PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 40 Kształtowanie wartości przedsiębiorstwa - aspekty teoretyczne i praktyczne | 97--124
Tytuł artykułu

Strategie inwestycyjne na rynku kontroli przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Investment Strategies on the Corporate Control Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przez rynek kontroli rozumieć należy ten segment rynku kapitałowego, na którym dochodzi do transakcji strategicznymi, czy też inaczej mówiąc kontrolnymi pakietami akcji. Na rynku kontroli przedmiotem obrotu są de facto różne stopnie nabywanej bądź zbywanej władzy nad korporacją. W swej różnorodności oczywiście różne transakcje charakteryzują się różnym stopniem kontroli uzależnionym od stopnia koncentracji lub rozproszenia kapitału danej spółki. Szczególnie ważne w tym kontekście wydaje się zwrócenie uwagi na konieczność rozróżnienia wartości rynkowej przedsiębiorstwa, rozumianej jako wartość potencjalna dla każdego hipotetycznego inwestora, który nie ma indywidualnego wpływu na strategią firmy, od wartości inwestycyjnej rozumianej jako wartość postrzegana przez konkretnego inwestora mającego wpływ lub zamierzającego przejąć kontrolą nad firmą, a następnie realizować własną, indywidualną strategią. Rozróżnienie to powoduje poważne implikacje zarówno w wypadku podejmowanych w przedsiębiorstwach decyzji, jak i w ramach analiz, ocen i wycen dokonywanych na rynku kapitałowym. Wyraźne wskazanie na różnice pomiędzy wartością rynkową a wartością inwestycyjną ma więc zasadniczy wpływ na mechanizm powstawania i funkcjonowania rynku kontroli przedsiębiorstw. Przyjęcie standardu wartości inwestycyjnej, a więc wartości dla konkretnego inwestora wymusza analizę inwestorów operujących na rynku kapitałowym przez pryzmat ich charakterystycznych cech, indywidualnych preferencji stosowanych strategii. Typologia inwestorów z punktu widzenia stosowanych przez nich strategii inwestycyjnych na rynku kapitałowym wyznacza strukturę podmiotową rynku kontroli przedsiębiorstw. Możliwość wpływu na strategiczne decyzje firm oraz sposób korzystania z tych uprawnień przez ich większościowych akcjonariuszy opisuje specyficzne strategie działania na rynku kontroli. (fragment tekstu)
EN
The article presents different approaches concerning an enterprise value perception, indicating the differences between them. Further the reasons for the idea that enterprise value should be seen above all from perspective accepted by investors on the capital market are given. The characteristics of the enterprise role in different economic systems in the world serves it. From the enterprise role and function a further model solution has been derived within the range of the capital market functioning with its significant segment which is market for the corporate control. On this background the so-called standards, i.e. detailed value definitions have been mentioned. Introduction of the value standards allows to organize knowledge and define in a universal way the essence of the enterprise value. The important element on this stage is a reference of the universal enterprise value concept to the value determined on the capital market in the context of the accepted dissertation subject. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • E. Davis. G. Shore. D. Thompson: Continental Mergers are Different. W: European Mergers and Merger Policy. Red. M. Bishop, J. Kay. Oxford 1993, s. 328.
  • M.E. Porter: Capital Disadvantage. American Failing Investment System. "Harvard Business Review" 1992, No 9-10, s. 70.
  • Ł. Gębski: Kapitał szuka firmy. Preferencje dysponentów kapitału inwestycyjnego. "Magazyn Parkiet. Przegląd rynku kapitałowego. Źródła kapitału" 1997. nr 12.
  • K. Heisig: Proces inwestowania w przedsiębiorstwach Hoogovens Group. W: H. Henzel: Inwestycje przedsiębiorstw w warunkach gospodarki rynkowej. Katowice 1994, s. 95-101.
  • K. Dziworska, M. Szpak: Kryteria oceny inwestycji venture capital. W: Dostosowanie metodyki oceny efektywności inwestycji do standardów światowych. Conference materials. Poznań 1995. s. 82-91.
  • P.A. Gaughan: Mergers. Acquisitions and Corporate Restructurings. New York 1996, s. 104.
  • A. Black, P. Wright, J.E. Bachman: W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy. Warszawa 2000, s. 145.
  • Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw. Red. W. Frąckowiak. Warszawa 1998, s. 35.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171310655

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.