PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 2 | nr 3 | 83--96
Tytuł artykułu

Instrumenty społecznej odpowiedzialności biznesu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Social Responsibility Instruments
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koncepcja odpowiedzialnego biznesu coraz mocniej funkcjonuje w polskich realiach gospodarczych, niemniej jednak nadal wyniki przeprowadzanych na gruncie rodzimego biznesu badań wykazują słabą orientację przedsiębiorców, zwłaszcza małych i średnich firm, w idei CSR. O ile ogólnie koncepcja społecznej odpowiedzialności jest dosyć znana, o tyle jej szczegóły, sposoby formułowania strategii oraz instrumentarium, a nawet płynące z niej korzyści, to kwestia nadal mało rozpowszechniona. Stąd wielu przedsiębiorców napotyka na barierę niewiedzy i braku informacji, które z jednej strony ułatwiają rozpowszechnianie i utrwalanie się błędnych stereotypów dotyczących tej koncepcji, a poza tym oddalają przedsiębiorców od zamiaru wdrożenia CSR w swoich firmach. Przedmiotem artykułu są przykłady instrumentów realizujących strategię społecznej odpowiedzialności.(abstrakt oryginalny)
EN
Responsible business notion is more and more present in Polish economy, however the results of the research carried out in Polish business still shows a low level of CRS idea knowledge, especially in small and medium companies. Although responsible business notion is generally known, its details, ways of preparing strategy, instruments and what is more its benefits are still narrowly spread. Many business people face the lack of knowledge and information, which on one hand make it easier to spread and deepen wrong stereotypes connected with this notion and on the other hand make business people unwilling to implement CRS in their companies. The subjects of this article are examples of instruments which are responsible for realization of social responsibility strategy.(original abstract)
Rocznik
Tom
2
Numer
Strony
83--96
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Opolski
Bibliografia
  • Bratnicki M., Podstawy współczesnego myślenia o zarządzaniu, Triada, Dąbrowa Górnicza 2000.
  • Cieślik J., Gasparski W., Etyczna firma. Pakiet narzędziowy dla wdrożenia standardów etycznych w małej i średniej firmie, Dostępny w Internecie: www.cebi.pl/texty/etycznafirma.doc. [dostęp 18 maja 2008].
  • Europejskie standardy etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu, Gasparski W. (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L.Koźmińskiego, Warszawa 2003.
  • Gasparski W., Programy etyczne firm i ich projektowanie [w:] Annales 2001, t. IV, Etyka w życiu gospodarczym, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2001.
  • Grzegorzewska-Ramocka E., Koncepcja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w marketingu strategicznym, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach, Kielce 2005.
  • Hope E., Czy korporacyjna kultura CSR może być wzorcem dla małych i średnich przedsiębiorstw, [w:] Społeczna odpowiedzialność biznesu w małych i średnich przedsiębiorstwach, Bąk M., Kulawczyk P. (red.), IBnDiPP, EQUAL, Warszawa 2008.
  • Kotler Ph., Konkurencyjność a charakter społeczny, [w:] Organizacja przyszłości, F. Hesselbein, M. Goldsmith, R. Beckhard (red.), Business Press, Warszawa 1998.
  • Lewicka-Strzałecka A., Etyczne standardy firm i pracowników, IFiS PAN, Warszawa 1999.
  • Lewicka-Strzałecka A., W poszukiwaniu nowych instrumentów społecznej legitymizacji firmy [w:] Kontrowersje wokół marketingu w Polsce - tożsamość, etyka, przyszłość, Garbarski L. (red.), Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa, 2004.
  • PR a społeczne zaangażowanie biznesu, czyli jak budować relacje z grupami ważnymi dla firmy i realnie zmieniać świat na lepsze, Golewska-Stafiej A.M. (red.), Fundacja Komunikacji Społecznej, Warszawa 2004.
  • Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.
  • Rok B., Audyt etyczny według reguł AA 1000jako narzędzie edukacji menedżerskiej [w:] Etyka biznesu jako przedmiot nauczania, Gasparski W., Lewicka-Strzałecka A. (red.) Wydawnictwo WSPiZ im. L. Koźmińskiego w Warszawie, Warszawa 2001.
  • Rok B., Partnerstwo społeczne jako strategiczny wymiar działalności przedsiębiorstw, Magazyn Ekologiczny Kropla nr 2/2004, Dostępny w Internecie: http://kropla.eko.org.pl/31/partnerstwo.html, [dostęp 18 maja 2008].
  • Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Sokół E., Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) - krytyczna analiza koncepcji, "Optimum Studia Ekonomiczne" 2006, nr 4.
  • Więcej niż zysk czyli odpowiedzialny biznes. Programy strategie, standardy, Rok B. (red.), Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2001.
  • Żabicki D., Założenia systemu odpowiedzialności społecznej SA 8000. Interpretacja wymagań normy Social Accountability 8000, "Zarządzanie Jakością" 2007, nr 3.
  • Żemigała M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wolters Kluwer Polska Sp.z o.o., Kraków 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171311561

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.