PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | z. 115 | 18--28
Tytuł artykułu

Instytucjonalne i strukturalne uwarunkowania procesu transferu wiedzy między przedsiębiorstwami w aliansie strategicznym

Warianty tytułu
The Institutional and Structural Determinants of Knowledge Transfer Processes among Companies within Strategies Alliances
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na sukces aliansu znaczący wpływ ma wiedza wykorzystywana w porozumieniu przez partnerów oraz zarządzanie jej transferem. Dlatego też przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa oparta jest obecnie między innymi nie tylko na jego wewnętrznych zasobach, ale także kształtowana jest przez rezultaty prowadzonej kooperacji z innymi przedsiębiorstwami, także konkurentami. Jedną z kluczowych cech aliansu jest dokonanie w trakcie jego realizacji transferu aktywów materialnych (kapitał, technologia, infrastruktura) i/lub niematerialnych (wiedza, kompetencje, umiejętności). Alianse strategiczne dają możliwość zdobycia lub wspólnego wytworzenia cennej wiedzy, będącej źródłem przewagi konkurencyjnej dla przedsiębiorstw czy całego aliansu. Jednocześnie, rozpatrując przewagę konkurencyjną w ujęciu dynamicznym i z punktu widzenia jej utrzymania oraz wzmacniania w przyszłości, kluczowe znaczenie ma zdolność ciągłego zdobywania nowej wiedzy w celu elastycznego dostosowania się i modernizacji przedsiębiorstwa do zmieniających się warunków (postępu technologii, coraz szybciej i częściej zmieniających się oczekiwań klientów, dostawców, internalizacji działalności, wzrostu intensywności konkurencji itp.). Istotne korzyści uzyskuje się głównie poprzez zdobycie ukrytej i zespołowej (zbudowanej zespołowo) wiedzy, w przeciwieństwie do wiedzy jawnej i indywidualnie posiadanej. Należy jednocześnie wskazać na czynniki związane z zarządzaniem aliansem wiedzy, które mogą utrudniać ich zawieranie i trwanie (np. udostępnienie własnej wiedzy i kompetencji, kradzież pomysłów, przejmowanie klientów, wzrost konfliktów w przedsiębiorstwie i bałagan kompetencyjny, dylemat lojalności wobec aliansu/firmy, problemy z ustaleniem długoterminowej strategii i podziałem zysków, zmieniające się interesy partnerów). W tym znaczeniu zdobycie wiedzy i kluczowych kompetencji od innych firm w ramach prowadzonych porozumień strategicznych oraz umiejętne zarządzanie transferem wiedzy wydają się mieć strategiczne znaczenie dla przetrwania i rozwoju firm w dzisiejszym środowisku biznesowym. (abstrakt autora)
EN
The present competition conditions lead to the situation in which single companies building their competitive advantage on their own sources of knowledge bear a considerable risk and cannot reach the intended goals. The aim of this article is to present selected issues connected with the transfer of knowledge between companies within alliances. The article indicates the major aspects of undertaking and conducting the cooperation between companies within strategic alliances as an effective method to improve the ability to quickly acquire the missing knowledge and competence as well as to learn in order to enhance their own competitiveness and the alliance's competitiveness as a whole. The article presents three major issues which determine the effective flow of knowledge between partners as well as the effective knowledge transfer management process in a strategic alliance (attributes of knowledge, alliance features and absorptive corporate ability within the alliance). The article emphasises the idea and significance of decision structure creation in alliances as a condition of the initial success. The considerations are concluded with a short description of selected empirical research results with reference to the establishment of alliances in Europe and within a group of Polish companies in the construction industry. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
Bibliografia
  • Anand B. N., Khanna T., Do firms learn to create value? The case of alliances, "Strategic Management Journal", No. 21, March 2000.
  • Barney J. B., Firm resources and sustained competitive advantage, "Journal of Management", No. 1, 1991.
  • Chung-Jen Ch., The effects of knowledge attribute, alliance characteristics, and absorptive capacity on knowledge transfer performance, "R&D Management", No. 3, 2004.
  • Doz Y. L., Hamel G., Alianse strategiczne. Sztuka zdobywania korzyści poprzez współpracę, Helion, Gliwice 2006.
  • Dyer J. H., Hatch N. W., Relation-specific capabilities and barriers to knowledge transfers: creating advantage through network relationships, "Strategic Management Journal", No. 5, 2006.
  • Eurostat, Science, technology and innovation in Europe, KS-31-11-118-EN, 2011 edition.
  • Gomes Casseres B., Group versus group: how alliance networks compete, "Harvard Business Review", No. 4, 1984.
  • Inkpen A. C., Learning and knowledge acquisition through international strategic alliances, "Academy of Management Executive", No. 4, 1998.
  • Internacjonalizacja przedsiębiorstw sektora budowlanego w Polsce. Uwarunkowania, mechanizmy i formy działalności na rynku międzynarodowym, pod red. R. Karaszewskiego, Wyd. UTP, Bydgoszcz 2009.
  • Khanna T., Gulati R., Nohria N., The dynamics of learning alliances: competition, cooperation, and relative scope, "Strategic Management Journal", No. 3, 1998.
  • Lavie D., The competitive advantage of interconnected firms: an extension of the resource-based view, "Academy of Management Review", No. 3, 2006.
  • Mesquita L. F., Anand J., Brush T. H., Comparing the Resource-based and Relational Views: Knowledge Transfer and Spillover in Vertical Alliances, "Strategic Management Journal", No. 29, John Wiley&Sons, May 2009.
  • Teece D. J., Capturing value from knowledge assets: the new economy, markets for know-how, and intangible assets, "California Management Review", No. 3, 1998.
  • Zhao Z., Anand J., Mitchell W., Transferring collective knowledge: teaching and learlearning in the Chinese auto industry, "Strategic Organization", No. 2, 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171303875

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.