PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | Public relations : efektywne komunikowanie w teorii i praktyce | 27--46
Tytuł artykułu

"Czwarta władza". Czy nad public relations?

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pojęcie "czwarta władza" stosowane bywa wobec roli mediów masowego komunikowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym. Zatem poniższe opracowanie dotyczy roli tychże mediów, zwanych mass-mediami, wobec public relations (PR). Czy owa "czwarta władza" jest również władzą nad PR, czy też public relations dysponuje większą, lub choćby równorzędną mocą (power). W odpowiedzi na to pytanie autor postanowił rozważyć, skąd to pojęcie się pojawiło, stawiając hipotezę, że jest to władza nad informacją publiczną. Następnie uznał, że należy zgłębić związki między PR a massmediami, rozstrzygając hipotezę, że między tymi podmiotami istnieje równowaga. Poprzez weryfikację wymienionych hipotez pragnie doprowadzić do tezy, że władza mediów nad PR ma ograniczoną moc, ponieważ mass-media żywią się również treściami dostarczonymi przez public relations. Zanim jednak dojdzie do przedstawienia dowodów na rzecz przedstawionej tezy, warto wypracować funkcjonalną wobec dalszych rozważań klasyfikację mediów, określić ich rolę we współczesnym społeczeństwie, zbadać, na czym polega opiniotwórcze i społeczne ich działanie oraz rola jako "czwartej władzy". Dopiero wówczas należy przeprowadzić analizę związku między public relations a mediami i wyprowadzić wnioski. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
Bibliografia
  • Adamczyk W.: Media masowe w procesie budowania demokracji w Polsce (1989-1995). Wydawnictwo Naukowe Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1999
  • Ciąża urojona wagi państwowej. Wywiad W. Smoczyńskiego z K. Bachman nem. "Przekrój" 2003, nr 5
  • Cwalina W.: Generacja Y - ponury mit czy rzeczywistość. W: Internet - fenomen społeczeństwa informacyjnego. Red. T. Zasępa, R. Chmura. Edycja św. Pawła, Częstochowa 2001
  • Dobek-Ostrowska: Podstawy komunikowania społecznego. Astrum, Warszawa 2005
  • Farner J..: Multikomunikacja. Przyszłość czy utopia? W: Komunikatorzy. Red. A. Drzycimski. Oficyna Wydawnicza Branta, Warszawa-Bydgoszcz 2000
  • Gabrysz P.: Prowincjonalna wolność, Mit dziennikarskiej niezależności? " PRESS" 1997, nr 10
  • Gilowska Z.: Młodzi to poprawią. "Znak" 2002, czerwiec, R. LIV
  • Goban-Klas T.: Komunikowanie i media. W: Dziennikarstwo i świat mediów. Red. Z. Bauer, E. Chudziński. Universitas, Kraków 2000
  • Kadragic A., Czarnowski P.: Public relations, czyli promocja reputacji. Business Press, Warszawa 1997
  • Kluszczyński R.W.: Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Rabid, Kraków 2001
  • Levy P.: Collective Inteligence. New York 1997
  • Mączyński J.F.: Substrat technologiczny społeczeństwa informacyjnego - elementy pojęciowe i fizyczne. W: Problemy społeczeństwa informacyjnego. Red. L.W. Zachera. Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania oraz Fundacja Edukacyjna TRANSFORMACJE, Warszawa 1997
  • McLuhan M.: The Gutenberg Galaxy. Toronto 1962
  • Morin E.: Masowy odbiorca. W: Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Red. M. Hopfinger. Oficyna Naukowa, Warszawa 2002
  • Osiatyński W.: Rzeczpospolita Obywateli. Rosner i Wspólnicy, Warszawa 2004
  • Ossowski S.: Ku nowym normom życia społecznego. W: S. Ossowski: Dzieła, t. 5: z zagadnień struktury społecznej. Warszawa 1968
  • Paczkowski A.: Czwarta władza. Prasa dawniej i dziś. Warszawa 1973
  • Pisarek W. : Czwarta władza czy czwarty stan? W: Czwarta władza? Jak polskie media wpływają na opinię publiczną? Red. W. Nentwig. Poznań 1995
  • Reeves B., Nass C.: Media i ludzie. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000
  • Revel J.: Prasa i władza. "Przegląd Polityczny" 1995, nr 27-28
  • Sonczyk W.: Media w Polsce. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999
  • Społeczeństwo informacyjne. W: Słownik Encyklopedyczny Edukacji Obywatelskiej. Red. R. Smolski, M. Smolski, E.H. Stadtmuller. Europa 1999, http: //wiem. onet.pl/wiem/015538 .html
  • Sulczewski M.: Propaganda polityczna. Pojęcia-funkcje-problemy. Warszawa 1971
  • Teilhard de Chardin P.; The Future of Man. New York 1964
  • Thompson J.B.: Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów. Astrum, Warszawa 2006
  • Walat T.: Konspiracja piłkarska, światowa i księżycowa. "Polityka" 2003, nr 1(2382
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171304639

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.