PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | 6 | nr 1 | 5--20
Tytuł artykułu

Rysunek w wychowaniu przedszkolnym - rola w diagnostyce i terapii pedagogicznej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Drawing in Preschool Education - Its Role in Pedagogical Diagnosis and Therapy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Analiza twórczości dziecka, w tym rysunku należy do trudnych kwestii pedagogicznych, nie tylko w odniesieniu do rodziców ale i specjalistów z dziedziny terapii pedagogicznej. Rysunek jest doskonałą formą wyrażania przez dziecko emocji, aktywności, ekspresji, oczekiwań itp. i jednocześnie stanowi cenną metodę diagnostyczną i terapeutyczną. W artykule zaprezentowano najczęściej stosowane przez pedagogów testy rysunkowe, pozwalające zrozumieć świat, w którym funkcjonuje dziecko. (abstrakt oryginalny)
EN
An analysis of children's creativity, including drawing, is a difficult pedagogical issue, not only for parents but also for specialists in pedagogical therapy. Drawing is a perfect way to express the child's emotions, activities, expression, expectations, etc. and also a valuable diagnostic and therapeutic method. The paper presents drawing tests most commonly used by educators, which allow us to understand the world in which the child lives.(original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Tom
6
Numer
Strony
5--20
Opis fizyczny
Twórcy
  • Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
  • Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Bibliografia
  • 1. Arciszewska-Binnebese A. (2003], Szczęśliwy świat tworzenia, czyli Arteterapia: materiały metodyczne do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi, w szkołach podstawowych i gimnazjach, w placówkach szkolno-wychowawczych szkolnictwa specjalnego, w świetlicach szkolnych i terapeutycznych, na koloniach, obozach i wycieczkach, W: Arteterapia. Wyd. BEA-BLEJA, Toruń.
  • 2. Braun-Gałkowska M. (1985], Test rysunku rodziny. KUL, Lublin.
  • 3. Czerwisz Z. (1974], Dzieci lubią rysować. Nasza Księgarnia, Warszawa.
  • 4. David B., Edwards, A. (2004], Art therapy. London, SAGE.
  • 5. Fleck-Bangert R. (2001), O czym mówią rysunki dzieci. Jedność, Kielce.
  • 6. Konieczna E. J. (2007), Arteterapia w teorii i praktyce. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków.
  • 7. Kościelak R. (1996), Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych umysłowo. WSiP, Warszawa.
  • 8. Lowenfeld V., Brittain, W.L. (1977), Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. PWN, Warszawa.
  • 9. Muszyńska A. (2010), Rysunek w medycynie, W: Dziecko i jego środowisko. Prawa dziecka - dziecko krzywdzone, A. Steciwko, I. Pirogowicz, (red.), PWN, Warszawa.
  • 10. Oster G., Gould P. (2003), Rysunek w psychoterapii. PWN, Gdańsk.
  • 11. Popek S., (1990), Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzież. WSiP, Warszawa.
  • 12. Rembowski J. (1986), Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. PWN, Warszawa.
  • 13. Słobodzian Z. (1980), Twórcza praca dziecka. WSiP, Warszawa.
  • 14. Steciwko A., Pirogowicz I. (2010), Dziecko i jego środowisko. Prawa dziecka - dziecko krzywdzone. PWN, Warszawa.
  • 15. Tatara A. (2004), Rodzina w rysunku dziecka. "Wychowawca", Numer 03 (135), Redakcja Wychowawcy, WSiP,Kraków.
  • 16. Turner J. S., Helms, D. B. (1999), Rozwój człowieka. WSiP, Warszawa.
  • 17. Przetacznikowa M. (1986), Wiek przedszkolny, W: Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, M. Żebrowska (red.), PWN, Warszawa.
  • 18. Vasta R., Haith M. M., Miller, S. A. (2001), Psychologia dziecka. PWN, Warszawa.
  • 19. Kielar-Turska M. (2002), Dziecko w świecie wirtualnym, szanse i zagrożenia. "Wychowanie w przedszkolu", Numer 3, Wyd. Raabe.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171315255

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.