PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 13 | nr 2 | 17--25
Tytuł artykułu

Mikrotypografia współczesnej prasy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Microtypography of Modern Press
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem artykułu jest analiza podstawowych problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu szeroko rozumianej mikrotypografii współczesnej prasy. Mikrotypografia obejmuje wszystkie zagadnienia dotyczące konstrukcji graficznej liter, wyrazów i wersów, zarówno w aspekcie ich projektowania, jak i stosowania w gazetach i czasopismach. Pisma drukarskie muszą spełniać kryteria doskonałej rozpoznawalności i czytelności, powinny umożliwiać zmieszczenie wielu informacji na jak najmniejszej powierzchni, mieścić jak najwięcej znaków w wersie łamu i sprostać technologicznym warunkom drukowania. Aktualnie kroje pisma są częścią marki gazety lub czasopisma. Pismo i layout są medium, poprzez które informacje docierają do czytelników. Zdecydowana większość gazet i czasopism w Stanach Zjednoczonych i Europie używa specjalnie zaprojektowanych krojów pism i osiąga dzięki temu swój własny charakterystyczny styl, np. "The Guardian", "Le Monde", "La Stampa", "Der Spiegel", "Gazeta Wyborcza". Czytelny, interesujący i estetyczny design, którego nieodzownym elementem jest mikrotypografia, może znacznie zwiększyć liczbę odbiorców, podnieść nakład, co aktualnie jest bezwzględnym warunkiem zaistnienia lub przetrwania na trudnym ekonomicznie rynku prasy. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the analysis of fundamental theoretical and practical problems of widely understood microtypography of modern press. Microtypography encompasses all issues connected with the graphic construction of characters, words and lines, both in terms of their design and their application in newspapers and magazines. The printing typefaces must meet the criteria of perfect recognition and readability, they should make it possible to include much information on a small space, they should include very many characters in a page line and meet the technological conditions of printing. At present, the writing typefaces are part of newspaper or magazine brand. The newspaper and layout are the medium, through which news reaches its readers. The biggest majority of newspapers and magazines in the United States and Europe make use of specially designed typefaces and thank to that, they work out their own specific style, e.g. "The Guardian", "Le Monde", "La Stampa", "Der Spiegel", "Gazeta Wyborcza". A clear, interesting and neat design, whose essential element is microtypography, can significantly increase the number of readers, increase newspaper circulation, which - at present - is a sine qua non condition of press existence and survival on the economically difficult press market. (original abstract)
Rocznik
Tom
13
Numer
Strony
17--25
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania Edukacja we Wrocławiu
Bibliografia
  • A. Stypińska, Ciułacze słowa albo naganiacze motyli, "Print & Publishing" 1996, z. 15, s. 60.
  • A. Tomaszewski, Leksykon pism drukarskich, Warszawa 1996, s. 232-233.
  • B. Zachrisson, Studia nad czytelnością druku, Warszawa 1970, s. 35.
  • A. Kapr,W. Schiller, Rytm, Poligrafika" 1986, nr 10, s. 238.
  • J. Hochuli, Detal w typografii, Kraków 2009, s. 8-9.
  • www.ronreason.com/personal/bodytext.html
  • www.new.myfonts.com/person; www.fontbureau.com
  • www.ascendercorp.com/pdf/Ascender_Corp_Fonts_on_the_Front_Page_11_19_2004.pdf
  • www.typesociety.org
  • www.felicianotypefoundry.com
  • www.tdc.org
  • www.atypi.org
  • www.erreacomunicacion.com
  • www.ribmunk.dk
  • www.palmerwatson.com
  • www.guardian.co.uk
  • www.dandad.org
  • www.elmundo.es
  • www.chimera.media.com
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171307297

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.