PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 186, cz. 1 Innowacje, a wzrost gospodarczy. Cz. 1 | 268--281
Tytuł artykułu

Kapitał klienta we współczesnych modelach biznesowych banków

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Client Capital in Bank's Business Models
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Większość banków działających w Polsce dokonało już wielu koniecznych dostosowań swoich modeli biznesowych. Wykorzystywane obecnie modele biznesowe mogą się jednak w najbliższym czasie okazać niewystarczające. Do rywalizacji o to, kto zdominuje relacje z klientami wkraczają bowiem podmioty spoza sektora, takie jak firmy telekomunikacyjne, supermarkety i sieci handlowe, media społecznościowe, finanse społecznościowe (Facebook Credits, Google Wallet, Isis czy movenbank.com), dostawcy produktów, urządzeń i oprogramowania (Amazon, Apple, Android), serwisy pożyczkowe peer-to-peer (Prosper, Zaarly, Zopa), serwisy płatności (Square, PayPal) czy serwisy zarządzania finansami (Mint). Co prawda banki działające w Polsce wciąż zajmują dominującą pozycję w zakresie zaspokajania potrzeb finansowych klientów indywidualnych, ale dla jej utrzymania konieczne będzie przedefiniowanie kierunków rozwoju. Budowanie kapitału klienta, opierającego się na trwałych relacjach, wymagało będzie nowego podejścia do sposobów zaspokajania potrzeb i oczekiwań klientów. Ich zrozumienie powinno stanowić podstawę kreowania wartości dla klienta. Artykuł prezentuje koncepcję kapitału klienta, jego miejsce we współczesnych modelach biznesowych banków oraz wyzwania stojące przed bankami w procesie jego tworzenia. (fragment tekstu)
EN
Polish banking sector is changing constantly. Nowadays the bank's sustainable market position, performance and the ability of profits' increase makes banks to rethink their market strategies and implement changes in their business models. Fortunately some changes have already been done. The consumers' satisfaction, including the fulfillment of their current and future needs, has become the key factor of bank's market success. A new business model requires creating client capital as one of bank's strategic resources and source of sustainable competitive advantage. The paper presents the role of client capital in the process of creating banks' competitiveness, its position in current business models and some remarks and challenges connected with flexible adjusting banks' business models to consumers' needs and expectations. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Capiga M.: Kapitał klienta banku. Wybrane aspekty zarządzania i oceny. Twigger SA, Warszawa 2005.
  • Dobiegała-Korona B., Doligalski T.: Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie. Poltext, Warszawa 2010.
  • Edvinsson L., Malone M.: Kapitał intelektualny. Poznaj prawdziwą wartość swojego przedsiębiorstwa odnajdując jego ukryte korzenie. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2001.
  • Global Consumer Banking Survey. A New Era of Customer Expectation. www.ey.com, Ernst & Young 2011.
  • Klimontowicz M.: Aktywa niematerialne jako Źródło przewagi konkurencyjnej banku. CeDeWu.pl, Warszawa 2013.
  • Kumar V.: Zarządzanie wartością klienta. Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2010.
  • Kurs na zmiany. Doświadczenie klienta w relacji z bankami w Polsce. Deloitte, Warszawa 2012.
  • Nosowski A.: Modele, strategie i metody zarządzania w instytucjach kredytowych. W: Zarządzanie instytucjami kredytowymi. Red. A. Gospodarowicz, A. Nosowski. C.H. Beck, Warszawa 2012.
  • Szymura-Tyc M.: Marketing we współczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa. Akademia Ekonomiczna, Katowice 2006.
  • Ujwary-Gil A.: Kapitał intelektualny a wartość rynkowa przedsiębiorstwa. C.H. Beck, Warszawa 2009.
  • Zineldin M.: Quality and Consumer Relationship Management (CRM) as Competitive Strategy in the Swedish Banking Industry. "The TQM Magazine" 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171302971

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.