PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 39 Zastosowanie metod matematycznych w ekonomii i zarządzaniu | 99--114
Tytuł artykułu

Mierniki zależności dla danych przedstawionych w tablicy korelacyjnej

Warianty tytułu
Measures of the Variables' Relationship for the Data Presented in the Correlation Array
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Badanie powiązań i zależności między zjawiskami jest ważnym elementem dla każdej z nauk, dostarcza bowiem informacji o funkcjonowaniu otaczającej nas rzeczywistości. Szczególnego znaczenia badanie to nabiera w naukach o zarządzaniu. Znajomość wzajemnych relacji zachodzących w otoczeniu ekonomicznym, politycznym i społeczno-gospodarczym pozwala przedsiębiorstwu na lepsze przystosowanie się do zachodzących w nim zmian oraz przewidywanie konsekwencji zachodzących zdarzeń.(fragment tekstu)
EN
Article includes description of a few commonly used measures of variables' relationship. The description concerns measures based on the observations of variables presented as an array. These measures apply to the nominał scalę (the coefficients of Czuprow, Cramer, Hellwig) or to a correlation relationship in the interval scalę (the Pearson's coefficient of linear correlation and the correlation ratio). The mentioned coefficients are used to measure the relationship between the selected explanatory variables and three explained variables. Statistical data, used in the research, concerns production, sale and ąuality of some materiał. Dimensions of the constntcted arrays are established. respecting the formal reąuirements, in order to maximize the fitting of correlation coefficients to its values obtained for individual data. A comparison of the measures. used in research, has been made on the basis of the obtained results. The freąuency, in which some variants of array's dimensions gave the best precision of correlation coefficient value, has been defined.(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Hellwig Z.: Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
  • Kaczmarczyk S.: Badania marketingowe. Metody i techniki. PWE, Warszawa 2003.
  • Kassyk-Rokicka H.: Statystyka nie jest trudna. Mierniki statystyczne. PWE, Warszawa 1997.
  • Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych. Red. E. Gatnar, M . Walesiak. AE, Wrocław 2004.
  • Walesiak M.: Metody analizy danych marketingowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
  • Zając K : Zayys metod statystycznych. PWE, Warszawa 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171305243

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.