PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 8 (CD) | 784--789
Tytuł artykułu

Motywy podejmowania kampanii marketingu społecznie zaangażowanego oraz ich konsekwencje

Autorzy
Warianty tytułu
Motives Behind Cause-Related Marketing Campaigns and Their Consequences
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przyjmując za podstawy teoretyczne teorię atrybucji oraz istotne publikacje z literatury przedmiotu, artykuł ma na celu ukazanie roli postrzeganych motywów w reakcjach konsumentów wobec kampanii marketingu społecznie zaangażowanego. Dane empiryczne zostały zgromadzone podczas badania ankietowego na losowej próbie respondentów. Uzyskane wyniki pokazują, że postrzeganie kampanii marketingu społecznie zaangażowanego jako działania mającego na celu niesienie rzeczywistej pomocy pozytywnie oddziałuje na ocenę takiej kampanii. Jednak, wymienione motywy nie mają bezpośredniego związku ze skłonnością konsumentów do wzięcia udziału w takim przedsięwzięciu przez dokonanie zakupu. Otrzymane rezultaty wskazują również, że dostrzeganie motywów promocyjnych w podejmowaniu kampanii marketingu społecznie zaangażowanego jest neutralne zarówno w stosunku do oceny takich programów, jak i skłonności konsumentów do zakupu.(abstrakt oryginalny)
EN
Taking as a conceptual framework the theory of attribution and the relevant marketing literature, this paper investigates the role of perceived motives in consumer responses towards cause-related marketing. Data are based on a survey carried on a random sample of consumers. Findings demonstrate clearly that perceiving the campaign as undertaken in order to help a cause increases its evaluation. However, this type of attribution does not impose any impact on the willingness to purchase a product during a cause-related marketing campaign. Regarding promotional attributions, they are found to be neutral to the campaign evaluation and the purchase intention.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
784--789
Opis fizyczny
Twórcy
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Polska
Bibliografia
  • R.Varadarajan, A.Menon, Cause-related narketing: A coalignment of marketing strategy and corporate philanthropy, "Journal of Marketing‖ 1988, Vol. 52, No. 3, s. 59.
  • M.Berglind, Ch.Nakata, Cause-related marketing: More buck than bang? "Business Horizons‖, 2005, Vol. 48, s. 449.
  • F.Försterling, Atrybucje. Podstawowe teorie, badania i zastosowanie, GWP, Gdańsk 2005, s. 21.
  • R.M.Sparkman, W.Locander, Attribution Theory and Advertising Effectiveness, "Journal of Consumer Research‖, 1980, Vol. 7, s. 219-224.
  • J.Klein, N.Dawar, Corporate Social Responsibility and Consumers' Attributions and Brand Evaluations in a Product-Harm Crisis, "International Journal of Research in Marketing‖, 2004, Vol. 21, s. 203-217.
  • M.C.Campbell, Perceptions of Price Unfairness: Antecedents and Consequences, "Journal of Marketing Research‖, 1999, Vol. 36, No. 2, s. 187-199.
  • G. Zasuwa, Wpływ postrzeganych motywów podejmowania inicjatyw społecznych przez przedsiębiorstwo na reakcje konsumentów [w:] A. Paluszek, M. Karwacka, R. Karaszewski (red.), Społeczna odpowiedzialność biznesu. Perspektywy i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011, s. 223-237.
  • Y. Yoon, N. Schwarz, The Effect of Corporate Social Responsibility (CSR) Activities on Companies With Bad Reputations, "Journal of Consumer Psychology‖, 2006, Vol. 16, No. 4, 377-390.
  • M. Berglind, Ch. Nakata, Cause-related marketing: More buck than bang? "Business Horizons‖, 2005, Vol. 48, s. 445.
  • P.S. Ellen, L. Mohr, D.J. Webb, Charitable programs and the retailer: do they mix?, "Journal of Retailing‖, 2000, Vol. 76, No. 3, s. 393-406.
  • J. Pirsch, S. Gupta, S.L. Grau, A Framework for Understanding Corporate Social Responsibility Programs as a Continuum: An Exploratory Study, "Journal of Business Ethics‖, 2006, Vol. 70, No. 2, s. 125-140.
  • Y.Yoon, Z.Gürhan-Canli, N.Schwarz, The Effect of Corporate Social Responsibility (CSR) Activities on Companies With Bad Reputations, ―Journal of Consumer Psychology‖, 2006, Vol. 16, No. 4, s. 377-390.
  • G.Zasuwa, Oddziaływanie uznawanych wartości oraz postrzeganych motywów na reakcje konsumentów wobec inicjatyw społecznych przedsiębiorstwa, [w:] J. Jakubowski, J. Wątroba (red.), Zastosowania metod statystycznych w badaniach naukowych IV, Wydawnictwo StatSoft Polska, Kraków 2012, s. 247-255.
  • S. Kim, Y. Lee, The complex attribution process of CSR motives, "Public Relations Review‖, 2012, Vol. 38, No. 1, s. 168-170.
  • P.A. Vlachos, A. Tsamakos, A.P. Vrechopoulos, P.K. Avramidis, Corporate social responsibility: attributions, loyalty, and the mediating role of trust, "Journal of the Academy of Marketing Science‖, 2008, Vol. 37, No. 2, 170-180.
  • B. Myers, W. Kwon, S. Forsythe, Creating successful cause-brand alliances: The role of cause involvement, perceived brand motivations and cause-brand alliance attitude, "Journal of Brand Management‖, 2012, Vol. 20, No. 3, s. 205-217.
  • P.M.Homer, The Mediating Role of Attitude toward the Ad: Some Additional Evidence, "Journal of Marketing Research‖, 1990, Vol. 27, s. 82.
  • S.W.Carvalho, S.Sen, M.Mota, R.C.Lima, Consumer Reactions to CSR: A Brazilian Perspective, "Journal of Business Ethics‖, 2010, Vol. 91, s. 291-310.
  • M.Strahilevitz, The Effects of Prior Impressions of a Firm's Ethics on the Success of a Cause-Related Marketing Campaign: Do the Good Look Better While the Bad Look Worse? "Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing‖, 2003, Vol. 11, s. 87.
  • B.A.Lafferty, R.E.Goldsmith, G.T.M.Hult, The impact of the alliance on the partners: A look at cause-brand alliances. "Psychology and Marketing‖, 2004, Vol. 21, No. 7, s. 518.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171302781

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.