PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 41 Funkcjonowanie i rozwój transportu | 105--117
Tytuł artykułu

Stosunek mieszkańców do trolejbusów jako czynnik społeczny determinujący rozwój komunikacji trolejbusowej - analiza wybranych miast Europy Środkowo-Wschodniej w ramach projektu TROLLEY

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Relation of Residents to Trolleys as a Social Factor Determining Development of Trolleybus Transport - Analysys of Chosen Cities of Central-Eastern Europe in the Framework of the TROLEEY Project
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przeprowadzone badania wskazują na znaczne zróżnicowanie postaw pasażerów komunikacji trolejbusowej odnoszących się do przyszłych działań władz miasta względem tego środka transportu. W miastach niemieckojęzycznych, w których kwestie ekologiczne w transporcie mają znaczenie względem rozwoju komunikacji trolejbusowej, ale również zastępowania autobusów trolejbusami. Aż 41% pasażerów w Salzburgu (Austria) oczekuje tworzenia nowych linii trolejbusowych, a 34% chce zastąpienia autobusów trolejbusami. Udział respondentów chcących zastąpienia autobusów trolejbusami w Eberswalde (Niemcy) wyniósł aż 41%. W przyszłości, wskutek wdrażania innowacyjnych rozwiązań technologicznych, stosunek mieszkańców do trolejbusów jako środka komunikacji miejskiej może ulec dalszej poprawie. W najbliższym okresie można oczekiwać przyspieszonej ewolucji trolejbusu, który dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii magazynowania energii elektrycznej będzie ewoluował w kierunku elektrobusu, pojazdu o wysokim stopniu autonomiczności jazdy. Innowacyjne i zaawansowane technologiczne pojazdy trolejbusowe będą miały również ważne znaczenie dla kształtowania pozytywnego wizerunku całego systemu transportu miejskiego. (fragment tekstu)
EN
Trolley buses reached the peak of popularity after the World War II, however its origins date back to 1882. In postwar period trolley bus systems were constantly diminished. Actually they operate in 315 cities in 45 countries. In many cities trolleys play an important role in public transport system being recognized for the lack of local emissions, long period of exploitation, or higher dynamics. Moreover, electricity will become the basic source of energy in public transport due to unstable situation on world oil market. Trolley bus could be seen as a flexible platform for many innovations regarding to storage of electricity, like batteries or supercapacitors. It is evolving into electric bus, the vehicle with high (or complete) independence of electrical network. In the framework of the TROLLEY project marketing research was conducted to find the relation of residents to trolleys as a social factor determining development of trolleybus transport system. Data was collected in the form of a direct interview with passengers in chosen Central-Eastern cities where trolley buses operate. Research has shown signifi cant differences of passengers' attitudes relating to the future activities of urban authorities in respect of the described mean of public transport. In German-language cities (Eberswalde, Salzburg), where transport and environmental issues are of highest importance, great expectations were present for the development of trolley bus. In future, according to implementation of innovative solutions, attitudes towards trolley buses might even improve, influencing general image of public transport. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Grzelec K., Wyszomirski O., Eksploatacyjne, ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju komunikacji trolejbusowej na przykładzie Gdyni, "Technika Transportu Szynowego" 2010, nr 5-6
  • Hebel K., Wołek M., Perspektywy rozwoju komunikacji tramwajowej w polskich miastach, "Transport i Komunikacja" 2010 nr 1
  • Mazzocchi M., Statistics for Marketing and Customer Research, SAGE, London 2008
  • Najman K., Migdał-NajmanK., Wołek M., WP5: Improved Image and Patronage. Output 5.2.4 Local Trolley Guides. Final Report, v.1.0, University of Gdansk 2011, w ramach projektu TROLLEY
  • Podoski J., Transport w miastach, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1985
  • Pütz R., Quo Vadis Linienbus-Elektromobilität?, Referat wygłoszony na konferencji "New Horizons for Urban Traffi c", Luzerna, listopad-grudzień 2010
  • Transition to a Low-Emissions Economy in Poland, raport Banku Światowego, luty 2011
  • http://pl.wikipedia.org/wiki/Trolejbus (30.04.2011)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171317737

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.