PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 340 Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - wiodące orientacje | 251--265
Tytuł artykułu

Orientacja procesowa organizacji - aspekt teoretyczno-empiryczny

Warianty tytułu
Theoretical and Empirical Aspect of Business Process Orientation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem publikacji jest identyfikacja orientacji procesowej, jej cech charakterystycznych oraz ocena dojrzałości orientacji procesowej na podstawie wyników badań w organizacjach w Polsce. Badania potwierdziły, że poziom dojrzałości orientacji procesowej w organizacjach jest przeciętny. Oznacza to, że organizacje te nie osiągnęły jeszcze w pełni orientacji procesowej, lecz są na ścieżce w kierunku jej umacniania. Jednocześnie okazało się, że wyższą dojrzałość orientacji procesowej wykazują organizacje usługowe (w przeciwieństwie do produkcyjnych), z wyższymi rocznymi przychodami, duże. Odrzucono natomiast hipotezę o tym, że im dłuższy okres certyfikacji, to tym wyższa dojrzałość.(abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this paper is to identify business process orientation (BPO), its characteristics and maturity assessment of business process orientation based on survey results. The survey confirmed that in organizations in Poland the maturity of BPO is at the average level. It means that these organizations have not achieved BPO yet and they are going to reinforce it. Simultaneously it turns out that service organizations (by contrast with production organizations), with higher annual income and bigger in size demonstrate a higher level of BPO maturity. The hypothesis that organizations with longer period of certification show a higher level of BPO maturity was rejected.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Czekaj J. (red.), Zarządzanie procesami biznesowymi. Aspekt metodyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2009.
  • Czyż-Gwiazda E., Burka I., Orientacja procesowa w wybranych koncepcjach zarządzania, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 169, Wydawnictwo UE, Wrocław 2011.
  • Czyż-Gwiazda E., Ocena dojrzałości orientacji procesowej - wyniki badań pilotażowych, [w:] Zarządzanie jakością - Doskonalenie organizacji, tom I, red. T. Sikora, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków 2010.
  • Hertz S., Johansson J.K., de Jager F., Customer-oriented cost cutting: process management at Volvo, "Supply Chain Management: An International Journal" 2001, vol. 6, no. 3.
  • Kasprzak T. (red.), Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu. Studia Informatyki Gospodarczej, Difin, Warszawa 2005.
  • Lichtarski J., Profile orientacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem i kształtujące je czynniki, [w:] Kierunki i dylematy rozwoju nauki i praktyki zarządzania przedsiębiorstwem, red. H. Jagoda, J. Lichtarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.
  • Lockamy III A., McCormack K., Development of a supply chain management process maturity model, "Supply Chain Management: An International Journal" 2004, vol. 9, no. 4.
  • McCormack K., Willems J., van den Bergh J., Deschoolmeester D., Willaert P., Štemberger M.I., Škrinjar R., Trkman P., Ladeira M.B., Valadares de Oliveira M.P., Vuksic V.B., Vlahovic N., A global investigation of key turning points in business process maturity, "Business Process Management Journal" 2009, vol. 15, no. 5.
  • McCormack K.P., Johnson W.C., Business Process Orientation - Gaining the E-Business Competitive Advantage, St. Lucie Press, Florida, FL, 2001.
  • McCormack K.P., Johnson W.C., Walker W.T., Supply Chain Networks and Business Process Orientation: Advanced Strategies and Best Practices, The St. Lucie Press/APICS Series on Resource Management, CRC Press LLC, Florida, FL, 2003.
  • Norma PN-EN ISO 9001:2009 Systemy Zarządzania Jakością. Wymagania, PKN, Warszawa 2009.
  • Nowosielski S. (red.), Procesy i projekty logistyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2008.
  • Palmberg K., Experiences of implementing process management: a multiple-case study, "Business Process Management Journal" 2010, vol. 16, no. 1.
  • Sentanin O.F., Almada Santos F.C., Chiappetta Jabbour C.J., Business process management in a Brazilian public research centre, "Business Process Management Journal" 2008, vol. 14, no. 4.
  • Skrinjar R., Bosilj-Vuksic V., Indihar-Stemberger M., The impact of business process orientation on financial and non-financial performance, "Business Process Management Journal" 2008, vol. 14, no. 5.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171306699

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.