Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W systemie demokratycznym komunikacja stała się istotnym zadaniem struktur władzy, bowiem dla podmiotów władzy, osób i organizacji działających w sferze polityki poparcie społeczne ma egzystencjalne znaczenie. Właściwa komunikacja ze społeczeństwem, zakładająca wywoływanie określonych zachowań, zmian nastawienia i pozyskiwanie społecznej akceptacji stała się niezbędna dla osiągnięcia sukcesu. Komunikacja dwukierunkowa jest zakładana przez mechanizmy systemu demokratycznego, który również warunkuje proces PR, jako proces zarządzania komunikacją zgodnie z interesem społecznym. Współcześnie u podstaw prowadzenia public relations leży zasada demokracji, uznania praw człowieka jako konsumenta i obywatela, za istotny czynnik kształtowania zarówno ładu politycznego, jak i gospodarczego. W obszarze polityki PR zajmuje się budową reputacji, konstruowaniem płaszczyzny prezentacji wartości i takim kształtowaniem relacji z publicznością, które tworzą zrozumienie i akceptację społeczną. Profesjonalny polityczny PR w wielu kluczowych sytuacjach jest decydującym ogniwem urzeczywistniania celów. Coraz większą rolę odgrywa znajomość skutecznych metod komunikowania otoczeniu wprowadzanych zmian. Ich powodzenie zależy od społecznego poparcia, stopnia rozumienia ich celów i uwarunkowań. Zapowiedzi zmian są często źródłem gromadzenia kapitału politycznego. Współcześnie sama polityka informacyjna nie jest wystarczająca, niezbędne jest przejście od udzielania odpowiedzi na pytania do zaangażowanej komunikacji public relations i uzasadniania koncepcji przedstawianych projektów. Konieczne staje się poszukiwanie sposobów zbliżenia stanowisk poprzez dialog z publicznością i uzyskania akceptacji, uznania. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
489--508
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
- Abramczyk G.S.: Marketing polityczny. Uwagi praktyczne. W: Komunikatorzy. Wpływ, wrażenie, wizerunek. Red. A. Drzycimski. Warszawa-Bydgoszcz 2000
- Black S.: Public Relations. ABC, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001
- Braud Ph.: Rozkosze demokracji. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
- Budzyński W.: Public Relations. Zarządzanie reputacją firmy. Warszawa 1999
- Dobek-Ostrowska B.: Komunikowanie polityczne i publiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
- Dobek-Ostrowska B.: Porozumienie czy konflikt? Politycy, media i obywatele w komunikowaniu politycznym. ParkEdukacja, Warszawa-Bielsko-Biała 2009
- Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R.: Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wprowadzenie. Astrum, Wrocław 2001
- Gaber I.: The media andpolitics. W: The Media: In Inroduction. Red. A. Briggs, P. Cobley, 1998
- Goban-Klas T.: Public relations, czyli promocja reputacji. Pojęcia, definicje, uwarunkowania. Businessman Book, Warszawa 1996
- Golinowski J.: Wizerunki organizacji politycznej. ASPRA-JR, Warszawa 2004
- Kolczyński M., Sztumski J.: Marketing polityczny. Śląsk, Katowice 2000
- Król M.: Złudzenie sensu. Europa 2008, nr 230, www.dziennik.pl/dziennik/europa/23015 8 .html
- Marketing polityczny w teorii i praktyce. Red. A.W. Jabłoński, L. Sobkowiak. Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2002
- Muszyński J.: Marketing polityczny. Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu, Warszawa 1999
- Oleński J.: Ekonomika Informacji. Metody. PWE, Warszawa 2003
- Olędzki J.: Public relations w komunikacji społecznej. W: Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju. Red. J. Olędzki, D. Tworzydło. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
- Pawelczyk P., Piontek D.: Socjotechnika w komunikowaniu politycznym. Instytut Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, Poznań 1999
- Przywództwo polityczne. Red. T. Bodio. "Studia Politologiczne" nr 5. Elipsa, Warszawa 2001
- Seitel F.P.: Public Relations w praktyce. Felberg SJA, Warszawa 2003
- Ulicka G.: Wpływ marketingu politycznego na zmiany w życiu publicznym państw demokratycznych. Studia Politologiczne, vol. 1, Elipsa, Warszawa 1996
- Wojcik K.: Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Placet, Warszawa 2005
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171305447