PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | Public relations : efektywne komunikowanie w teorii i praktyce | 489--508
Tytuł artykułu

Rola public relations w komunikowaniu projektów politycznych

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W systemie demokratycznym komunikacja stała się istotnym zadaniem struktur władzy, bowiem dla podmiotów władzy, osób i organizacji działających w sferze polityki poparcie społeczne ma egzystencjalne znaczenie. Właściwa komunikacja ze społeczeństwem, zakładająca wywoływanie określonych zachowań, zmian nastawienia i pozyskiwanie społecznej akceptacji stała się niezbędna dla osiągnięcia sukcesu. Komunikacja dwukierunkowa jest zakładana przez mechanizmy systemu demokratycznego, który również warunkuje proces PR, jako proces zarządzania komunikacją zgodnie z interesem społecznym. Współcześnie u podstaw prowadzenia public relations leży zasada demokracji, uznania praw człowieka jako konsumenta i obywatela, za istotny czynnik kształtowania zarówno ładu politycznego, jak i gospodarczego. W obszarze polityki PR zajmuje się budową reputacji, konstruowaniem płaszczyzny prezentacji wartości i takim kształtowaniem relacji z publicznością, które tworzą zrozumienie i akceptację społeczną. Profesjonalny polityczny PR w wielu kluczowych sytuacjach jest decydującym ogniwem urzeczywistniania celów. Coraz większą rolę odgrywa znajomość skutecznych metod komunikowania otoczeniu wprowadzanych zmian. Ich powodzenie zależy od społecznego poparcia, stopnia rozumienia ich celów i uwarunkowań. Zapowiedzi zmian są często źródłem gromadzenia kapitału politycznego. Współcześnie sama polityka informacyjna nie jest wystarczająca, niezbędne jest przejście od udzielania odpowiedzi na pytania do zaangażowanej komunikacji public relations i uzasadniania koncepcji przedstawianych projektów. Konieczne staje się poszukiwanie sposobów zbliżenia stanowisk poprzez dialog z publicznością i uzyskania akceptacji, uznania. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Abramczyk G.S.: Marketing polityczny. Uwagi praktyczne. W: Komunikatorzy. Wpływ, wrażenie, wizerunek. Red. A. Drzycimski. Warszawa-Bydgoszcz 2000
  • Black S.: Public Relations. ABC, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001
  • Braud Ph.: Rozkosze demokracji. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
  • Budzyński W.: Public Relations. Zarządzanie reputacją firmy. Warszawa 1999
  • Dobek-Ostrowska B.: Komunikowanie polityczne i publiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
  • Dobek-Ostrowska B.: Porozumienie czy konflikt? Politycy, media i obywatele w komunikowaniu politycznym. ParkEdukacja, Warszawa-Bielsko-Biała 2009
  • Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R.: Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wprowadzenie. Astrum, Wrocław 2001
  • Gaber I.: The media andpolitics. W: The Media: In Inroduction. Red. A. Briggs, P. Cobley, 1998
  • Goban-Klas T.: Public relations, czyli promocja reputacji. Pojęcia, definicje, uwarunkowania. Businessman Book, Warszawa 1996
  • Golinowski J.: Wizerunki organizacji politycznej. ASPRA-JR, Warszawa 2004
  • Kolczyński M., Sztumski J.: Marketing polityczny. Śląsk, Katowice 2000
  • Król M.: Złudzenie sensu. „Europa” 2008, nr 230, www.dziennik.pl/dziennik/europa/23015 8 .html
  • Marketing polityczny w teorii i praktyce. Red. A.W. Jabłoński, L. Sobkowiak. Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2002
  • Muszyński J.: Marketing polityczny. Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu, Warszawa 1999
  • Oleński J.: Ekonomika Informacji. Metody. PWE, Warszawa 2003
  • Olędzki J.: Public relations w komunikacji społecznej. W: Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju. Red. J. Olędzki, D. Tworzydło. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
  • Pawelczyk P., Piontek D.: Socjotechnika w komunikowaniu politycznym. Instytut Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, Poznań 1999
  • Przywództwo polityczne. Red. T. Bodio. "Studia Politologiczne" nr 5. Elipsa, Warszawa 2001
  • Seitel F.P.: Public Relations w praktyce. Felberg SJA, Warszawa 2003
  • Ulicka G.: Wpływ marketingu politycznego na zmiany w życiu publicznym państw demokratycznych. Studia Politologiczne, vol. 1, Elipsa, Warszawa 1996
  • Wojcik K.: Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Placet, Warszawa 2005
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171305447

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.