kolidar, Values and Economy, Filozofska fakulteta, Lubljana, s. 591-597.
  • 13. Kozak A., (2011), Dojrzałość menedżerska, Difin, Warszawa.
  • 14. Markus H., Wurf E., (1987), The Dynamic Self-concept: A Social Psychological Perspective, M.R. Rosenzweig, L.W. Porter (red.), "Annual Review of Psychology" no. 38, s. 299-337.
  • 15. Melewar T.C., (2003), Facet of Corporate Identity Communication and Reputation, Routledge, New York.
  • 16. Oleś P.K., (2008), O różnych rodzajach tożsamości oraz ich stałości i zmianie, [w:] P.K. Oleś, A. Batory (red.), Tożsamość i jej przemiany a kultura, Wydawnictwo KUL, Lublin.
  • 17. Sokolik M., (1993), Psychoanaliza i Ja. Kliniczna problematyka poczucia tożsamości, Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & Co, Warszawa.
  • 18. Stachowicz-Stanusch A., (2004), Zarządzanie poprzez wartości: Perspektywa rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
  • 19. Watson T.J., (2001), W poszukiwaniu doskonałego zarządzania: zagadnienia kultury, chaosu i kontroli w pracy menedżera, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 20. Wellins R.S., Weaver P.S. Jr, (2003), From C-level to See-level, "T&D Magazine".
  • 21. Whetten D., (2006), Strengthening the Concept of Organizational Identity, "A Journal of Management Inquiry" no. 15.
  • 22. Zarębska A., (2008), Tożsamość organizacyjna przedsiębiorstwa. Jak stworzyć konkurencyjną firmę?, Difin, Warszawa.
  • 23. Zarębska A., (2009), Identyfikacja tożsamości organizacyjnej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171302397

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.