PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 4 Współczesne obszary badań w dydaktyce geografii | 84--100
Tytuł artykułu

Geografia na maturze : zróżnicowanie merytoryczne i ocena zadań z arkuszy egzaminacyjnych w latach 2005-2011

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Geography on the High School Final Examinations : the Substantive Diversity and the Assessment of the Tasks from Examination Sheets in the Years 2005- 2011
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest merytoryczna i metodyczna ocena zadań maturalnych, także pod kątem ich zgodności z podstawą programową i standardami wymagań egzaminacyjnych oraz wskazanie preferencji i trendów w zakresie wiedzy i umiejętności wymaganych na maturach z geografii w latach 2005-2011. Materiałami źródłowymi, które poddano analizie i ocenie, były oryginalne arkusze egzaminacyjne oraz wzorcowe modele odpowiedzi. Skorzystano również z aktualnej podstawy programowej oraz standardów wymagań egzaminacyjnych.(fragment tekstu)
EN
The paper presents a substantive and methodological assessment of the tasks and the trends in changes in the scope of knowledge and skills tested during the final examinations (matura) at Polish high schools in the years 2005-2011. The examination sheets contained a various number of tasks (27-38). They included open-ended and closed-ended tasks. With a total of 14 sheets, closed-ended tasks predominated in 9 sheets, open-ended tasks prevailed in 4 sheets, while the number of open-ended and closed-ended tasks was equal in one sheet (Table 1). Typically, more tasks were prepared to verify knowledge than to check skills (Table 2). The number of closed-ended tasks and the tasks verifying knowledge increased, while the number of open-ended tasks and the tasks checking skills decreased. These unfavourable trends were observed at the high school final examinations in the years 2005-2011. Out of the 14 sheets, tasks related to geography of the world predominated in 9 sheets, while tasks related to geography of Poland prevailed in 5 sheets (Table 2). At the high school final examination at the basic level, a greater emphasis was put on the knowledge of geography of Poland, while at the extended level - on the geography of the world. At high school final examinations prevailed tasks related to socio-economic geography (42%). 33% of the tasks concerned physical geography, 15% - regional geography, and 10% - cartography and world time calculation. In individual sheets at the basic level, the tasks related to socio-economic geography accounted for 29-44% of all tasks, while at the extended level - 32-56%. In the extended version of high school final examinations, a considerable number of tasks (25-45%) was associated also with physical geography. Typically, significantly fewer tasks of this type were prepared for the basic level (9-32%). However 18-30% of the tasks put there were related to regional geography - considerably more than in the sheets at the extended level (10-21%). The smallest number of tasks at high school final examinations concerned cartography and world time calculation (basic level: 10-19%, extended level: 3-17%). The number of points for the tasks in the aforementioned groups was not always proportional to the number of tasks.(short original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
  • Dzięcioł-Kurczoba, B. (2008). Przestrzenne zróżnicowanie wyników egzaminu gimnazjalnego i matury z geografii w Polsce. Dokumentacja Geograficzna, 38, 54-60.
  • Dzięcioł-Kurczoba, B. (2011). Przyczyny zróżnicowania przestrzennego efektów kształcenia geograficznego w świetle wyników egzaminu maturalnego. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, 1, 79-93.
  • Egzamin maturalny z geografii. Poziom podstawowy, arkusze z lat 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 i 2011, Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.
  • Egzamin maturalny z geografii. Poziom rozszerzony, arkusze z lat 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 i 2011, Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.
  • Flis, J. (1976 a). Olimpijskie refleksje, część 1. Geografia w Szkole, 3, 133-140.
  • Flis, J. (1976 b). Olimpijskie refleksje, część 2. Geografia w Szkole, 4, 209-216.
  • Hibszer, A., Michalski, T. (red.). (2007). Geografia na egzaminach zewnętrznych 2002-2006. Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum.
  • Soja, J., Wieczorek, T. (2005). Dlaczego Hanka nie weszła na Babią Górę? Trudności uczniów zdających maturę z geografii. Geografia w Szkole, 6, 25-32.
  • Wieczorek, T., Soja, J. (2008). Co z ta mapą? Trudności na maturze z geografii. Geografia w Szkole, 6, 5-10.
  • Wieczorek, T., Soja, J., Srokosz, W. (2007). Matura z geografii. Popularna, chociaż wcale niełatwa. Geografia w Szkole, 6, 48-54.
  • Wójcik, J. (2005). O "nowym" egzaminie maturalnym z geografii. Geografia w Szkole, 6, 33-36.
  • Wójcik, J. (2006). Drugi rok "nowej matury" z geografii. Porównanie zestawów zadań maturalnych z roku 2006 i 2005. Geografia w Szkole, 4, 27-31.
  • Wójcik, J. (2007). Matura z geografii 2007. Analiza zestawów zadań na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Geografia w Szkole, 5, 20-26.
  • Wójcik, J. (2008). Matura z geografii 2008. Geografia w Szkole, 5, 39-48.
  • Wójcik, J. (2009). Matura z geografii 2009. Geografia w Szkole, 4, 49-58.
  • Wójcik, J. (2010). Matura z geografii 2010. Geografia w Szkole, 4, 9-16.
  • Wójcik, J. (2011). Matura z geografii 2011. Geografia w Szkole, 4, 5-12.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171304635

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.