PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | Public relations : efektywne komunikowanie w teorii i praktyce | 401--418
Tytuł artykułu

Rola czasopism lokalnych w budowaniu wizerunku regionu

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Znaczenie prasy lokalnej w Polsce wyraźnie wzrosło po roku 1989, zwiększyły się także jej nakłady oraz zasięg rozpowszechniania, przy czym - jak i inne media - objęta została procesem transformacji. Pojawiło się wiele nowych tytułów o zróżnicowanym charakterze i periodyczności. Najwięcej powstało na obszarach silnie zurbanizowanych: na Górnym Śląsku (ponad 300 tytułów), Mazowszu, w Wielkopolsce i Małopolsce; zdecydowana większość (77%) w nakładzie nieprzekraczającym 2 tysięcy egzemplarzy; głównie miesięczniki, dwumiesięczniki i kwartalniki. Początkowo były to nierzadko inicjatywy spontaniczne, z których wiele nie przetrwało. W późniejszym okresie dochodziło także do zmian własnościowych. Zwykle wydziela się kilka faz rozwoju prasy lokalnej w okresie transformacji, wobec przemian całego rynku mediów, jednak w tym kontekście najbardziej znacząca jest ogólna konstatacja Ryszarda Kowalczyka: W odniesieniu do mediów lokalnych możemy raczej mówić nie o destabilizacji i dekompozycji, lecz o restytucji tej grupy typologicznej prasy na rynku mediów w Polsce, która po 1989 roku przeżywa swój renesans. Najważniejszym efektem zmian było przede wszystkim samo pojawienie w mediach tematyki regionalnej i lokalnej. Zapotrzebowanie na tego typu informacje było zawsze duże, lecz w niewystarczającym stopniu zaspokojone. Przeszkodą w rozwoju tego typu mediów były ograniczenia zarówno prawne polityczne, jak i ekonomiczne. Specyfiką prasy lokalnej jest ukierunkowanie przekazu właśnie do ludzi żyjących na konkretnym terenie, informowanie O problemach tych zbiorowości, łagodzenie konfliktów poprzez pluralistyczne przedstawianie stanowisk, a także promowanie - nierzadko również inicjowanie - lokalnych przedsięwzięć i, w szerokim sensie, tworzenie pozytywnego wizerunku danego regionu. (fragment tekstu)
Twórcy
autor
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Cichoń B.: Województwo œśląskie ma kłopot z wizerunkiem. ?Gazeta.pl?,http://miasta.gazeta.p1/czestochowa/l,35271,4215177.html,dostęp: 2007-06-10
  • Iwankiewicz-Rak B.: Public relations w instytucjach publicznych i organizacjach pozarządowych. W: Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
  • Kowalczyk R.: Wczoraj i dziś prasy lokalnej w Polsce. U AM, Poznań 2002
  • Kuśœ Ł: Promowanie czy dezinformowanie, ?GKW24.pl. http://www.gkw24.pl/artykul/56/promowanie-czy-dezinformowanie, dostęp: 12.07.2009
  • M. Gierula: Rola prasy lokalnej w integracji małych miast i wsi. W: Materiały z konferencji zorganizowanej przez Komisję Kultury i Ośrodków Przekazu przy współudziale Izby Wydawców Prasy pod patronatem Marszałka Senatu RP Longina Pastusiaka. 21 września 2004 r. Kancelaria Senatu. Warszawa 2005
  • Pokrzycka L.: Rozwój mediów lokalnych i regionalnych po 1989 roku. W: Oblicza polskich mediów po 1989 roku. Red. L. Pokrzycka, B. Romiszewska. UMCS, Lublin 2008
  • Potrzeba wspólnej tożsamości œśląskiego. (Z A. Adamus-Matuszyńską rozmawiał P. Gołąbek), „Gospodarka śląska, http://www.gospodarkaslaska.pl/?ac=artykulKat&id=7251, dostęp: 12.07.2009
  • Szostok P.: Współczesna prasa samorządowa w wojewódzkie śląskim. Analiza prasoznawczo-politologiczna wybranych tytułów. UŚ, Katowice 2009 (Praca doktorska udostępniona na stronie śląskiej Biblioteki Cyfrowej: www.sbc.org.pl/Content/12048)
  • Witryna Urzędu Marszałkowskiego Województwa śląskiego: www.silesia- region.pl, dostęp: 10.07.2009
  • Wojcik K.: Public relations od A do Z. T. II. Placet, Warszawa 2001
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171305111

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.