PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | z. 96 | 133--148
Tytuł artykułu

Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (SOB) w instytucjach finansowych w Polsce. Część I. Zarys teoretyczny koncepcji Model SOB dla instytucji finansowych

Warianty tytułu
Corporate Social Responsibility (CSR) in Financial Institutions in Poland, part 1
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejszy artykuł jest próbą określenia stanu rozwoju koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu wśród instytucji finansowych w Polsce. Przedstawiono w nim genezę oraz definicje SOB, argumenty zwolenników i przeciwników tej koncepcji, a także próbę konstrukcji modelu SOB dla instytucji finansowych. Z roku na rok stopniowo wzrasta zaangażowanie instytucji finansowych w wielu obszarach SOB, odpowiednio kształtują swoje relacje: • z klientami - oferując odpowiednio dostosowaną i szeroką ofertę produktową, prowadząc działalność informacyjną i edukacyjną, • z pracownikami - dbając o ich rozwój (szkolenia, ścieżki kariery), a także zwiększając ich zaangażowanie w wielu akcjach charytatywnych, głównie poprzez wolontariat pracowniczy, • z akcjonariuszami - przestrzegając zasad ładu korporacyjnego, stosując dobre praktyki, publikując regularnie dane finansowe istotne z punktu widzenia inwestorów, • ze społeczeństwem - poprzez działalność sponsoringową i charytatywną, powołując Fundacje, itp. Korzyści, a także i koszty płynące z działań społecznie odpowiedzialnych zależą od wielu różnych czynników: m.in. rodzaju, jakości programu SOB, poziomu zaangażowania uczestników w ich realizację, odbiór społeczny. Wśród głównych korzyści można wyróżnić przede wszystkim poprawę reputacji, lojalności klientów, wzrost satysfakcji i zaangażowania pracowników, lepsze relacje z inwestorami, mediami itd. Autorski model SOB stwarza możliwości analizy działań podejmowanych przez polskie instytucje finansowe, kładąc szczególny nacisk na budowę przez nie właściwych relacji z pracownikami, właścicielami/akcjonariuszami, klientami oraz społecznościami lokalnymi(abstrakt oryginalny)
EN
In recent years, both on the international arena and in Poland there has been a growing significance of CSR. Though this concept has been developed since the beginning of the 20th century, there are suitable conditions for its broader development at present. There is a clear conviction that companies should consider CSR ideals in their strategies on competitive markets, despite being focused on the growth in corporate value and high profitability. Financial institutions are no doubt the most important financial system entities in the market economy. The article presents the theoretical outline of the concept of CSR, arguments for and against social responsibility as well as CSR model of financial institutions in Poland. The aim of this article is to find the answer to the question in what way financial institutions in Poland perceive the concept of CSR and to indicate actions to be undertaken by financial institutions within the CSR.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
133--148
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Bakan J., Korporacja. Patologiczna pogoń za zyskiem i władzą, Wydawnictwo Lepszy Świat, Warszawa 2006.
  • Blair M. M., Ownership and Control: Rethinking Corporate Governance for the Twenty-First Century, The Brookings Institution, Washington 1995.
  • Coase R., The Nature of the Firm, w: The Nature of the Firm: Origins, Evolution and Development, red. O. E. Williamson, S. G., Winter, Oxford University Press, Nowy Jork 1937.
  • Donaldson T., Preston L. E., The Stakeholder theory of the corporation: concepts, Evidence and implications, "Academy of Management Review", 1995, Vol. 80.
  • Frederick W. C., Davis K., Post J. E., Corporate Social Responsibility and Business Ethics, wyd. 6, McGraw-Hill Publishing Company, New York 1988.
  • Friedman M., Friedman R., Free to Choice, Nowy Jork 1981.
  • Friedman M., The Social Responsibility of Business Is to Increase Its Profits, "New York Times Magazine" z 13 września 1970 r
  • Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2004
  • Guidance on Corporate Social Responsibility Management and Reporting for the Financial Services Sector, www.abi.org.uk/FOR GE/, 2002
  • Hopkins M., A Planetary Bargain: Corporate Social Responsibility Comes of Age, Macmillan, UK , 1998, www.mhcinternational.comglossary
  • Inny wymiar biznesu, "Gazeta Prawna" z 22 grudnia 2007 r., www.bankier.pl
  • Jackson J. R., Miller R. L., Miller S. G., Business & Society. Managing Social Issues, West Publishing Company, New York 1997
  • Jeżowski P. (red.), Ekonomiczne problemy ochrony środowiska i rozwoju zrównoważonego w XXI wieku, SGH, Warszawa 2007.
  • Koładkiewicz I. (red.), Grupy Kapitałowe w Polsce, Difin, Warszawa 1998
  • Realizacja partnerstwa na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia: uczynienie Europy liderem w zakresie odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw, Komunikat Komisji Wspólnot Europejskich Nr 52006DC0136 z 22 marca 2006 r.
  • Rojek-Nowosielska M., Kształtowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, Wyd. Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2006.
  • Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2004.
  • System finansowy w Polsce, red. B. Pietrzak, Z. Polański, B. Woźniak, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2004.
  • Walczak-Duraj D., Ład etyczny w gospodarce rynkowej. Doświadczenia polskiej transformacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171309887

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.