PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 27 (2) Zarządzanie strategiczne : rozwój koncepcji i metod | 291--307
Tytuł artykułu

Specyficzne aktywa: koncepcje teoretyczne i dowody empiryczne

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Specific Assets : Theoretical Concepts and Empirical Evidence
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problem zaangażowania inwestycyjnego partnerów w relację jest rezultatem studium literatury i obserwacji współdziałania uczestników znajdujących się na różnych szczeblach kanału dystrybucji samochodów, skłania do rozpoznania zaangażowania autoryzowanych dealerów (pełniących rolę kupujących w tych relacjach międzyorganizacyjnych) w aktywa dedykowane relacji z kluczowym dostawcą. Tym bardziej, że wejście w te relacje i ich utrzymanie wymaga od kupującego inwestowania w wysoko specjalizowane aktywa. Dlatego celem opracowania jest konceptualizacja i identyfikacja specyfiki aktywów u autoryzowanych dealerów jednego z koncernów samochodowych funkcjonujących w Polsce. Opracowanie wpisuje się w cykl badań nad determinantami relacyjnej przewagi konkurencyjnej. Dlatego najpierw wyjaśniono, dlaczego przedsiębiorstwa decydują się na status współtwórców wartości. Tym samym rezygnując z bycia niezależnym podmiotem gospodarczym. Następnie uwaga koncentruje się na wyróżnikach charakteryzujących wybrane formy transakcji. Kolejno artykuł prezentuje przegląd definicji specyficzności aktywów, rolę specyficzności aktywów w międzyorganizacyjnych relacjach oraz studium zaangażowania inwestycyjnego kupujących w relacji z kluczowym dostawcą. (abstrakt oryginalny)
EN
The problem of the relationship partners' investment commitment, resulting from the literature study and from the observation of participants' cooperation at different levels of the car distribution channel, induces us to recognize the commitment of authorized dealers (acting as buyers in this inter-organizational relationship) in the assets dedicated to the relationship with the key supplier. This is all the more important because entering into these relationships and their maintenance require the buyer to invest in highly specialized assets. Therefore, the aim of the paper is the conceptualization and identification of the assets specificity with authorized dealers of one of the car companies operating in Poland. The study is part of the research on the determinants of relational competitive advantage. First, the author explains why companies opt for the status of the value co-producers and thus, forgo to be independent economic agents. Then, attention is paid to distinguishing characteristics of selected forms of transactions. Furthermore, the paper presents the review of the assets specificity definitions, the role of assets specificity in inter-organizational relationships, as well as the study of buyers' investment commitment in the relationship with the key supplier. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Bibliografia
  • Abbad H., Pache G., Fernandez D.B., Peut-on de sormais parler d'engagement d distrib te r dans la relation avec l'ind striel? "Gestio n Internacional", Vol.16, No 4.
  • Anderson J.C., Håkansson H., Johanson J., Dyadic Business Relationships Within a Business Network Concept, "Journal of Marketing" 1994, Vol. 58, nr 4, s. 1 - 15.
  • Barney J.B., Firm resources and sustained competitive advantage, "Journal of Management", 1991, Vol. 17.
  • Bensaou M., Venkatraman N., Configurations of interorganizational relationships: A comparison between U.S. and Japanese automakers, "Management Science" 2001, Vol.41, No 9.
  • Bratnicki M., Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii, Agencja Wydawnicza Placet, 2000.
  • Bratnicki M., Przedsiębiorcze zdolności dynamiczne jako źródło trwałej, wysokiej efektywności przedsiębiorstwa, w: Jagoda H., Lichtarski J., Kierunki i dylematy rozwoju nauki i praktyki zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.
  • Buvik A., Reve T., Asymmetrical deployment of specific assets and contractual safeguarding in industrial purchasing relationships, "Journal of Business Research" 2001, Vol. 51.
  • Capaldo A., Network structure and innovation: the leveraging of a dual network as a distinctive relational capability, "Strategic Management Journal", 2007, Vol. 28.
  • Conner K.R., A historical comparison of resource-based view and five schools of thought within industrial organization economics: Do we have a new theory of the firm? "Journal of Management", 1991, Vol. 17.
  • Cox A., Relational competence and strategic procurement management: towards an entrepreneurial and contractual theory of the firm, "European Journal of Purchasing and Supply Management", 1996, Vol. 2.
  • Czakon W., Istota relacji sieciowych przedsiębiorstwa, "Przegląd Organizacji" 2005, nr 9.
  • Czakon W., Koordynacja sieci - wieloraka forma organizacji współdziałania, "Przegląd Organizacji" 2008, nr 9.
  • Czakon W., Sieci w zarządzani strategicznym, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.
  • David R.J., Han S.K., A systematic assessment of the empirical support for transaction cost economics, "Strategic Management Journal", 2004, Vol. 25.
  • de Vita G., Tekaya A., Wang C.L., The Many Faces of Asset Specificity: A Critical Review of Key Theoretical Perspectives, "International Journal of Management Reviews", 2011, Vol. 13.
  • Dyer J.H., Effective inter firm collaboration: How firms minimize transaction costs and maximize transaction value, "Strategic Management Journal", 1997, Vol. 18.
  • Dyer J.H., Singh H., The relational view: cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage, "Academy of Management Review", 1998, Vol. 23, Vol. 4.
  • Fernandes V., Gestion de la relation fo rnisse rs: e tude des relations entreles modes de contro le et les dimensions des transactions Supplier Relationship Management: a study of the relationships between control modes and transactions dimensions, "Comptabilité - Contrôle - Audit"2007, Vol. 13.
  • Grant R.B., Towards a knowledge-based theory of the firm, "Strategic Management Journal", 1996, Vol. 17.
  • Håkansson H., Snehota I., Developing relationships in business networks, Routledge, London 1995 [za:] Theoharakis V., Sajtos L., Hooley G., The strategic role of relational capabilities in the business-to-business service profit chain, "Industrial Marketing Management" 2009, Vol. 38, No. 8.
  • Hallen L.J.J., Seyed-Mohamed N., Interfirm adaptation in business relationships, "Journal of Marketing" 1991, Vol. 55, No. 2.
  • Heide J.B., John G., Alliances in industrial purchasing: the determinants of joint action in buyer- supplier relationships, "Journal of Marketing Research", 1990, Vol. 27.
  • Heide J.B., Stump R.L., Performance implications of buyer-supplier relationships in industrial markets: A transaction cost explanation, "Journal of Business Research", 1995, Vol. 32.
  • Hoffman W.H., Neumann K., Speckbacher G., The effect of interorganizational trust on make-or-cooperate decisions: Disentangling opportunismdependent and opportunism-independent effects of trust, "European Management Review" 2010, Vol. 7.
  • Jap S.D., Anderson E., Safeguarding interorganizational performance and continuity under ex post opportunism, "Management Science" 2003, Vol. 49, No. 12.
  • Kim S., Chung Y-S., Shin D., The moderating effect of asset specificity in relationship between relational exchange characteristics and information systems outsourcing partnership, "Journal of Academy of Business and Economics", 2009, Vol. 9.
  • Mesquita L.F., Anand J., Brush T.H., Comparing the resource-based and relational views: knowledge transfer and spillover vertical alliances, "Strategic Management Journal" 2008, Vol. 29, No. 9.
  • Murray J.Y., Kotabe M., Sourcing strategies of US service companies: A modified transaction-cost analysis, "Strategic Management Journal", 1999, Vol. 20.
  • Niemczyk J., Strategia. Od planu do sieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2013.
  • Noordeweir T.G., John G., Nervin J.R., Performance outcomes of purchasing arrangements in industrial buyer-vendor relationships, "Journal of Marketing", 1990, Vol. 54.
  • Pagano A., The role of relational capabilities in the organization of international sourcing activities: A literature review, "Industrial Marketing Management" 2009, Vol. 38.
  • Podolny J., Market uncertainty and social character of economic exchange, "Administrative Science Quarterly" 1994, Vol. 39, No. 3.
  • Ravald A., Gronroos C., The Value Concept in Relationship Marketing, "European Journal; of Marketing", 1996, Vol. 30, No. 2.
  • Ring P.S., Van de Ven A.H., Structuring cooperative relationships between organizations, "Strategic Management Journal" 1992, Vol. 13, No 7.
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 października 2010 w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję.
  • Schoemaker P.J.H., How to link vision to core capabilities, "Sloan Management Review", 1992, Vol. 34.
  • Selnes F., Sallis J., Promoting relationship learning, "Journal of Marketing" 2003, Vol. 67, No. 3.
  • Skalik J., Głuszek E., Podejście zasobowe w procesie formułowania strategii przedsiębiorstwa, w: Krupski R., Zarządzanie strategiczne. Badania i koncepcje, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2002.
  • Stańczyk-Hugiet E.I., Dynamika strategiczna w jęci ewolucyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2013.
  • Theoharakis V., Sajtos L., Hooley G., The strategic role of relational capabilities in the business-to-business service profit chain, "Industrial Marketing Management" 2009, Vol. 38, No. 8.
  • Vargo S.L., Lusch R.F., Evolving a new dominant logic for marketing, "Journal of Marketing" 2004, Vol. 68, No. 1.
  • Walter A., Auer M., Ritter T., The impact of network capabilities and entrepreneurial orientation on university spin-off performance, "Journal of Business Venturing" 2006, Vol. 21, No. 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171313549

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.