PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 51 Modelowanie procesów i systemów logistycznych, cz. XIII | 293--300
Tytuł artykułu

Gaz ziemny i techniki jego stosowania jako paliwa dla transportu samochodowego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Natural Gas as Alternative Fuel for Road Transport Vehicles
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Transport samochodowy wywiera negatywny wpływ na środowisko naturalne człowieka. Spalanie paliw w silnikach spalinowych jest jednym z trzech, obok energetyki i sektora komunalno-bytowego, głównych źródeł antropogenicznych zanieczyszczeń powietrza. Silniki spalinowe zasilane olejem napędowym emitują do atmosfery znaczne ilości szkodliwych dla człowieka substancji. Spaliny silników wysokoprężnych są wieloskładnikowymi mieszaninami związków chemicznych powstającymi w wyniku procesu spalania oleju napędowego i silnikowego. Oprócz zanieczyszczenia środowiska produktami spalania paliw płynnych, ciężkie pojazdy samochodowe emitują znaczne ilości hałasu - czynnika bardzo negatywnie oddziałującego na zdrowie człowieka. Celem artykułu jest przedstawienie możliwości ograniczenia negatywnego wpływu pojazdów ciężkich na środowisko naturalne człowieka. W artykule zaprezentowano kierunki rozwoju technologii magazynowania i przewożenia metanu jako paliwa do pojazdów samochodowych. Przedstawiono także krótką charakterystykę rynku gazu występującego w postaci skroplonej i sprężonej. (fragment tekstu)
EN
Road transport poses threat to the environment. Burning traditional fuels in internal combustion engines is one of three, besides energy production and municipal and household sector, main sources of anthropogenic air pollution. The aim of this article is to consider a possible limitation of the impact of heavy-duty vehicles on the environment. In the article a new direction of development of technology of storage and transportation of natural gas as fuel is presented. One of the methods for reducing emissions is using alternative fuels which are cleaner than traditional ones. In cities in the world public transport heavy vehicles have been filled up with compressed natural gas for many years. Since a new technology of transportation and storage of methane has been invented, LNG (Liquefied Natural Gas) has been applied to vehicles. Properties of LNG allow us to reduce the size of gas tanks in vehicles. Those tanks though must keep gas in low temperature. Methane-fueled vehicles combine qualities of CNG-powered environmentally friendly cars and traditional vehicles filled up with liquid fuels. CNG-powered buses have considerable limitations, which include relatively small amount of fuel kept under pressure in big and heavy fuel tanks. The development of technology of CNG has enabled the automotive industry to eliminate those drawbacks. After first tests of cryogenic tanks in vehicle there is hope that they will soon be as easily available as CNG buses. All these facts encourage us to look optimistically at the prospect of development of LNG-fueled buses. (original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • http://web.iveco.com/poland/press-room.
  • http://gazownictwo.wnp.pl/pierwszy-statek-w-gazoporcie-o-pol-roku-szybciej.
  • http://www.polskielng.pl/lng/.
  • Materiały informacyjne firmy Iveco, Gdańsk 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171312085

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.