PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 12 | 43--52
Tytuł artykułu

Wymiary zarządzania rozwojem gminy

Warianty tytułu
Dimensions of the Community Development Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Program Rozwoju Instytucjonalnego (PRI) diagnozuje stan instytucji, pozwala na ocenę poziomu rozwoju zidentyfikowanych w programie obszarów funkcjonowania urzędu gminy. Autorki dokonały diagnozy i oceny dwóch wyodrębnionych obszarów w ramach Programu Rozwoju Instytucjonalnego, czyli zarządzania strategicznego i finansowego oraz stymulowania rozwoju gospodarczego wykorzystując metodologię Analizy Instytucjonalnej (wersja 2001-2004). Badania przeprowadzono w 36 urzędach gmin o różnym statucie, czyli miejskich, wiejskich i miejsko-wiejskich na Podkarpaciu w latach 2012-2013. Wyniki badań pokazują, że urzędy gmin charakteryzują różne podejścia od wyznaczonych w artykule obszarów. Są takie, które próbują prowadzić kompleksową politykę rozwoju zdając sobie sprawę z ich znaczenia praktycznego. Niemniej zdarzają się też takie, które dążą do rozwoju swojej gminy skupiając się tylko na wybranych obszarach, czyli albo na zarządzaniu strategicznym i finansowym albo tylko prowadząc politykę stymulowania rozwoju gospodarczego.(abstrakt oryginalny)
EN
Program of Institutional Development (PRI) diagnoses the condition of the investment, enables to assess the level of development of particular areas in community functioning. Authors present the diagnoses and assessments of two areas as part of Program of Institutional Development, so strategic management, financial one and boosting the economic development with the use of Institutional Analysis (2001-2004 version). Research was conducted in 36 community offices of different statutes, so urban, partially urban and rural and rural ones in podkarpackie voivodeship in the years 2012-2014. The results show that community offices can be characterized with different approaches to mentioned in the article areas. There are some which try to lead their own complex development policies and are aware of their practical importance. However, there are also offices that are focusing on community development by concentrating on particular areas - on strategic management and financial one or only by leading stimulating policy of economic development.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
43--52
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uniwersytet Rzeszowski
Bibliografia
  • 1. Chojnicki Z., (2008), Rozwój społeczno-ekonomiczny i jego aspekty aksjologiczne, w: Parysek, J.J., Stryjakiewicz, T., (red), Region społeczno-ekonomiczny i rozwój regionalny, Wyd. Naukowe Bogucki, Poznań: s. 23-24
  • 2. Dziekański P, Olak A., Pytka S., Marketing terytorialny. Gmina i jej promocja, Multiprint, Koszyce-Ostro-wiec Świętokrzyski-Zagnańsk 2014, s. 161-169
  • 3. Filip P, (2008), Pojęcie i zakres środków pieniężnych, w: Kata, R. i Rogowski, J. (red), Wybrane problemy rachunkowości finansowej, wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów: s. 100-115 i 308-311
  • 4. Grzebyk M., (2011), Specificity of management in territorial self-government units, (w:) Economic Development and Management of Regions, Hradec Kralove, part II, 2011, p.99-104
  • 5. Grzebyk M. , Filip P., (2001), Rola strategii w rozwoju społeczno-gospodarczym gmin wiejskich (na przykładzie regionu rzeszowskiego), Wieś i doradztwo, nr 2, Kraków, s. 39-44
  • 6. Kieżun W., (1997), Sprawne zarządzanie organizacją, SGH, Warszawa, s. 56
  • 7. Kogut-Jaworska M., (2008), Instrumenty interwencjonizmu lokalnego w stymulowaniu rozwoju gospodarczego, wyd. CeDeWu, Warszawa, s. 10
  • 8. Kożuch A., (2003), Zarządzanie finansami lokalnymi, Współczesne Zarządzanie, nr 1, s. 53 i dalsze
  • 9. Moszkowicz M., Zarządzanie strategiczne. Systemowa koncepcja biznesu, PWE, Warszawa, s. 46-47
  • 10. Obłój K., (1998), Strategia organizacji, PWE, Warszawa, s. 63
  • 11. Pierścieniak A., (2011), Efektywność rozwiązań organizacyjnych w organizacjach publicznych, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, z.20, Uwarunkowania sprawnego działania w przedsiębiorstwie i regionie, Woźniak M, G (red), Wvd . UR, S. 337
  • 12. Poskrobko, B. (2005). Cykliczność, trwałość i równoważenie rozwoju, w: Poskrobko, B., Kozłowski, St., (red). Zrównoważony rozwój. Wybrane problemy teoretyczne i implementacja w świetle dokumentów Unii Europejskiej, PAN, Biały stok-Warszawa: s. 20
  • 13. Rutkowski, (2006), Zarządzanie dochodami budżetów lokalnych, w: Kożuch, A., Brzozowska, K (red), Współczesne problemy zarządzania finansami lokalnymi, FWZ, ISP UJ, Kraków: s. 35
  • 14. Wojtowicz W., Zarys finansów publicznych i prawa finansowego, PWN, Warszawa 2000, s.90-100
  • 15. Zalewski A., (2005), Reformy sektora publicznego w duchu nowego zarządzania publicznego, w: Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 42 i następne
  • 16. Zaremba W., (2007), Zarządzanie strategiczne a zmiany sytuacji finansowej gmin, Współczesne Zarządzanie, nr 3, s. 79
  • 17. Zawicki M., (2002), Obszary zarządzania oraz wskaźniki opisowe w metodzie rozwoju instytucjonalnego, Program Rozwoju Instytucji, MASPAE w Krakowie, Kraków, s. 4
  • 18. Zawicki M, Mazur S. (red), (2004), Analiza instytucjonalna urzędu gminy-poradnik dla samorządowców, Wydanie II, Kraków
  • 19. Zawicki M. Mazur S, Bober J., (red), (2004), Zarządzanie w samorządzie terytorialnym-najlepsze praktyki, Warszawa
  • 20. Ziółkowski M., Goleń M., (2006), Zarządzanie strategiczne rozwojem lokalnym, w: Sochacka-Krysiak, H. (red), Zarządzanie gospodarką i finansami, SGH, Warszawa: s. 70 i dalsze
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171315483

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.