PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 51 Modelowanie procesów i systemów logistycznych, cz. XIII | 301--315
Tytuł artykułu

Wirtualna współpraca firm w organizacji procesów transportowych na przykładzie platformy T-scale

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Virtual Collaboration of Companies in the Organization of Transport Processes on the T-Scale Platform Example
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Warto podkreślić, że niezależnie od stanu rozwoju gospodarczego w ostatnich czterech latach odnotowano wzrost przewozów towarowych przy wykorzystaniu transportu drogowego. Przykładowo, na podstawie najnowszych danych z 2012 r. udostępnionych przez Europejski Urząd Statystyczny udział transportu drogowego w przewozach ładunków według rodzaju transportu w Europie, liczony w tonokilometrach, wyniósł 79%. Zmiany te spowodowały, że dane przedsiębiorstwo, chcąc funkcjonować na rynku oraz, co ważniejsze, rozwijać się i przynosić oczekiwane zyski, zostało zmuszone do wprowadzenia zmian w bieżącej działalności. W związku z tym konieczne stało się poszukiwanie takich zestawów działań, najczęściej realizowanych w sekwencji, które umożliwią wytworzenie produktu lub usługi o określonym i akceptowalnym przez klienta poziomie wartości. W przypadku firm produkcyjnych czy usługowych istotne są sposoby racjonalizacji kosztów bieżącej działalności. Szczególnie ważna jest redukcja kosztów logistycznych generowanych przez realizację procesów w poszczególnych łańcuchach dostaw. W związku z powyższym celem referatu jest przedstawienie rozwiązania umożliwiającego racjonalizację kosztów wynikających z bieżącego sposobu organizacji wybranych procesów logistycznych w łańcuchach dostaw. (fragment tekstu)
EN
The main objective of economic activity of practically every enterprises to make profit in Current model of organization of transport&logistics process esresults in inefficientuse of transport resources, high transport costs, increasing congestions and CO2 emission. This effect has been demonstrated by research conducted by the authors as well as by the European Environmental Agency. This situation can be change by development of alternative business model for collaboration in organisation of the transport processes with in the supply chains. The aim of this paperis to present practical implementation of the T-Scale platform that enablescol laboration between independent transport users and transport service providers. More over, an overview of existing communication platform with its major functionalities a represented. The work is summarized by the major benef its of collaboration a chieved by the group of companies operating in the FMCG sector in Poland. (original abstract)
Twórcy
  • Instytut Logistyki i Magazynowania GS1, Poznań, Polska
Bibliografia
  • Adamczyk J., Nitkiewicz T., Programowanie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
  • Coyle J., Bardi E., Langley Jr. C., Zarządzanie logistyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.
  • Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1994.
  • Golińska P., Hajdul M., Multi-agent Coordination Mechanism of Virtual Supply Chain, KESAMSTA 2011.
  • Griffin W.R., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Hajdul M., Model of coordination of transport processes according to the concept of sustainable development, "LogForum" 2010, nr 3(21).
  • Hajdul M., Coordination Model of Transport Processes Based on Sustainable Development Concept, Sustainable Transport, New Trends and Business Practices, Springer-Verlag, Berlin- Heidelberg 2012.
  • Jong H.W. de, The structure of European industries, Kluwer Academic Publisher, Dordrecht 1988.
  • McKinnon A., EuropeanFreight Transport Statistics: Limitations, Misinterpretations and Aspirations, Report prepared for the 15th ACEA Scientific Advisory Group Meeting, Heriot-Watt University, Edinburgh 2010.
  • Menard C., Economie des organisations, La Decouverte, Paris 1990.
  • Milewska B., Możliwości zastąpienia relacji trade-off relacją trade-up w logistyce i produkcji (cz. 1), "Logistyka" 2005, nr 5.
  • Najda-Janoszka M., Organizacja wirtualna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010.
  • Skawińska E., Zalewski I.R. (red.), Klastry biznesowe w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności regionów. Świat - Europa - Polska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
  • Stajniak M., Foltyński M., Hajdul M., Krupa A., Transport i spedycja, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2007.
  • Śliwczyński B., Hajdul M., Golińska P., Standards for transport data exchange in the supply chain - pilot studies, "Lecture Notes in Computer Science" 2012, vol. 7327.
  • Wyrwicka K.M. (red.), Struktury klastrowe i ich funkcjonowanie, Wielkopolska Izba Przemysłowo-Handlowa, Poznań 2009.
  • Załoga E., Milewski D., Spedycja. Procesy i usługi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2005.
  • www.eea.europa.eu/data-and-maps/figures/road-freight-load-factors-during.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171312087

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.