PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 9 (58) | 174--183
Tytuł artykułu

Marketing społecznie zaangażowany - korzyści i zagrożenia

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Cause Related Marketing - Benefits and Risks
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Analizując literaturę, jak i obserwując praktykę gospodarczą zauważyć można, że społeczna odpowiedzialność wchodzi obecnie we wszystkie obszary funkcjonowania podmiotów gospodarczych - w tym również pojawia się w marketingu. Za jeden z przejawów działań prospołecznych w tym obszarze uznać można marketing społecznie zaangażowany (Cause Related Marketing - CRM). Temat marketingu społecznie zaangażowanego wydaje się ważny i aktualny z powodu coraz większej popularności tego narzędzia także wśród polskich firm. Jednakże rodzima literatura z tego zakresu jest dosyć uboga. Dlatego celem niniejszego artykułu jest - po pierwsze - wskazanie korzyści płynących z zastosowania tego narzędzia, dla zaangażowanych w te działania stron, po drugie zaś - zwrócenie uwagi na problemy, które mogą wiązać się z tym rodzajem aktywności. Przedstawienie, przynajmniej niektórych zagrożeń związanych z marketingiem społecznie zaangażowanym wydaje się niezbędne, bowiem te kwestie nie są tak naprawdę jeszcze szerzej poruszane w teorii przedmiotu na gruncie polskim. Autorka stawia przy tym pytanie, czy rzeczywiście jest to instrument, który każda firma może bezproblemowo wykorzystać, czy też należy liczyć się z pewnymi ograniczeniami. W opracowaniu wykorzystano dostępną literaturę przedmiotu oraz informacje zaczerpnięte z Internetu dotyczące omawianej problematyki. (fragment tekstu)(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to indicate advantages and problems connected with using cause related marketing. The author asks whether it is truly a method that every firm can apply without any trouble or if companies have to consider its limitations. In the case study available literature on the subject and information from the Internet was used. The conclusion of the analysis is that the threats connected with CRM can be overcome by careful planning and that possible gains should encourage firms to engage in this kind of social activity. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
174--183
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Carroll A.B.: Business and Society: Ethics and Stakeholders Management, College Division South-Western Publishing Co., Cincinati, Ohio 1993
  • Cause Related marketing, http://www.kampaniespoleczne.pl/wiedza_definicje,2393,cause_related_marketing
  • Chang C.: The effectiveness of advertising that leverages sponsorship and cause-related marketing. A contingency model. "International Journal of Advertising", 31(2)/2012
  • Cone C.L., Feldman M.A., DaSilva A.T.: Filantropia jako narzędzie marketingu. "Harvard Business Review Polska", Październik, 2004
  • Dąbrowski T.J.: Cause-related marketing w kreowaniu i komunikowaniu polityki społecznej odpowiedzialności biznesu. "Marketing i Rynek" 3/2011
  • Dejnaka A., Iwankiewicz-Rak B., Nogieć J., Spychała P.: Marketing społeczny w organizacjach komercyjnych i non-profit. Wyd. WSB w Poznaniu, Poznań 2013
  • Gołaszewska-Kaczan U.: Zaangażowanie społeczne przedsiębiorstwa. Wyd. UwB, Białystok 2009
  • Grau S.L., Garretson Folse J.A.: Cause-Related Marketing (CRM). The Influence of Donation Proximity and Message-Framing Cues on the Less-Involved Consumer. "The Journal of Advertising" 4/2007
  • Komuda I.: Causa Related Marketing to pozytywne działanie na rynku, "Magazyn Odpowiedzialnego Biznesu", 1/2002
  • Koschate-Fischer N., Stefan L.V., Hoyer W.D.: Willingness to Pay for CauseRelated Marketing: The Impact of Donation Amount and Moderating Effects. "Journal of Marketing Research" December 2012
  • Kotler P.: Konkurencyjność a charakter społeczny. [w:] Organizacja przyszłości, Hesselbein F., Goldsmith M., Beckhard R. (red.), Business Press, Warszawa 1998
  • Kozłowski W.: Cause-related marketing w badaniach naukowych i praktyce biznesowej. "Marketing i Rynek", 9/2008
  • Lusiak P.: Marketing społecznie zaangażowany http://e-wolontariat.pl/pl//content/item/id,71,title,Marketing-spolecznie-zaangazowany.htm
  • Maison D., Wasilewski P. (red.): Propaganda dobrych serc, czyli pierwszy tom o reklamie społecznej. Agencja Wasilewski, Kraków 2008
  • Marketing społecznie zaangażowany, a satysfakcja interesariuszy http://www.cte.org.pl/index.php?docid=607
  • Nan X., Heo K.: Consumer responses to corporate social responsibility (CRS) initiatives. Examining the Role of Brand-Cause Fit in Cause-Related Marketing. "Journal of Advertising", 2/2007
  • Stafiej- Bartosik A., Maison D.: Szlachetna Propaganda Dobroci, czyli drugi tom o Reklamie Społecznej http://www.kampaniespoleczne.pl/wiedza_definicje,2393,cause_related_marketing
  • Witek-Crabb A.: Społeczna odpowiedzialność biznesu jako źródło przewagi konkurencyjnej. [w:] Zarządzanie strategiczne w badaniach teoretycznych i w praktyce, Kaleta A., Moszkowicz K. (red.), Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171303347

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.