PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 51 Modelowanie procesów i systemów logistycznych, cz. XIII | 137--153
Tytuł artykułu

Terminalizacja łańcuchów dostaw ze szczególnym uwzględnieniem aspektu podmiotowego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Terminalization of Supply Chains with Special Attention to Their Subjective Issue
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koncepcja łańcucha dostaw doczekała się już znacznej liczby opracowań teoretycznych. Spotkać w nich można m.in. liczne definicje tego pojęcia - z różnych punktów widzenia i z uwzględnieniem różnych kryteriów. Przez niektórych autorów kwestionowany jest sam termin określający tak dziś popularną koncepcję. Wskazuje się mianowicie, iż pojęcie "łańcuch dostaw" w ogóle nie powinno być stosowane i należy je raczej zastąpić bardziej adekwatnym zwrotem "sieci popytu". Owo przekonanie wynika z faktu, iż swoistym motorem napędzającym działanie łańcucha dostaw jest popyt kreowany na rynku przez klientów. Termin "sieć" podaje się jako zasadny, gdyż we współczesnych realiach gospodarczych istnieje zwykle "wielu dostawców, dostawców dostawców i wielu klientów oraz klientów klientów". W kontekście tematyki niniejszego artykułu istotne jest podkreślenie, iż łańcuchy dostaw poddawane są silnym tendencjom globalizacyjnym. Dlatego też spośród różnych, swoistych typów łańcuchów dostaw wymienianych w literaturze przedmiotu, zasadne wydaje się przywołanie pojęcia "globalnych" łańcuchów dostaw. Ich funkcjonowanie wiąże się z koniecznością dostosowywania działalności różnych grup podmiotów do zróżnicowanych warunków panujących na rynkach lokalnych, swoistego "przezwyciężania" upływającego czasu i "skracania" odległości między punktami nadania i odbioru ładunków. (fragment tekstu)
EN
Container terminals (sea and inland) are nowadays becoming important parts in global supply chains. They are achieving a high level of integration within supply chains. Modern terminals facilitate the processes taking place in global supply chains, considerably contribute to their integration, synchronization and can be regarded as buffers. Hence, the current stage of development of global supply chains is referred to as "terminalization". The purpose of this paper is to highlight the concept of "terminalization" of supply chains, main dimensions of terminalization and important types of involved actors. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Morska w Gdyni
Bibliografia
  • Buck Consultants International współpraca Catram Consultants i ISL, Zmieniająca się rola portów morskich UE w globalnej logistyce morskiej - możliwości, wyzwania i strategie, 2009, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Wewnętrznej Unii Europejskiej, Ekspertyza; www.pedz.uni-mannheim.de/daten/edz-ma/ep/10/EST29255.pdf.
  • Christopher M., Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw, Polskie Centrum Doradztwa Logistycznego, Poznań 2000.
  • de Langen P.W., Ensuring Hinterland Access. The Role of Port Authorities, International Transport Forum, Join Transport Research Centre, OECD, Discusion Paper No 2008-11, March 2008; www.internationaltransportforum.org/jtrc/discussionpapers/DP200811.pdf.
  • Kawa A., Konfigurowanie łańcucha dostaw, [w:] Strategie łańcuchów dostaw, M. Ciesielski, J. Długosz (red.), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.
  • Miklińska J., Rola portów morskich w lądowo-morskich łańcuchach dostaw, [w:] Logistyka międzynarodowa wyzwaniem dla gospodarki światowej, E. Gołembska, Z. Bentyn (red.), Zeszyty Naukowe nr 224, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2012.
  • Miklińska J., Rozwój koncepcji usługowej działalności logistycznej, [w:] Logistyka. Infrastruktura na świecie, M. Mindur (red.), wyd. II, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji-PIB, Warszawa-Radom 2012.
  • Misztal K., KuŸma L., Szwankowski S., Organizacja i eksploatacja portów morskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1994.
  • Notteboom T., Rodrigues J.-P., The corporate geography of global container terminal operators, "Maritime Policy & Management" 2012, nr 39(3), doi:10.1080/03088839.2012.671970, www.porteconomics.eu.
  • Pettit S.J., Beresford A.K.C., Port development: from gateways to logistics hubs, "Maritime Policy & Management" 2009, vol. 36, no. 3.
  • Rodrigue J.-P., Browne M., International maritime freight movements, [w:] Transport geographies. Mobilities, Flows and Spaces, R. Knowles, J. Shaw, I. Docherty (ed.), Blackwell Publishing, Singapore 2008.
  • Rodrigue J.-P., Notteboom T., The terminalization of supply chains: reassessing the role of terminals in port/hinterland logistical relationships, "Maritime Policy & Management" 2009, no. 36(2).
  • Slack B., The Terminalisation of Seaports, [w:] Ports, Cities and Global Supply Chains, J. Wang, D. Olivier, T. Notteboom, B. Slack (ed.), Ashgate Publishing Ltd, Osford 2007.
  • Szołtysek J., Dostępność jako uniwersalna determinanta działań logistycznych realizowanych w sieciach, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 2012, nr 6.
  • Świerczek A., Próba naukowej refleksji nad koncepcją łańcucha dostaw, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 2012, nr 3.
  • Urbanyi I., Terminale kontenerowe w globalnych łańcuchach dostaw na przykładzie Deepwater Container Terminal w Gdańsku, "Logistyka" 2012, nr 3.
  • van der Horst M.R., van der Lugt L.M., Coordination mechanisms in improving hinterland accessibility: empirical analysis in the port of Rotterdam, "Maritime Policy & Management" 2012, vol. 38, no. 4.
  • http://www.worldshipping.org/about-the-industry/global-trade/top-50-world-containerports.
  • http://www.alphaliner.com/top100/.
  • http://blog.ciltsl.com/archives/2013/01/global-container-terminal-operator-rankings-remaindynamic/.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171311605

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.